رواية احتياج للكاتبة حنان حسن هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية احتياج، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية احتياج من الفصل الاول للاخير بقلم حنان حسن
انا نيمت العيال..ولبست القميص الاحمر ..
تعالي بقي
(قصة حقيقية)
الجزء الاول
(احتياج)
للكاتبة..حنان حسن
دي الجملة الي انا قلتها لزوجي الي كان واقف في البلكونة وبيشرب سيجارتة كا العادة
وكنت متوقعة ان هشام جوزي هيتبسط .. ويدخل علي غرفتنا جري
لكن الغريبة ان هشام اول ما شافني مكنش مبسوط
والاغرب...
انه اول ما قرب مني انتابة الفزع وفضل يصرخ صراخ هستيري
فسالتة بتوتر
وقلتلة..في ايه يا هشام مالك؟بتصرخ كده ليه؟
فا رد وهو مازال بيبصلي بنفس نظرة الرعب الي في عنية
وقالي..
استحالة تكوني انتي غرام مراتي؟
انا هههههشايف ادامي (قرد)
فا رديت بتعجب
وقلتلة.. انت بتقول ايه؟
فا رد هشام وهو بيبصلي بفزع
وقالي
ايه الشعر الي علي جسمك دا؟ .. واية الديل الطويل الي طلعلك فجاءة دا؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
مكنتش مستوعبة كلام هشام
ولا كنت فاهمة هو بيتكلم عن ايه ؟
بس نظراتة المذعورة ليا خلتني اجري علي المرايا عشان اشوف هو خايف مني ليه كدا؟
لكن...لما وقفت قدام المرايا مشوفتش اي حاجة فيا غريبة
ولا كان في اي شيئ مختلف
يعني لا شوفت نفسي وحشة ولا شوفت اي شعر في جسمي
بالعكس.. دا انا لقيت نفسي مازلت جميلة زي منا
و المكياج مزودني علي جمالي جمال كمان
وملقتش تفسير لكلام زوجي
غير انه نوع من الخرف
فا قلت لنفسي ...اكيد هشام رجع يشرب الهباب الي كان بيشربة تاني
ودا الي عامل له التهيؤات دي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
قررت اروح لحماتي عشان اشتكي لها من ابنها
وفعلا لبست روب .. وطرحة
ونزلت لشقة حماتي وفضلت اخبط علي الباب
لكن ..الغريبة ان حماتي بمجرد ما فتحت الباب وشافتني ادامها ..فضلت تصرخ
وكان واضح من نظراتها انها خايفة من منظري
ولما سالتها ..
وقولتها..مالك يا حماتي؟
قالتلي نفس الي هشام قالهولي بالظبط
وهو اني بقيت (قرد)
فا وقفت مصدومة من الي بيحصل
والي زود من هلعي..ان حماتي اثناء ما كانت بتقفل بابها في وشي..كانت بتستعيذ بالله من الشيطان
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
طلعت علي شقتي وانا منهارة
وبمجرد ما دخلت شقتي
جريت علي الحمام
ورجعت بصيت في المرايا تاني
وبرضوا مشوفتش حاجة فيا متغيرة
فا قولت لنفسي
انا زي الفل ومحدش هيقدر يشككني في نفسي
لكن..
رجعت فكرت تاني
وقلت
لو هفترض جدلا ان هشام جوزي شارب حاجة
طب حماتي خافت مني ليه هي كمان؟
يكونش هشام متفق مع امه عليا؟
والله ممكن جدا مهي حماتي مش طيقاني من يوم ما اتجوزت ابنها
ورجعت كدبت ظنوني
وقلت..بس هشام هيتفق مع امه عليا ليه ؟
دنا مراتة وام عيالة؟
ورجعت افكر مع نفسي تاني
وقلت..
مش هيفصل في الامر دا غير (سمية سلفتي)
لان سمية مش بتطيق حماتي
وعمرها ما هتتفق معاها عليا
والحل دلوقتي اني اروح لسمية واشوفها هتعمل ايه لما تشوفني ادامها
وبالفعل
طلعت علي شقة سمية
وفضلت اخبط علي الباب
وطبعا سمية اتأخرت علي ما فتحت الباب.. لانها مصابة بشلل ..وقاعدة علي كرسي متحرك
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بمجرد ما الباب اتفتح
لقيت سمية بتبصلي بفزع هي كمان
فسألتها
وقلتلها..
انتي كمان خايفة مني زيهم يا سمية؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لاحظت انها مرعوبة من منظري
واتجمدت تعبيرات وجه سمية
وفضلت علي وضع واحد
وهو نظرة الهلع
فسالتها
وقلتلها..
هشام وحماتي بيقولوا اني بقيت شبة الق...&رد
هو الكلام دا حقيقي يا سمية؟
فا نزلت دموع سمية وهي بتبصلي
لكن طبعا متكلمتش ولا كلمة
نسيت اقولكم
ان حالة سمية الصحية بتخليها بتسمع فقط لكن مش بتتكلم
للكاتبة..حنان حسن
المهم...
فضلت اتوسل لسمية
واقولها..ارجوكي يا سمية
ردي عليا..باي اشارة
انشلة حتي تهزي راسك
هو انتي كمان شايفاني في صورة الق.....&رد؟
بشعر اسود في جسمي وديل طويل؟
فا هزت سمية راسها باسف
والاجابة كانت
بمعني (ايوه)
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اني هقع من طولي
وكنت هقعد علي الكرسي
لولا اني
سمعت صوت هشام وهو بيزعق... وبيكلم امه
وبيقولها..
هي دي اخرة السحر والاعمال الي جوز خالتها بيعملهم
خليها تاخد هدومها وتغور من هنا يا امي
ولما بصيت علي باب الشقة لقيت هشام بيرمي شنطة هدومي علي السلم
وبيقولي..خدي هدومك وروحي علي خالتك وجوزها خليهم ينفعوكي
فا رديت عليه وانا ببكي
وقلتلة..مش همشي من غير ما اخد عيالي معايا
فا رد هشام بقسوة
وقالي..
امشي غو..&ري من هنا وحذار تجيبي سيرة العيال
ذنبهم ايه العيال يتفزعوا من منظر امك دا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بدات اصدق كلام هشام
وممكن فعلا يكون حد عملي عمل ولا سحر
وقلت لنفسي
اكيد دا سحر سفلي عملهولي زوج خالتي ( منصور الطايل)
لان جوز خالتي مهووس باعمال الس...&حر والشع..&وزة..
وعاملها شغلانتة الي بياكل منها عيش
للكاتبة..حنان حسن
المهم
اخدت شنطة هدومي ونزلت
وروحت علي بيت خالتي
وانا بتوعد لخالتي وجوزها
واثناء ما كنت في طريقي لبيت خالتي تذكرت ..كل الي فات من حياتي
وهسردلكم قصتي باختصار
انا اسمي.. غرام
كنت بنت وحيدة لاب وام طيبين
لكن فقدت امي وابويا في حادثة وانا لسة في ثانوية عامة
واضطريت بعد كدا اروح اعيش عند خالتي وزوجها ...
زوج خالتي مكنش يعرف حاجة عن الضمير ولا كان بيفرق معاه الحلال من الحرام
ومشي في سكة الدجل والشعوذة عشان فلوسها كتير
وكلة كوم ونظرتة ليا كوم تاني ... كتير حاول يتحرش بيا
لكن انا كنت بصده طبعا
ودا الي خلاني اهرب من العيشة في بيت خالتي
واقبل باول عريس يتقدملي
والعريس يبقي هشام
لكن.. للاسف هشام طلع ميتخيرش عن زوج خالتي
بالعكس دا تفوق عليه كمان
وبرغم ان هشام طلع بخيل واناني ومعدوم الضمير وفيه العبر
لكن للاسف مكنش عندي رفاهية الاختيار اني اكمل معاه او لا ...
لاني مكنتش هلاقي مكان يسعني انا واولادي الصغيرين
وطبعا هشام عارف نقطة الضعف دي وبيستغلها اسؤ استغلال
يعني مثلا هشام قاعد عاطل واجبرني اني اخرج اشتغل
وفعلا خرجت واشتغلت بيبي سيتر
في بيت واحده اسمها مدام تهاني الحديني
ودي واحده ست جوزها مات وترك لها اربع اطفال عندهم مرض وراثي
وللاسف الاربعة عندهم
اعاقة ذهنية
يعني مكنوش اطفال عاديين
ومحتاجيين رعاية مكثفة
عشان كده مدام تهاني شغلتني عندها
ولحسن حظي ان الست تهاني طلعت ست كريمة ..ساعدتني كتير واكرمتني وبفضلها قدرت اعيش وانا واولادي حياة كريمة
وطبعا اضطريت اترك ولادي لحماتي
وبقيت بحاول اوفق ما بين شغلي المرهق ورعاية اولادي
وبيتي
وفضلت في الشقي دا سنين
انا الي بصرف ع البيت
وهشام جوزي بلط في الخط وفضل عاطل
واستحملت الجوازة المنيلة دي
عشان ولادي
وادي اخرتها...
اول ما جوزي شافني قرد طردني من بيتي
واديني اضطريت ارجع لبيت خالتي تاني
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما وصلت عند بيت خالتي
كنا بقينا نصف الليل
ولما رنيت الجرس
الي فتحلي الباب هو زوج خالتي
والغريبة انه لما شافني ادامة
متفزعش ولا خاف من منظري
بالعكس دا ابتسم ورحب بيا
وكأنة كان متوقع زيارتي لهم
فسالتة بغضب
وقلتلة..
واضح انك كنت متوقع مجيتي دي بعدما خربت بيتي
فا رد زوج خالتي
وقالي..
في ايه يا غرام ع الصبح مالك؟
فا بصيتلة بغضب
وقلتلة ...
في انك استخدمت السحر بتاعك و حولتني لقرد
عشان تخرب بيتي
فا رد زوج خالتي
وقالي..
مفيش ساحر...
ولا بني ادم علي وجه الارض يقدر يعمل الي انتي بتقولي عليه دا
وبعدين انا ايه مصلحتي في اني اعملك اعمال؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
فكرت في كلامة ولقيتة منطقي
فا انفجرت في العياط
وسالتة
وقلت...امال ايه الي بيحصلي دا وسببه ايه
دنا بيتي اتخرب وزوجي هيطلقني
فا اخدني زوج خالتي من ايدي
وقالي
تعالي ادخلي وفهميني في ايه
وبالفعل سمعت كلامة ودخلت
واول لما دخلت...
سردت لزوج خالتي كل الي حصل معايا بالتفصيل
وبعدما زوج خالتي سمعني
رد ببرود
وقالي
بصراحة زوجك عنده حق يخاف منك ..
انا كمان خوفت من منظرك اول ما شوفتك
بس خلاص انا فهمت سبب المشكلة الي انتي فيها..
وانا الي هحلهالك
فا سالتة بلهفة
وقلتلة...بجد يا جوز خالتي؟
يعني انت تقدر تنقذني من الكابوس دا؟
فا هز راسة بثقة
وقالي...تعالي معايا و هتشوفي
وفجاءة
قام زوج خالتي وقف.. ومد ايديه ليا...
واخد ايدي في ايده
وقالي ..تعالي متخافيش
ولقيتة واخدني لغرفة الشغل بتاعتة الي بيحضر فيها عفاريتة
فسالتة ..
وقلتلة.. هو انت هتحللي مشكلتي ازاي؟
فا سكت زوج خالتي ومردش عليا
و لما دخلنا غرفة الشغل .. فضل مشغول بالكوباية الي كان مقربها من بقة وبيحرك شفايفة عليها
وكأنة كان بيردد تعويزة ما علي الكوباية
المهم
فضل علي كدا شوية
ولما انتهي من الي بيعملة علي الكوباية
مدلي ايده بالكوباية
وقالي... اشربي
فا هزيت راسي بالرفض
وقلتلة..لا مش عايزة
فا صرخ فيا
وقالي..بقولك اشربي
فا اترعبت من صوتة و منظر عنية المبرقة
و اضطريت اشرب السائل الي كان في الكوباية لاخر نقطة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيت زوج خالتي بيطبطب عليا وبيقولي..اطمني يا غرام
كلها ساعة زمن ومشكلتك هتتحل
بس لازم تمددي جسمك علي الكنبة دي وتسترخي خالص
فا رديت بتوتر
وقلتلة..حاضر
فا شاورلي علي الكنبة الكبيرة الي في غرفتة
وقالي...يلا مددي جسمك علي الكنبة
في اللحظة دي
افتكرت الي كان بيعملة معايا قبل ما انجوز
فا سالتة وقلتلة..هي خالتي فين؟
قالي ..خالتك مسافرة
فا اتوترت اكتر
وسالتة تاني
وقلتلة..مسافرة فين؟
فا رجع يصرخ فيا من تاني
وقالي..قولتلك متسأليش ومتتكلميش
واحنا في حضرة الجان
ويلا نامي علي الكنبة
فا نفذت اوامره وانا مرعوبة وفعلا نمت علي الكنبة
وبمجرد ما مددت جسمي
علي الكتبة
رجع يتمتم تاني بكلام مش مفهوم
والغريبة انه كل ما كان زوج خالتي بيقراء تعويذتة ..
ويقرب ايده علي راسي
كنت بحس كأن في شيئ بيقيدني وبيتحكم في اطرافي.. ومخليني عاجزة عن الحركة تماما ...
دا غير البروده الشديدة الي كنت حاسة بيها في جسمي
وفي وسط الحالة الي انا فيها دي
سمعت زوج خالتي بيهمس في وداني وبيقولي..
داغر عاشقك يا غرام
فسالتة بتوتر
وقلتلة..
مين داغر دا؟
فا رد عليا
وقالي..
.
داغر دا كائن من الجن
ومفتون بيكي
وعشان عاشقك بجنون
خلاكي في عيون زوجك وكل الناس قرد
ودا عشان محدش يقرب منك غيره
واسترسل زوج خالتي في كلامة
وقالي
انا طلبت منه يرحل عنك ويعتقك
و الجن العاشق وافق
لكن له طلبات
فا سالتة
وقلتلة..ايه طلباتة؟
فا رد زوج خالتي
وقالي..هما طلبين
اول طلب
انه ينال غرضة منك
يعني يعاشرك معاشرة الازواج
وتاني طلب
(انك تستحمي بخمس كاسات من دم بشري )
بشرط
الدم يكون من اكتر شخص ساعدك و له فضل عليكي
فا رديت وقلتلة..
انا مفيش حد له فضل عليا غير
( تهاني الحديني)
فا رد زوج خالتي
وقالي..خلاص يبقي اقت...&ليها واستحمي بد..&مها
فا رديت بغضب
وقلتلة
لا..طبعا
انا استحالة اقدر اغدر بولية نعمتي
ولا حتي هقبل ان الجن يلمسني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيتة وضع علي عيني قطعة قماش
وقالي..
خليكي مغمضة لانه معانا في الاوضة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كنت عايزة اقوم من رقدتي واهرب.. وانا بصرخ با اعلي صوتي..
واقول الحقوني يا ناس
لكن للاسف
لحظتها مكنتش حاسة بجسمي ولا قادرة اقوم ولا قادرة اجري
حتي صوتي مكنش طالع
والي زود المبلة طين ان قطعة القماش الي كانت علي عيني كانت مضلمة الدنيا
يعني كنت فاقدة حواسي كلها تقريبا
وكله كوم وصوت زوج خالتي الي اختفي فجاءة دا كوم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
شعرت بحاجة غريبة بتحصل زي ما اكون بتجرد من ملابسي
ايوه.. في حد بيقل..&عني هدومي
لحظتها البرودة كانت رهيبة
واحساس الرعب والهلع كانوا هيوقفوا قلبي
لحظتها بدات اترقب الي هيحصلي وانا بحاول اسمع ايه الي بيحصل حواليا
وزادت ضربات قلبي اكتر لما شعرت بايد بتلمسني..وبتتحسسني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
مقدرتش ادافع عن نفسي
لاني كنت لا حول ليا ولا قوة
ومكنش في مقدوري لحظتها غير اني استعيذ بالله من الشيطان واقراء قران
في سري وانا برتجف
ويظهر ان الي كنت بعملة دا كان احسن سلاح للخطر الي كنت فيه
لاني اثناء ما كنت بقراء قران
فجاءة...
سمعت اصوات غريبة في الغرفة..وكأن محتويات الغرفة بتتكسر حواليا
لكن ..زي ما صوت التكسير ظهر فجاءة
اختفت تاني فجاءة
وبعد هدوء طويل
بدات اشعر بايد بتلمس القماشة الي علي عيني
ونفس اليد نزعت قطعة القماش ورجعت اشوف ايه بيحصل حواليا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كنت فاكره اني هشوف زوج خالتي
بس الغريبة ان صاحب اليد مطلعش زوج خالتي
لا.. لا.. لا
الي كان واقف ادامي
كان شخص غريب
اول مره كنت اشوفة..
وزوج خالتي مكنش له اي اثر
وطبعا مكنتش محتاجة زكاء
عشان افهم ان الي ادامي دا يبقي( داغر)
(الجن العاشق)
فا قلت لنفسي
معقولة زوج خالتي قدمني قربان للجن بتاعة وتركني له ومشي
لجل ما ينال رضاه؟
وطبعا كنت متأكده ان الجن هيبدء في الانتقام مني بسبب رفضي لطلباتة
لكن الغريبة انه ملمسنييش بالعكس..
داجاب ملاية وغطاني وستر جسمي
وبعدها اختفي
ساعتها خوفت واترعبت من الي بيحصل وكنت عايزة استغيث او اهرب
لكن فجاءة غيبت عن الدنيا وفقدت الوعي
المشكلة مش هنا
المشكلة لما رجعت لوعي تاني
عارفين اكتشفت ايه.....؟
↚
زوج خالتي جردني من ملابسي..وسلمني للجن العاشق
وللاسف معرفش ايه الي حصل بعد كده ...لاني غيبت عن الوعي
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما استرديت الوعي من جديد
بصيت حواليا ملقتش حد نهائى
فا حاولت اتذكر الي حصلي امبارح قبل ما اغيب عن الدنيا
وبمجرد ما افتكرت موضوع الجن العاشق
قلت اكيد انا كنت في كاب..وس مرع...ب
لكن..
لما بصيت علي جسمي شوفت الملاية الي سترني بيها ( الجن العاشق)
ولما رفعت الملاية لقيتني بدون ملابس
فا اتاكدت انه مكنش حلم
لحظتها قمت مفزوعة ورجعت استر نفسي بالملاية تاني
وفضلت ابص حواليا في الغرفة
عشان اشوف ان كان زوج خالتي مازال معايا هو الجن بتاعة ولا ايه؟
ولما مشوفتش لهم اي اثر
فا روحت لملمت هدومي.. ولبستها
و بالرغم من اني كنت حاسة بدوخة في دماغي
لكن...قاومت
و قمت اتسند علي الحيطان
وقررت اغادر بيت خالتي فورا
صحيح انا كنت مش عارفة هروح علي فين
وخصوصا اني كنت مازلت شكلي زي القرد كدا
بس كان لازم احاول اهرب باي ثمن من الجن العاشق وزوج خالتي المج..رم
للكاتبة..حنان حسن
المهم
خرجت وحاولت افتخ باب الشقة
لكن للاسف
اول ما وصلت لباب الشقة لقيتة مقفول بالمفتاح
وطبعا دا معناه ان زوج خالتي قرر ايح...&بسني مع العفريت بتاعة هنا
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
قولت اجرب اهرب من الشباك
لكن برضوا دا كان مستحيل
لان شقة خالتي بالرغم انها في الدور الارضي لكن كل الشبابيك كانت مقفولة بالحديد
دا حتي البيت كله تبع زوج خالتي ومفيهوش سكان
يعني.. مفيش جيران استغيث بيهم
طب وبعدين منا لازم اهرب
قبل ما زوج خالتي يرجع؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
كنت قربت افقد الامل في النجاة
لولا اني سمعت صوت موبيل بيرن
و صوت رنين الموبيل كان جاي من الغرفة الي كنت نايمة
فيها
فا جريت بسرعة ع الموبيل
ومسكتة وكنت عاملة زي الغريق الي بيمسك بطوق للنجاة
للكاتبة..حنان حسن
المهم
فتحت علي المتصل
الي كان متسجل باسم
(سعيد مصلحة)
وبمجرد ما قلت الووو..
سمعت صوت راجل بيرد عليا
وبيقولي..مش دا موبيل العالم الروحاني( منصور الطايل)؟
فا رديت بتوتر
وقلت..منصور الطايل ؟
انت متأكد انك بتتصل بمنصور الطايل ( زوج خالتي)؟
فا رد المتصل
وقالي..ايوه يا انسة
انا عايز الشيخ منصور
هو موجود؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
قلت استغيث بالمتصل واشرحلة الي حاصل معايا
عشان يجي يساعدني ويخرجني من هنا
او علي الاقل يبلغ البوليس
وفعلا قدمت نفسي للمتصل وشرحتلة كل الي حصل معايا
واترجيتة يجي يخرجني وينقذني من الي انا فيه
ويبدو ان سعيد مصلحة
مفهمش انا بقول ايه
لانة رد عليا
وقالي..يظهر اني طلبت رقم غلط ولا ايه؟
وبعدها قفل الخط
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حاولت اتصل بمدام تهاني صاحبة الشغل
لكن..باسورد الموبيل كان اتقفل
ومعرفتش اتصل بحد
ومكنش ادامي لحظتها
غير اني ادخل افتش في الغرف علي اي موبيل تاني
ولا تليفون ارضي
وبالفعل دخلت وفتحت ابواب غرفتين من الشقة
وفتشت فيهم لكن ملقتش حاجة
وكان مفروض افتش في اخر غرفة
لكن الغرفة الثالثة كان واقف علي بابها قط اسود كبير
فا خوفت منه ومدخلتش
وقلت لنفسي
اكيد زوج خالتي جوه الاوضة دي...وشوية وهيخرج هو وعفاريتة عليا
وفضلت قاعدة مرعوبة
وقلت اكيد نهايتي هتبقي في شقة خالتي
للكاتبة..حنان حسن
المهم
فضل الوقت يمر ساعة ورا التانية
وانا قاعدة وعيني علي باب الغرفة المقفولة
والغريبة ان وقت طويل عدي وزوج خالتي مخرجش
وقت طويل عدي عليا
لدرجة اني نمت علي نفسي وانا قاعدة
واكبر غلطة عملتها يومها اني تركت عيني تغفل
لاني صحيت علي ضربة قلم
علي وجهي
ولما فتحت عيني
لقيت الدنيا ضلمة...
فا اتفزعت
والي رعبني اكتر
هو اني سمعت اصوات مخيفة حواليا
والاصوات دي كانت عمالة بتردد جملة واحده
وبتقول ..
يا اما الكاسات... يا اما الموت
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صرخت وقلت..
مين الي بيكلمني
فا سمعت صوت مخيف
بيرد عليا
وبيقولي..
اختاري يا غرام
تسقيني خمس كاسات د..&م
من ولي نعمتك؟
ولا اشرب انا بطريقتي
خمس كاسات من دم اطفالك؟
زي ما شربت من دم ابوهم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صرخت
وفصلت استنجد بزوج خالتي
لكن زوج خالتي مكنش له اي اثر
فا فضلت اتوسل للجن
وقلتلة..
لا ..لا
الا ....ولادي
انا هنفذ طلبك واجيبلك كاسات الدم
بس ابعد عن ولادي
ف اللحظة دي
شوفت باب الشقة بيتفتح
وفهمت ان الجن (داغر) فتحلي الباب عشان اخرج واجيبلة كاسات الدم
وبالفعل...خرجت
واول ما خرجت ..
روحت اتصلت علي التليفون الارضي الي في بيت زوجي
وكان كل همي اني اطمن علي ولادي
وبالفعل اتصلت
لكن... الغريبة ان الي رد عليا هي مني (بنتي الصغيرة)
واتفاجئت بيها بتعيط
وبتقولي...الحقي يا ماما
بابا وقع من طولة
وتيتة اخدتة علي المستشفي
وعمتي جت قعدت معايا انا واخويا
بعدما سمعت الاخبار الجديدة
اترعبت
لان كلام الجن (داغر) اتحقق فعلا
هو قالي انه بدء بزوجي
ودا معناه اني لازم انجز واقتل مدام تهاني في اسرع وقت عشان اجيبلة الخمس كاسات دم
قبل ما يأذي عيالي كمان
وبالفعل
روحت علي بيت الست تهاني
وانا شايلة هم انها ممكن تطردني من علي الباب
لما تشوفني وتلاقيني بقيت شبه القرود
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
جازفت وروحت علي بيتها
ولما رنيت الجرس
اتفاجئت بواحده ست غير تهاني بتفتحلي الباب
والي فهمتة من منظرها ..انها شغالة جديدة
(زميلتي يعني)
فا سألتها
وقلتلها..مدام تهاني موجودة؟
فا ردت باسف
وقالتلي..مدام تهاني مسافرة
هو حضرتك مين؟
فا رديت وانا مصدومة
وقلتلها..
مسافرة ازاي؟
اقصد يعني....انا كنت عايزاها ضروري
اصل انا بشتغل هنا عندها
فا ردت الشغالة
وقالتلي
طب اتفضلي ادخلي
مدام تهاني مسافرة
لكن..اخوها موجود
تحبي تقابلية؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
استعجبت جدا...
لاني من ساعة ما اشتغلت عند مدام تهاني
مسمعتش انها ليها اي اقارب خالص
لكن في نفس الوقت وافقت اقابل اخوها عشان اعرف منه هي هترجع امتي
وبالفعل
اخدتني الشغالة علي غرفة المكتب
وخبطت علي الباب وبعدين دخلنا انا وهي
للكاتبة ..حنان حسن
في اللحظة دي
كان اخوها بيعطي ظهرة لينا ومشغول بمكالمة في الموبيل
واثناء انتظاري
شوفت اخوها من ظهرة ولاحظت انه شاب وسيم
وكان واضح انه شخص رياضي ودا عرفتة من بنيتة القوية و عضلات جسمة المفتولة
المهم
فضلت استمع للمكالمة الي بيجريها وفهمت منه ان اختة مسافرة و جاية بعد يومين بالكتير
وبعد مرور دقايق انتظار طويلة لااخوها عشان ينهي مكالمتة ..
لقيتة بيقفل الموبيل وهو بيدور وجهة ناحيتي
في اللحظة دي شوفت وجهة
وفجاءة..
لقيتني اتصدمت صدمة عمري لما شوفت وجهة
لان الوجه دا انا عارفاه كويس
عارفين اخوها طلع مين...؟
↚
بعدما دخلتني الخادمة علي غرفة المكتب .. عشان اقابل شقيق مدام تهاني
(ايهاب بيه)
اتفاجئت ان الي واقف ادامي
فيه شبة كبير جدا من..داغر
( الجن العاشق)
شبة ايه؟
دا هو داغر
ايوه انا من ساعة ما شوفت وجه داغر وانا مش قادرة انساه
والمفاجاءة دي خلتني اصرخ وارجع للخلف
اول ما اشوفة
و لما ايهاب
( شقيق مدام تهاني)
شاف الي حصل دا
فضل واقف يبصلي وهو مستغرب
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سالتني الخادمة
وقالتلي..مالك واقفة متسمرة كده ليه ؟
هو انتي مش كنتي عايزة تقابلي اخو مدام تهاني ؟
ايهاب بيه
ادامك اهوه
في اللحظة دي
رديت وانا بحذرها
وقلتلها..ايهاب مين يا حاجة
الي ادامك دا عفريت
وعفريت متحرش كمان
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صرخ ايهاب في الخادمة
وقالها..مين البت المعتوهة دي وجيبهالي منين؟
فا ردت الخادمة
وقالتلة..والله ما اعرفها
دي كانت جاية تسال عن مدام تهاني
فا رد ايهاب المره دي وهو بيوجه كلامة ليا
وقالي..انتي مين يا بت
وعايزة مدام تهاني في ايه؟
فا رديت وانا برتجف
وقلتلة
خلاص خلاص انا مش عايزه اقابل حد..انا ماشية
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
ايهاب اتعصب علي الخادمة
وقالها..دي شكلها حرامية يا سميرة اتصلي بالبوليس فورا
في اللحظة دي
لقيتني علي وشك الحبس والبهدلة
فا اترعبت اكتر
وقلت اسايس اموري
فا ابتلعت ريقي
و قلتلة..لا ارجوك بلاش البوليس
انا بقالي سنين بشتغل هنا (بيبي سيتر)
عند مدام تهاني و كنت واخده اجازة اليومين الي فاتو ودلوقتي رجعت
وعايزة ارجع لشغلي
فا بصلي من فوق لتحت
وقالي..انتي اسمك ايه ؟
فا قلتلة..اسمي غرام؟
فا رد وقالي.. ايوه افتكرتك
تهاني قالتلي
انك تركتي شغلك في عز ما كانت محتجالك؟
فا رديت وقلتلة
لا دا الي حصل هو ان.....
فا قاطعني وقالي ...
خلاص يا شاطرة
احنا استغنينا عن خدماتك
وجيبنا واحده تشتغل مكانك
يلا اتفضلي بقي
وبالسلامة من هنا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تذكرت اني مليش مكان اعيش فيه ولا حتي معايا فلوس
فا حاولت استعطفة
يمكن يتراجع عن قرارة
لكن يظهر ان ايهاب دا كان قلبة حجر
لانة رفض يسمع اي كلمة زيادة
وطردني تاني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
خرجت من غرفة المكتب وانا ببكي بحرقة
ومن شدة قهرتي شعرت بدوار وقعدت علي الارض
ويبدوا اني صعبت علي الخادمة (سميرة)
فا اخدتني سميرة للمطبخ وجابت لي كوباية مية
وقالتلي.. متزعليش هما فعلا جابوني مكانك هنا لكن انا مش قادرة علي خدمة العيال لوحدي
واكيد هيجبوا واحده تساعدني
عموما..
روحي بيتك دلوقتي وتعالي تاني بعد يومين علي ما تكون مدام تهاني رجعت من السفر
واكيد المدام هاترجعك الشغل
فا رديت بحزن
وقلتلها..انا معنديش بيت ولا معايا فلوس
ورجعت ابكي تاني بحرقة
فا ردت سميرة بعدما رق قلبها ليا تاني
وقالتلي..طب اسمعي
طالما الحكاية كلها يومين بالعدد
انا ممكن اخليكي معايا هنا في البيت اليومين دول
واهوتساعديني في خدمة
الاطفال
طول ما ايهاب بيه بره
ولما يرجع ابقي استخبي في غرفتي
..و ايهاب بيه استحالة يدخل غرفتي
وبالفعل
دخلت اتداريت في غرفة سميرة
ولما ايهاب بيه خرج
رجعت علي شغلي.. انظف واكل اطفال مدام تهاني
وفضلت معاهم طول اليوم
ولما سميرة قالتلي ان ايهاب بيه رجع
دخلت علي غرفتها عشان استخبي
وبالمره انام وارتاح من شدة التعب
وبالفعل..بمجرد ما وضعت راسي علي المخدة نمت
لكن الغريبة..
اني وانا نايمة شعرت ان في شخص جنبي علي السرير
والشخص دا ملتصق بيا جدا
والابشع انه مكنش نايم نوم كده وخلاص
دا كان بيحاول ي..........
في الاول افتكرتة حلم او كابوس
لكن لما فتحت عيني
اتفاجئت ان نفس الموقف الي حصلي في بيت خالتي
بيتكرر
والي معايا علي السرير حالا هو.. ( داغر)... او
(ايهاب بيه )
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتفزعت ووفضلت استعيذ بالله من الشيطان
وحاولت اقوم من جنبة واهرب بجلدي
لكن رجعلي تاني نفس الشعور بالعجز ..واحساسي اني مقيدة وفاقدة السيطرة علي حواسي كلها
وبرضوا صوتي مكنش بيطلع
وكل الي كنت بعملة هو اني ببصلة بهلع
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
ضمني لحضنة
وهمس في وداني
وقالي.. اوعي تقتلي حد وسيبي تهاني تربي ولادها
فا حركت لساني بصعوبة
وسالتة...
وقلتلة... يعني انت مش عايز كاسات الدم خلاص؟
فا رد عليا باجابة ملهاش علاقة بالسؤال
وقالي..عاطف اخو هشام زوجك مات
وهشام هيموت قريب هو كمان
بعد ما قالي الجملة بتاعة
( عاطف مات) اخدني لحضنة وقالي نامي متخافيش
فا غمضت عنيا وروحت في النوم فعلا
وبمجرد ما صحيت الصبح
وافتكرت الي حصل
بصيت علي جسمي
ملقتش نفسي عريانة ولا حاجة
فا قولت لنفسي ياتري كل دا كان حلم؟
ولا الجن العاشق قرر يعاشرني بدون رغبتي ؟
ايوه اكيد دا الي حصل لانة بطل يعاقبني ومحدش بيشوفني بشكل القرد
بدليل ان الخدامة وايهاب بيه مخافوش مني
ورجعت قلت لنفسي
بس الي بيحصل حاليا بيقول ان الي كان معايا امبارح دا
استحالة يكون
لاني كنت شامة ريحة البرفان بتاعة.. وحاسة بنبض قلبة؟
وبعدين ازاي الجن العاشق
كان بيحذرني امبارح من قتل تهاني؟
اذا كان هو الي كان بيطلب مني اني اقتل تهاني واجيبلة الخمس كاسات دم؟
وانا عند خالتي
لا لا دا اكيد كان حلم
وسلمت فعلا بانه كان حلم
وفضلت زي منا اشوف شغلي طول النهار وبمجرد ما اسمع ان ايهاب بيه رجع ادخل انام
وقدرت فعلا اني اعيش في البيت بدون ما ايهاب بيه يعرف بوجودي
للكاتبة..حنان حسن
لكن الغريبة
ان موضوع الحلم الغريب ...و التحرش
كان يتكرر كل ليلة
اول ما انام الاقي الجن العاشق نايم جنبي وبيعمل ي...
والاغرب ان عدي اسبوع ومدام تهاني مرجعتش من السفر
ودا زاد من شكي وظنوني
وعشان اتأكد من ظنوني دي واقطع الشك باليقين
قولت اتأكد من المعلومة الي قالهالي داغر في اول يوم اجي فيه هنا
واشوف ان كان عاطف شقيق هشام جوزي مات فعلا
ولا لا؟
وبسرعة روحت اخدت موبيل الخادمة( سميرة) واتصلت علي حماتي
وبعد كذا محاولة من الاتصال علي موبيلها الارضي
ردت عليا رواية اخت هشام اخيرا
وفي اثناء المكالمة ..سمعت في الخلفية صوت قرأن شغال
ولما سألتها
قالتلي ان عاطف اخوها واخو هشام مات
يلهوي...دي المعلومة طلعت صح
يعني كده
الي كان بيحصلي من اسبوع مكنش حلم
معقولة الي كان بينام جنبي
هو ايهاب بيه؟
هاررررسود دنا هطين عيشتة
وطلعت فورا من مخبائي وروحت علي غرفة الزفت ايهاب عشان اواجهة
بس الي صدمني لما دخلت غرفتة هو ......
↚
انا اتأكدت انك كنت بتنام معايا.. وبتت..&حرش بيا وبتعاشرني معاشرة الازواج
لمدة اسبوع كامل ..
واكيد طبعا كنت بتخدرني عشان مبقاش في وعي..
ولا اشعر بالي بتعمله معايا
وانا دلوقتي هعمل فيك بلاغ واوديك في ستين داهية
دا الكلام الي انا قولتة لايهاب بيه
اول ما دخلت عليه غرفتة
وطبعا ايهاب بيه عمل فيها انه مندهش ومتفاجئي من كلامي
ورد عليا
وقالي..انتي ايه الي جابك هنا تاني يا هبابة انتي؟
وايه الكلام العبيط الي جاية بتقولية دا؟
ونادي ايهاب بيه بعلو صوتة علي سميرة وهو في منتهي العصبية
وقالها..انتي يا زفت يا الي اسمك سميرة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سميرة كانت جنب الباب فعلا
وكان واضح انها سمعت الاتهامات الي انا وجهتها لايهاب بيه
فا دخلت تجري
وهي مرعوبة من عواقب الي بيحصل
و قالتلة..
نعم يا ايهاب بيه؟
فا بصلها بغضب
وسالها
وقالها...هو انا مش طردت البت دي و قلت متدخلش هنا تاني؟
ممكن اعرف ليه دخلتيها البيت بدون تاني؟
فا اتوترت سميرة
وفضلت تتهته
ومبقتش عارفة ترد تقولة ايه
فا رمقها بنظرة غضب
وقالها..يظهر انك كبرتي وومبقتيش اد الشغل يا سميرة
وشكلي كدا هستغني عن خدماتك انتي كمان
ومكتفاش ايهاب بيه بكده وبس
لا..
دا كمان اتصل بالبوليس
وهو بيتوعدلي
بانة هيدفعني ثمن تطاولي عليه غالي
وفي اثناء ما كان بينتظر وصول رجال الشرطة
طلب من سميرة
انها تاخدني و تحتجزني في المطبخ علي ما البوليس يوصل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صعبت عليا سميرة
ومخلصنيش اني اكون سبب في قطع عيشها
فا رديت
وقلتلة..سميرة ملهاش ذنب
انا الي غفلتها واتسللت لبيتك بدون ما حد يشوفني
فا رد ايهاب بيه بمنتهي القسوة
وقالي..كويس اوي
..يبقي كده هيتوجهلك اكتر من اتهام ومدة الحبس هتزيد
عشان تتادبي وتحرمي تطاولي علي الناس في بيوتهم
ورجع بص لسميرة
وقالها..
ارمي البت دي في المطبخ
وفعلا
اخدتني سميرة علي المطبخ
وفضلت توبخ فيا وتلوم عليا
وتقولي..ايه الكلام الي قولتية دا يا مجنونة
وايه الي هتاخدية لما ترمي بلاكي علي ايهاب بيه؟
فا رديت بغضب
وقلتلها..دا مش رمي بلا
ولا انا بفتري عليه
ايهاب بيه بتاعك دا كان بينام في سريري بقالة اسبوع
ومعتقنيش ولا ليلة
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
سالتني سميرة
وقالتلي..وامبارح كمان نام جنبك؟
فا رديت بثقة
وقلتلها..
ايوه امبارح كان نايم جنبي وكنت حاسة بوجوده معايا طول الليل
فا ردت سميرة بغضب
وقالتلي..دلوقتي بس اتأكدت انك بت كدابة وبترمي بلاكي علي الراجل
والدليل علي كده ان ايهاب بيه كان معايا امبارح طول الليل في المستشفي..
فا رديت بتعجب
وسالتها...
وقلت ...كان معاكي في المستشفي ازاي؟
فا ردت سميرة موضحة وقالت.. امبارح باليل بعدما انتي دخلتي نمتي جتني نوبة القلب فجاءة
فا اخدني ايهاب بيه علي المستشفي
وفضل قاعد جنبي طول الليل
ومغادرش المستشفي غير الصبح بدري وانا كنت معاه
وبسرعة فتحت سميرة موبيلها
وورتني صورة ليها في المستشفي وجنبها ايهاب بيه بالفعل
وقالتلي..الصورة دي اتصورتها عشان ابعتها لبنتي امبارح من المستشفي و اطمنها عليا
وادي ايهاب بيه كان جنبي زي منتي شايفة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلت ابص للصورة وانا هتجنن
وسالتها
وقلتلها..معقولة؟
ايهاب بيه كان معاكي المستشفي امبارح؟
فا ردت سميرة
وقالتلي..صدقيني يا بنتي
انا كنت بشتغل عند المرحومة (ام تهاني) يعني قديمة عنك وعارفة الناس هنا كويس
ايهاب بيه ممكن يكون عصبي شوية
لكن طول عمره راجل محترم
وطيب وحنين
بعدما سمعت الي قالتة سميرة
لقيتني بسال نفسي
وقلت..لما ايهاب بيه
كان في المستشفي امبارح
امال مين الي كان معايا علي السرير؟
في اللحظة دي
بدات استوعب وافهم الي حاصل
والي فهمتة...
ان الجن العاشق لما كان بيجي ينام جنبي كان بيتجسد في صورة ايهاب بيه
يلهوي...دا ايهاب هيسلمني للبوليس ويحبسني دلوقتي ..بسبب تطاولي عليه
لا دنا لازم اعتذرلة وابوس ايدية لو حكمت
بس المهم يسامحني وينقذني من الحبس والبهدلة
وبسرعة خرجت من المطبخ وروحت علي غرفة ايهاب بيه
وكا العادة اول ما شافني ادامة
كشر عن انيابة
وقالي..انتي ايه الي خرجك من المطبخ؟
وجاية هنا ليه؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اقتربت منه واتوسلت له
وقلتلة..انا عارفة اني مهما اتأسفت لحضرتك مش هتسامحني
وعارفة انك هتسلمني للشرطة
بس ارجوك اديني فرصة اشرحلك ظروفي
وياريت تسمعني للاخر عشان تعرف انا كنت بتصرف كده ليه
فا رد بضيق
وقالي..وايه ظروفك دي بقي ان شاء الله؟
فا رديت وقلتلة
انا حكايتي بتبدء لما....
وفجاءة لقيتني بسرد كل قصتي بتفاصيلها
من اول ما الظروف الغبرة اضطرتني اتجوز هشام لغاية ما اتعملي سحر وبقيت شبة القرد... وشرحتلة ازاي جوزي رماني في الشارع
عشان ياخدني جوز خالتي ويسلمني لداغر
(الجن المتحرش)
الي اتجسد في صورة ايهاب بيه وبينام في سريري كل ليلة
وفي الاخر
قلتلة
دي كانت حكايتي بالتفصيل
صدقني انا مقصدتش اتبلي علي حضرتك .. ولا اتطاول عليك
وعموما انا بشرحلك ظروفي بس عشان تقبل اسفي..
ولو مصمم تسلمني للشرطة انا مش هعترض وهعترف علي نفسي كمان
بعدما انتهيت من حكايتي
لقيت ايهاب بيه بيبصلي بشفقة
لكن معقبش ولا نطق باي كلمة
وكل الي عملة
هو..انه مد ايده علي علبة المناديل الي جنبة...
وجابلي منديل
وقالي...امسحي دموعك
فا اتنهدت بارتياح واخدت المنديل
لكن...للاسف ملحقتش امسح دموعي لاني شوفت سميرة داخلة علينا وبتقول لايهاب بيه
رجال الشرطة بره وعايزين حضرتك ...
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تركنا ايهاب بيه وخرج لرجال الشرطة
وبعد محادثة طويلة بينه وبينهم
انصرفوا بدون ما يطلبوني ولا ياخدوني معاهم
فا عرفت ان ايهاب بيه صفح عني ومقدمش فيا اي بلاغ
ومش كدا وبس دا كمان وافق اني ارجع لشغلي في بيت اختة
وبعدما شكرتة وروحت علي غرفة الولاد
كان مفروض اني اروح اشوف شغلي واراعي الاولاد
لكن...لقيت سميرة جايبة الموبيل بتاعها
وبتقولي...
خدي كلمي في واحده عايزاكي
فا رديت علي الموبيل
واتفاجئت ان راوية اخت جوزي بتكلمني علي الرقم الي كلمتها منه
للكاتبة..حنان حسن
المهم
لما سالتها
وقلتلها..خير في ايه؟
قالتلي..هشام بيموت وطالب انه يشوفك
وكررت راوية كلامها تاني
واكدت عليا
وقالتلي..ضروري يا غرام لازم تيجي حالا
هشام قال انه عايزك ضروري
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتصدمت من الخبر
ومفكرتش في حاجة غير ولادي
وبسرعة روحت علي ايهاب بيه
وقلتلة علي الي راوية قالتهولي
واستأذنت في الخروج
فا رد ايهاب بيه
وقالي..خدي الوقت الي انتي عايزاه
وشغلك منتظرك في اي وقت
وطلع من جيبة فلوس كتير
وقالي..
خدي هات حاجة حلوه للولاد
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اد ايه هو انسان طيب وكريم
المهم...
بعدما خرجت...
روحت علي المستشفي الي قالتلي عليها راوية
وفضلت اسأل علي الغرفة الي فيها هشام جوزي
واخيرا لقيتها
لكن..بمجرد ما وصلت للغرفة سمعت صوت صراخ
وشوفت ام هشام هي حاضنة ابنها وبتودعة بالدموع والنحيب
وطبعا عرفت ان هشام مات
وللاسف مات قبل ما اعرف هو كان عايزني ليه
والغريبة اني لقيت نفسي حزنت عليه بالرغم من كل الي شوفتة معاه
ولقيت دموعي نازلة علي اولادي الي اتيتموا بدري
فا روحت اخد ولادي في حضني
لكن فجاءة..
لقيت حماتي بتاخدهم من حضني وبتقولي ...
انتي جيتي وسلمتي علي العيال يلا بقي كفاية عليكي كده
امشي وسيبيهم..
فا بصتلها بغضب
وقلتلها..انتي فكراني هسيبلك ولادي؟
فا ردت بثقة
وقالتلي ..
اه هتمشي وهتسيبيهم لانهم في حضانتي دلوقتي
فا اتعصبت عليها
وقلتلها ..حضانتك دا ايه
الولاد في حضانة الام..والجدة للاب مش بتروح لها الحضانة غير لما الام تتجوز
وهنا كانت الصدمة
لان حماتي ردت عليا
رد صدمني صدمة عمري
ودا لما قالتلي ..
منتي متجوزة
هو انتي مش تركتي ولادك وروحتي اتجوزتي بعدما ابني طلقك
بعدما سمعت التخريف الي بتقولة حماتي
اشفقت عليها
وقلت اكيد اصابها الهذيان بسبب موت ابنها
لكن الي اكدلي انها مش بتخرف
هي راوية بنتها
لما قالتلي...ايوه يا غرام دي الحقيقة ...امي من حقها تاخد الولاد بعد ما انتي اتجوزتي
فا رديت بغضب
وقلتلها..جواز ايه يا رواية
وانا هتجوز ازاي وانا مازلت علي زمة اخوكي
فا ردت راوية
وقالتلي..لا يا غرام انتي مش علي زمة هشام
اخويا مطلقك من اكتر من ستة شهور
طبعا انا مدخلش في دماغي اي حاجة من الكلام الي سمعتة
وشككت في كلام راوية كمان
لكن الي خلاني صدقتهم
هو ان راوية
جابتلي قسيمة طلاقي من هشام ...وكانت قسيمة طلاق موثقة بالفعل
فا بصيت للقسيمة
وفضلت اقول..ازاي الكلام دا
يعني انا كنت عايشة شهور مع هشام وهو مطلقني
وانا معرفش؟
فا ردت حماتي
وقالتلي...
لا يا حلوه بلاش كدب وحوارات
انتي اكيد كنتي عارفة
بدليل انك اتجوزتي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
وقفتها عن الكلام
وقلتلها...لا بصي يا حاجة
موضوع الطلاق دا انا صدقتة
لان ابنك كان انسان ظالم ومش بعيد يعمل اي حاجة
لكن هتعملي تمثيلية وتدعي اني اتجوزت عشان تاخدي عيالي مني
فا دا بعينك...لانك مش هتقدري تثبتية
فا ردت حماتي وهي بتخرج ورقة من جيبها
وبتقولي...لا هقدر اثبت انك اتجوزتي بالقسيمة دي
واظن انك مش هتقدري تنكري ان دي قسيمة جوازك يا غرام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
استعجبت من بجاحتها وجرأتها
فا اخدت الورقة الجديدة
من ايديها وقراتها
وفي اللحظة دي
حسيت ان الدنيا بتلف بيا
لان الي في ايدي كانت قسيمة جوازي فعلا
ودي كانت صدمة بالنسبالي
لكن...
الصدمة الاكبر كانت لما قرات اسم العريس
اصل استحالة تصدقوا العريس طلع مين.....؟
↚
بعدما اكتشفت ان اسم العريس في القسيمة هو..( ايهاب )
كنت هتجنن ورجعت فورا علي بيت مدام تهاني
وبمجرد ما شوفت ايهاب ادامي
سالتة عن اسمة بالكامل
ولما اتأكدت انه نفس الاسم الي في القسيمة
فضلت اصرخ فيه واشتمة واتهمة كالعادة
لكن المره دي
كان معايا دليل علي كلامي
لاني لما كنت في بيت حماتي اخدت موبيل راوية وارسلت صورة القسيمة
علي موبيل سميرة
ولما وصلت لبيت ايهاب واجهتة بصورة القسيمة
لكن ..الغريبة
ان ايهاب بيه انكر برضوا
وصرخ فيا
وقالي..
سيبك من التمثيل والحركات الي بتعمليها دي
وقوليلي انتي عايزة توصلي لاية بالظبط
ومين الي دافعلك عشان تعملي كده؟
انطقي واعترفي فورا
قبل ما ابلغ عنك ..واسلمك للبوليس بتهمة التزوير
فا رديت وانا ببصلة بدهشة
وقلتلة
يلهوي...
دا ايه الجراءة الي انت فيها دي؟
يعني انت بتتجوزني بدون ما اعرف
وبتعاشرني بدون ارادتي
وكمان بتتهمني اني ممكن اكون انا الي مزورة القسيمة؟
يا جبروتك يا اخي
في اللحظة دي
مسكني ايهاب بيه من ايدي
ووصلنلي لغاية الباب
وقالي.. انا كده صبري نفد امشي غوري اخرجي من بيتي
واياك اشوف وشك هنا تاني
وبالفعل
خرجت مطروده من بيت مدام تهاني ...
لا معايا فلوس ولا بايديا اي حيلة عشان ارجع ولادي لحضني
ومشيت في الشوارع كتير وانا بعيط
وفي الاخر...
ملقتش ملجأ ليا
غير بيت خالتي
فا روحت علي بيتها وانا بدعي ربنا انها تكون رجعت من السفر
ويظهر ان ربنا استجاب لدعائي
لاني لقيت خالتي بالفعل
وبمجرد ما شافتني فضلت تلوم عليا وتسألني
وتقولي..انا عملتلك ايه يا غرام عشان تبطلي تزوريني
يبنتي دنتي بقالك شهور
معتبتيش بيتي
وكان واضح من كلامها ..انها متعرفش باني كنت هنا في بيتها من اسبوع
وبصراحة انا كمان مصرحتش لها باني زرتها وهي مسافره...
ولا عرفتها بان زوج خالتي جردني من ملابسي وسلمني للجن العاشق
لان زوج خالتي ساعتها كان هيعرف باني كشفتة ادامها..وهيزعل مني
فا مكنش هيقبل انه يستضفني في بيتهم
فا اتكتمت علي موضوع الزيارة
وكل الي قولتة لخالتي
هو ان جوزي مات وحماتي اخدت مني عيالي
المهم
بعدما خالتي سمعتني حزنت علي حالي
وقالتلي..
دا ايه المصايب الي بتحصلنا دي بس يا ربي
اهو برضو جوز خالتك كمان مختفي بقالة فترة
فسالتها
وقلتلها...
اختفي ازاي يعني؟
فا ردت
وقالتلي
انا كنت بزور بنتي في اسكندرية عشان حامل وقربت تولد
و بعدما رجعت من السفر ملقتوش
و معرفش هو غطسان فين لغاية دلوقتي
فسالتها تاني
وقلتلها..ليه ؟
هو مكنش بيكلمك في التليفون وانتي مسافرة؟
فاردت بسخرية
وقالتلي..
جوز خالتك يتصل بيا انا؟
دا عمره ما عملها
دنا حتي لم برن عليه مبيردش عليا
عشان كده مش عارفة هو مختفي فين لغاية دلوقتي
فا رديت بتعجب
وقلتلها..طب ما تبلغي بختفائة
فا ردت خالتي
وقالتلي...
لا مقدرش ...عشان لو رجع وعرف اني بلغت هيبهدلني
وبعدين موضوع انه يختفي دا مش جديد وعملها كتير قبل كدا
واسترسلت في كلامها
وقالت .
تلاقيه بيعمل شغلانة في الخفاء زي عادتة
واكيد هيرجع يظهر تاني زي كل مره
وغيرت خالتي الموضوع
وقالتلي..
المهم.. انا مش عايزاكي تزعلي من موضوع عيالك دا
وانا بعد ما ارجع من اسكندرية هروح اتكلم مع الولية حماتك واجيبلك عيالك منها
فسالتها
وقلتلها..هو انتي هتسافري تاني؟
فا ردت وقالتلي..
ايوه لازم اسافر
انا اصلا كان مفروض افضل مع بنتي لغاية ما تولد
لكن رجعت عشان اخد لها شوية حاجات
وفضلت خالتي تقفل في الشنط الي هتاخدها لبنتها
وفجاءة
لقيتها خبطت بايدها علي راسها
وقالت..يلهوي كنت هنسي
وبسرعة فتحت الدولاب بتاعها وجابت علبة شبيهة بعلبة الدوا
فسالتها ..
وقلتلها...انتي واخده الدوا دا لمين يا خالتي
فا ردت وقالتلي...
دا مش دوا
دا اختراع من اختراعات جوز خالتك
بيستعملة في شغلة اياه
دا حاجة كده زي المخدر
بس مفعولها جبار
نقطة منها كفيلة انها تهدي ثور ثائر ...وتخلية مطاوع وبيسمع الكلام زي العيل الصغير
فا سالتها تاني
وقلتلها...وانتي هنخديه معاكي ليه؟
فاردت خالتي
وقالتلي...
واخداه لجوز بنتي
اصل جوزها عصبي بعيد عنك وبيضربها ومبهدلها والزعل وحش علي الحوامل
والعلاج دا بقي هيخليه يهدي ويبقي زي الخاتم في صباعها
وغيرت خالتي الكلام
وهي بتحط المخدر جنبها علي التربيزة
وقالتلي
انا كان لازم ابقي جنب بنت خالتك اليومين دول
لانها علي وشك الولادة
لكن..الي عطلني عن السفر هو اختفاء جوز خالتك
بس النهاردة لازم اسافر عشان جوزها اتصل وقالي ان الطلق جالها واخدها ع المستشفي
عموما اقعدي انتي هنا
وابقي عرفيني لما يرجع
فا اتوسلت لها وقلتلها
لا ارجوكي يا خالتي متسبينيش هنا لوحدي
فا ردت خالتي وهي بتقفل الشنط
وقالتلي..
بطلي دلع يا غرام دا كلهم كام يوم وهرجعلك
المهم دلوقتي تعالي وصليني
احسن معايا شنط كتير
وبالفعل وصلت خالتي ورجعت لوحدي علي بيتها المسكون
وانا بفكر...وبسأل نفسي
واقول....
يا تري زوج خالتي اختفي من يومها وراح فين؟
المهم..
بمجرد ما رجعت لبيت خالتي
دخلت غرفتها عشان انام
ولحظتها اتفاجئت انها نسيت الدوا (المخ...&در ) علي التربيزة
المهم...
تركت الدوا مكانة و فضلت ابص حواليا
واقول لنفسي..
ازاي هعيش في الشقة
دي لوحدي لغاية ما خالتي ترجع؟
لكن هروح فين منا مليش مكان تاني؟
ولخظتها قررت اني هجمد قلبي و مش هخاف مهما حصل
وعشان مفكرش واوهم نفسي
بحوار العفريت اياه
دخلت شغلت قران و نمت
ويبدوا ان القران هدي اعصابي
وطمني ..لاني نمت بسرعة
لكن الغريبة ...اني قلقت بعدها
علي صوت بيهمس في وداني
فا فتحت عيني بسرعة
عشان اتفاجئ بالظلام الي كان حاجب الرؤيا عن عنيا
فا قمت مفزوعة وانا بستعيذ بالله من الشيطان
وكان كل همي اني اغادر السرير ...واوصل لباب الغرفة... واهرب من الرعب الي كنت حاسة بيه
لكن..فجاءة
شعرت بشيئ بيرجعني للسرير تاني
في اللحظة دي
شميت ريحة قذرة
وسمعت صوت بيسألني
و بيقولي...
فين كاسات الدم يا غرام؟
فا رديت وانا مرعوبة
وقلت..
مين الي بيتكلم ؟
فا اعاد السؤال عليا بعدما تجاهل سؤالي
وقالي...فين كاسات الدم الخمسة يا غرام
فا رديت بتوتر
وقلتلة..مدام تهاني لسة مرجعتش من السفر
فا رد صاحب الصوت بحسم
وقالي..
تهاني مرجعتش لكن اخوها موجود
كان ممكن تملي الخمس كاسات من دمه..
فا ابتلعت ريقي وسالتة
وقلتلة...هو انت عايزني اقتل ايهاب بيه كمان
هو مش ايهاب بيه دا يبقي....؟
وقبل ما اكمل في الاستفسار
سمعتة بيؤمرني
وقالي..
عقابا ليكي الخمس كاسات بقوا عشرة
ولازم تراضيني
ومش هتنالي رضايا غير لما تملي الكاسات (بدم تهاني واخوها)
وتفضلا مني
انا هعطيكي مهلة اسبوع كمان
ولو مجبتيش دم تهاني واخوها
انا هاتصرف بنفسي
وهستعيض بدم اولادك... واملا الكاسات بيه
ورجع نبه عليا وحذرني
لاخر مره
وقالي..
انتبهي لكلامي لان الاسبوع دا ..هو المهلة الاخيرة
ولو طلبي متنفذش ..(هتتحسري علي عيالك)
في اللحظة دي
فضلت اتوسل
واقولة.. لا ارجوك ....
بلاش ولادي
ابعد عن ولادي ارجوك
وانتظرت رد لتوسلاتي
لكن الصوت اختفي
وبعدها حسيت بضربة علي دماغي .. خلت الدنيا تلف بيا
وبعد شوية ...
لما فوقت لنفسي
لقيت النور رجع
فا قعدت علي السرير وانا مرعوبة..
وماسكة راسي و ببص حواليا
وفضلت اقول لنفسي
هو ايه الي بيحصل دا ؟
ازاي الجن العاشق عايزني اقتل ايهاب بيه؟
اذا كان داغر متجسد في صورة ايهاب ؟
هي ايه اللخبطة دي
وازاي الجن العاشق كل شوية بحال كده
دا شوية يطلب مني اني اقتل تهاني..
واجيبلة دمها في كاسات ..وشوية يطلب دم اخوها
...وشوية يوصيني اني مقتلش تهاني واسيبها تربي عيالها؟
وشوية الاقي ريحتة برفان
من الغالي
وشوية الاقي ريحتة قذرة
وشوية ينام جنبي...
وشوية الاقية متجوزني
وشوية يضربني علي دماغي ويمشي؟
وكل ما اروح في حتة الاقية موجود فيها
والاهم من دا كله هو ليه عايزني اجيبلة الخمس كاسات دم؟
واشمعني انا بالذات الي عايزني اجيب له دم
مدام تهاني واخوها؟
ولقيتني ببكي وانا بحط ايدي علي دماغي وقلت لنفسي
لا طبعا انا استحالة اقتل ايهاب
دا انسان طيب ومعلمش معايا اي حاجة تأذيني
عشان كده انا مش هقتل غير تهاني بس
ورجعت قولت لنفسي
يعني هي تهاني الي كانت اذتني؟
بس لازم اقتلها واجيب دمها عشان انقذ ولادي
يظهر ان مفيش فايده..
انا لازم ارجع البيت عند ايهاب بيه
ايوه لازم ارجع لاكتر من سبب
اولا....عشان اجيب كاسات الدم من مدام تهاني
ثانيا..
عشان اخد ورقة طلاق من ايهاب بيه
ومن خلال القسيمة اهقدر استرد حضانة الولاد
بس ازاي هقدر ارجع البيت عند ايهاب ؟
دا عصبي ..وانا زودتها معاه يعني لو شافني ممكن يضربني وبعدها يسلمني للبوليس
وفي اللحظة دي
افتكرت الدوا الي خالتي نسيتة
فا مديت ايدي علي التربيزة الي جنبي واخدتة
وقلت لنفسي
انا كده لقيت الوسيلة الي هتجبر ايهاب بيه انه يهدي عليا ويخليني في بيتة لغاية ما اجيب كاسات الدم من تهاني
وكمان هقدر اقنعه بانه يعطيني قسيمة طلاق
وبالقسيمة دي هقدر استرد اولادي تاني
يلهوي ايه الي انا بفكر فيه دا
طب ما يمكن هو فعلا متجوزنيش اصلا
يبقي هيطلقني ازاي
في اللخظة دي
فكرت تاني وانا ببص للدوا
وقلت..بسيطة...يبقي اقنعة انه يتجوزني الاول وبعدين ابقي اقنعة بالطلاق
ساعتها كنت عارفة ان الي هعملة دا خطر وممكن يعرضني لمشاكل
لكن انا مكنش عندي حل تاني
عشان كده
قررت اني هنفذ خطتي حتي لو حصل ايه
وبالفعل
اول ما طلع النهار اخدت بعضي وطلعت علي بيت مدام تهاني
المهم
لما وصلت لبيت مدام تهاني
فضلت منتظرة تحت
لغاية ما ايهاب بيه خرج
وبعدها روحت خبطت علي سميرة
( الشغالة)
في الاول رفضت تدخلني
لكن انا فضلت استعطفها واترجاها انها تدخلني وتقدملي وجبة سخنة
ووهمتها باني مكلتش من ساعة ما ايهاب طردني
وبالفعل رق قلب سميرة
ودخلتني
وكان عندي امل انها توافق تخفيني في بيتة بدون علمة زي ما عملت قبل كدا
لكن...سميرة رفضت
و نبهت عليا ..
وقالتلي..ان ايهاب بيه رايح مشوار ع السريع وراجع بسرعة
يعني يادوب تاكلي بسرعة وتمشي حالا
فا وافقت طبعا
لكن اضطريت اغير الخطة
وبعدما انتهيت من الاكل
غفلتها واخدت مفاتيح الشقة من وراها ...ونزلت بسرعة قبل ما ايهاب يرجع
المهم
بعدما خرجت من بيت تهاني
فضلت اتسنكح في الشوارع
لغاية باليل
ورجعت تاني لبيت تهاني علي ميعاد نوم ايهاب بيه
واول ما شوفت النور مطفي
فتحت الباب بالمفاتيح الي معايا
وبهدوء اتسللت لغرفة ايهاب بيه
لحظتها شوفتة نايم عاري الجسد في سريره
ومنظرة كان جدير انه يخليني اتراجع عن خطتي
لكن قاومت نفسي
وقلت..اجمدي يا غرام
واعتبرية جوزك زي ما القسيمة بتقول
وبالفعل..اتجرأت واقتربت من سريرة
وبسرعة اتجردت من ملابسي
وبعدها نمت جنبة وفي ايدي الكاميرة ...
الي كنت ناوية اصورة بيها
وهو في حضني
وفي ايدي التانية كنت ماسكة السرنجة الي فيها الدوا اياه
لكن...قلت مش هحقنة
دلوقتي احسن ينام
وانا عايزاه يبان في التصوير وهو بيتحرك
وقررت اني مش هحقنة غير وقت اللزوم
وبالفعل
بمجرد ما بقيت في حضن ايهاب بيه بدات التصوير
ولحسن حظي ان ايهاب بيه طلع نومة تقيل
ودا خلاني اخد معاه لقطات في جميع الاوضاع
واللقطات دي كنت محتجاها جدا في خطتي
عشان اساومة بيها علي الجواز
وكنت خلاص قربت انتهي من مهمة التصوير وانزل من ع السرير
لكن..اتفاجئت با ايهاب بيه بيرجعني تاني للسرير
فا قلت لنفسي
يلهوي دا هيرجع يتحرش بيا كا العادة طبعا منا الي جيبتة لنفسي
لكن الغريبة
ان ايهاب بيه مستغلش الموقف
بالعكس دا كان واضح انه متعصب جدا
ولما مسك بايدي
قالي...تعالي هنا يا بلوة انتي...
انتي ازاي تتسللي لغرفتي في وقت زي دا
اكيد انتي حرامية وجاية تسرقيني
دا انتي ليلتك طين
وفضل ايهاب بيه يبحث بعينة علي الموبيل بتاعة عشان يتصل بالبوليس
فا استغليت انة مش مركز معايا...وحقنتة بالسرنجة الي معايا..
عشان يهدي شوية
لكن اتفاجئت انه بمجرد ما اتحقن .. فقد الوعي تماما
وفي اللحظة دي
قررت اني اثبت حالة التحرش
فا خفيت السرنجة..و فضلت اصرخ..اصرخ
لغاية ما سميرة وصلت علي صوت صراخي
ولما سميرة اتفاجئت بوجودي في سرير ايهاب بيه بدون ملابس
سالتني
وقالتلي..ايه الي جابك هنا يا غرام
فا قلتلها.. معرفش انا فوقت لقيتة جايبني هنا وبيحاول يعت..&دي عليا وهو بيصورني
فا ضربتة علي راسة
فا لقيتة اغمي عليه زي منتي شايفة
في اللحظة دي
جريت سميرة علي ايهاب بيه
وبعدما وضعت راسها علي صدرة
وفجاءة
لقيتها بتلطم وتضرب علي صدرها
وبعدها قالتلي...
الحقيني يا غرام
(ايهاب بيه مات )
في اللحظة دي
دماغي لفت و مبقتش فاهمة حاجة
ولقيتني بكلم نفسي زي المجانين
وبقول..
لا لحظة ...
هو ايهاب مات فعلا؟
يعني ايهاب مطلعش جن عاشق؟
و الدوا مطلعش مخدر؟
وانا مليت نصف الكاسات بدم شقيق تهاني؟
والي حصل دا كله كان مقصود؟
دا انا كده اتورطت في جريمة قت..&ل... وهت..&عدم ؟
يعني اولادي هيتيتموا من الاب والام كمان؟
وفضلت الطم علي وجهي وانا منهارة
واقول ...يلهوي انا ضيعت نفسي ..وضيعت ولادي بغبائي
في اللحظة دي
سمعت صوت سميرة بتكلمني
وبتقولي...الحقي يا غرام
تعالي بصي هنا بسرعة
وفعلا بصيت.. واتفاجئت زيها
ومش هتصدقوا شوفت ايه....؟
↚
بعدما لقيت نفسي اتورطت في ق....tل ايهاب بيه
عرفت ساعتها اني خلاص ضي...&عت وضي...&عت عيالي اليتامي
لاني اكيد هت...&عدم وهسيبهم لوحدهم
لكن ..يظهر ان كان لسة مازال فيه امل في نجاتي
لاني سمعت سميرة بتص..rخ فيا
وبتقولي..تعالي بسرعة يظهر ان ايهاب بيه مازال علي قيد الحياة
فا جريت عليه لقيتة فعلا مازال بيتنفس
في اللحظة دي
كان لازم اعترف بالحقيقة عشان يقدروا ينقذوة
فا قلت لسميرة..ايهاب واخد جرعة مخ...&درات كبيرة ولازم يتنقل للمستشفي لانة ممكن ي...موت
اتصلي بالاسعاف فورا
وفعلا اتصلت سميرة بالاسعاف
لكن
بعدها سميرة رمقتني بنظرة مليانة شك
و سألتني
وقالتلي..وانتي عرفتي ازاي موضوع المخ...&در دا؟
للكاتبة..حنام حسن
في اللخظة دي
ا اعترفت وقلتلها
انا اتغاشمت وحقنت ايهاب بيه بجرعة مخ..&در
عشان اورطة و اقدر احصل علي قسيمة طلاق استرد بيها ولادي
لكن والله ما كنت اعرف ان المخ...&در هيعرض حياتة للخ...&طر
فا ردت سميرة بغضب
وقالتلي ..
ادعيلة انه يقوم منها
لانه لو حصلة حاجة انا هوديكي في ستين داه..&ية
وبعدما سميرة وجعت بطني بتهدي...&دها
تركتني وراحت تفتح لرجال الاسعاف
الي بمجرد ما شافوا حالتة اخدوه ع المستشفي
طبعا سميرة ركبت معاهم عربية الاسعاف ...لكن...للاسف منعتني اني اركب معاهم
لكن انا روحت وراهم علي المستشفي
وعلي ماوصلت..
كانوا الاطباء انتهوا من اسعافة
وسمعت سميرة وهي بتقول للدكتور
انا عارفة مين الي حقنة بالمخ...&در وعايزة اوصل الامر للبوليس
فا رد الدكتور وقالها
مخ....&در ايه؟
احنا عملناله تحاليل و ملقناش اي اثر لاي مخ....&در
فا ردت سميرة
وسالته تاني
وقالتلة.. يعني الي جرالة دا كان بسبب انه اتس....&مم ولا ايه ؟
فا رد الدكتور
وقالها...لا ...التحاليل مكنش فيها لا س...&م ...
ولا مخ...&درات
كل الي حصل ان السكر عند ايهاب بيه هبط فجاءة
ودا الي خلاه يتعرض للاغماء
لكن اطمني هو دلوقتي فاق وبقي زي الفل
وتقدروا تاخدوه وتروحوا
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيتني واقفة متلخبطة ومش فاهمة حاجة
وسالت نفسي
ازاي المخ....&در مظهرش في التحليل؟
امال ايه الي كان في السرنجة؟
لا كده انا مبقتش فاهمة حاجة
بس كل الي انا متأكده منه دلوقتي اني مينفعش ارجع البيت عند ايهاب بيه
بعد الي حصل
ثم ان رجوعي زي عدمة
لان تهاني لسة مرجعتش
ولو علي موضوع العف..&ريت (داغر) الي عايز كاسات ال...&دم ..
و بيه....&ددني بولادي
فا دا انا هشوف له طريقة للخلاص منه
انشلة حتي اروح لشيخ
المهم دلوقتي اني انفد بجلدي قبل ما سميرة تعترف لايهاب بيه بالاعتراف الي انا قولتهولها
وبالفعل..
مشيت من المستشفي ورجعت علي بيت خالتي
وطبعا بمجرد ما دخلت شغلت
القران
وبعدها حاولت انام عشان اقوم بدري وادور علي شغل في مكان تاني
لكن ..
للاسف ملحقتش انام
لاني بمجرد ما حطيت راسي علي المخدة
النور قطع كا العادة
وشوية وشعرت كأن في شخص جنبي علي السرير
والشخص دا طلب مني كاسات ال...&دم كا العادة
ولما قلتله معرفتش اجيبها ومش هقدر اجيبها
احكم قبضتة عليا و جرد...&ني من ملابسي ..وحاول انة.........
فا حاولت اتخلص من قب..&ضتة واهر...&ب منه لكن...مقدرتش
وكل الي قدرت اني اعملة
هو اني ا ص...&رخ
وفجاءة
النور رجع... ووصل المنقذ الي انقذني من الي انا فيه
للكاتبة...حنان حسن
في اللخظة دي
شوفت كل حاجة
واتفاجئت ان المنقذ الي انقذني دا يبقي( ايهاب بيه)
ومش كدا وبس
دا فضل يض...&رب في المج...&رم
ويطلب منه انه يعترف ويقول هو دخل عندي ازاي ؟
وبالفعل اعترف المج...&رم بكل حاجة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بقيت اسمع اعترافاتة وانا في منتهي الدهشة
اصلي عرفت انه الشخص دا كان محرد شخص عادي
يعني مش عفريت ولا حاجة
وتحت تأثير الضرب اعترف
وقال..انه بيشتغل مع دكتور كبير ..والدكتور دا
بيتاجر في الاعض...&اء
والمصي...&يبة ان زوج خالتي كان بيشتغل معاهم
وعرفت كمان ان زوج خالتي
كان بيست....&غل شغل الدج...&ل والشع....&وزة
وبيست...&درج لهم الضحايا
ولان زوج خالتي كان عارف اني بشتغل عند مدام تهاني
وكان عارف ان تهاني ارملة وملهاش حد ومعاها اربع اطفال معاق...&ين
فا قرر انه ياخد ولادها
بعدما يخل...&ص منها
وطبعا خطط انه ينفذ دا عن طريقي
عشان يورط...&ني معاه
وابقي تحت امره
وساعتها هييقدر ياخدتهاني واطفالها الاربعة معاها
ويقبض من الدكتور
وعشان كده عمل حوار الجن العاشق عشان اطيع الاوامر وانفذ في صمت
واعترف كمان
وقال..
انهم لما اتفاجوا بظهور ايهاب بيه
طلبو مني اقت...&لة هو كمان ...زي تهاني
وللاسف انا صدقت حوار الج..&ن العاشق لما لقيت جوزي و امة بيقولوا اني بقيت شبة الق...&رد
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما فهمت الحقيقة
طلبت من ايهاب بيه يتصل بالبوليس و يسلمهم المج..&رم
لكن الغريبة ..اني اتفاجئت
ان ايهاب بيه بيأمرني وبيقولي..خليكي هنا اوعي تتحركي
وبعدها...اخد ه وخرج من الشقة واختفي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
انا حسيت بالارتياح
لاني اطمنت علي اولادي
وخلاص مبقاش في جن
يعني مبقاش في ته...ديد ليهم
لكن في نفس الوقت
في حاجات كتير حصلت مازلت مش فاهماها
يعني مثلا
فين زوج خالتي ومختفي ليه بقالة فترة؟
ولما هو دجال وميقدرش يسخر عفاريت امال ازاي قدر يحول...ني لق...&رد؟
وفين مدام تهاني ؟
ومين الي عمل قسيمة الزواج الي بيني وبين ايهاب ..وليه؟
وطالما مكنش فيه جن عاشق امال مين الي كان بيعاشرني وهو شبة ايهاب
وايه الي خلي ايهاب بيه يجي دلوقتي وينقذني؟
وليه التحاليل الي اتعملت لايهاب مكنش فيها اثر للمخ...&در؟
وليه هشام طليقي مقليش انه طلقني قبل ما يم...&وت بشهور ؟
وايه الي خلاه يشوفني ق...&رد قبل ما يم....&وت بكام يوم بس؟
وايه السر الي كان عايز يقولهولي هشام قبل ما يموت ؟
وغيرها كتير من الاسألة .....
الي مكنش لها اجابة
عشان كده كان لازم اروح لراوية اخت طليقي
واعرف منها ليه اخوها
طلب يشوفني ضروري قبل ما يم...&وت
يمكن افهم
للكاتبة..حنان حسن
وبالفعل...
روحت علي رواية
وسالتها ..لكن راوية خذلتني
وقالتلي.. معرفش هو كان عايزك ليه
ومش كدا وبس دي كمان طر...&دتني هي وامها
ومرضيوش يخلوني اشوف ولادي
فا نزلت من بيتهم وانا بعيط
لكن الغريبة ان وانا بخرج من باب بيتهم
لقيت ايهاب بيه في وشي
فسالتة
وقلتلة...انت عرفت ازاي ان انا هنا؟
وفين الم...&جرم الي انت اخدتة وخرجت بيه من بيت خالتي؟
في اللخظة دي
لقيتة بيبصلي ومردش غير بكلمة واحدة..
ا وسؤال واحد
وسؤالة هو..
تتجوزيني.... ؟
↚
تتجوزيني ؟
سؤال غير متوقع اترمي في وشي فجاءة..
وصاحب السؤال
هو.. ايهاب بيه بجلالة قدرة
في اللحظة دي
وقفت متسمرة وانا بحاول استوعب الي سمعتة
ولما لقاني مردتش عليه
عاد عليا سؤالة تاني
وقالي...تتجوزيني يا غرام؟
فا رديت بسرعة
وقلتلة...ايوه موافقة طبعا
وبالفعل...اخدني علي البيت وجاب الماذون والشهود...
في اللحظة دي..
الدنيا مكنتش سيعاني من الفرحة
لدرجة اني كنت خايفة لا اكون بحلم
وبقيت اطمن نفسي
واقول ..لا دا مش حلم دي حقيقة
انا فعلا اتجوزت ايهاب بيه
والمأذون انتهي من كتب الكتاب بالفعل
واليلة دخلتنا
وكان واضح ان ايهاب عايزنا نبقي لوحدنا الليلة
لانة اعطي اجازة لسميرة
ودا خلاني اشعر بالسعادة اكتر
الغريبة اني كنت عاملة زي الي اول مره بتتجوز
ولقيتني بجري علي غرفة النوم..عشان ا اجهز واستعد لليلة الرهيبة دي
ولحسن الحظ اني لقيت ايهاب جايبلي لبس.. ومكياج
فا دخلت اخدت شاور علي السريع ..وحطيت ميكب دافي
وبعدها لبست قميص ساخن مكشوف من كل حتة
واخيرا... فنشت اللوك
بالميكب والبرفان...
ولما بصيت في المراية
لقيتني ...مزة جامده
اخر حاجة
ايوه امال ايه؟...
منا ناوية اجننة الليلة دي
ولو حكمت اني اعملة شقلبظات عشان يرضي عني هعمل
اهم حاجة اني اسعدة..
و اعلقة بيا
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما جهزت نفسي
سمعت صوت باب غرفتنا بيخبط
فا رديت بخجل
وقلتلة...اتفضل الباب مفتوح
وبالفعل دخل عليا ايهاب بيه
وهو مبتسم..
والشوق.. والرغبة باينين في عنية
لكن للاسف
بمجرد ما شافني ادامة برق عنية...ووقف متسمر وهو بيبصلي بهلع
فا بصيتلة بقلق
وقلتلة...هو في حاجة ولا ايه؟
فا رد ايهاب بيه وهو بيبصبلي با اشمئزاز
وقالي...ايه المنظر دا؟
انتي شكلك بقي عامل زي القرد كدا ليه؟
واية الديل الي طالعلك فجاءة دا؟
فا التفت للمرايه وبصيت علي نفسي وانا مصدومة
لكن...كا العادة مشوفتش حاجة من الي هو بيقول عليها
فا رديت بكسرة
وقلتلة...قرد ايه يا ايهاب
انا غرام مراتك
فا رد باسف
وقالي
انا لولا اني سمعت صوتك مكنتش هعرفك
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حاولت امسك ايده وانا بترجاه ينتظر لغاية ما افهمة موضوع السحر الي اتعملي
لكن للاسف ايهاب شد ايده وهو في منتهي التقزز
وقالي..انا كنت جاي اقولك اني شخص مريض
والمرض الي عندي بيمنعني من الجواز نهائي
عشان كده ...
من الافضل لينا احنا الاتنين
ان كل واحد ينام في غرفة منفصلة
بعدما سمعت كلامة
فهمت طبعا انه اتفزع من منظري...عشان كده اخترع قصة المرض الوهمية
عشان يهرب بجلدة وينام في غرفة تانية
فا هزيت راسي بالموافقة
وقلتلة..انا شايفة برضوا ان من الافضل لكل واحد فينا انه ينام في غرفة منفصلة
فا رد وقالي...
ياريت كمان متتعبيش نفسك وتيجي لغرفتي
انا لما اعوزك هبقي اجيلك
فا رديت بعصبية
وقلتلة..مفهوم طبعا
ممكن بقي تتفضل و تروح علي غرفتك عشان عايزة انام؟
وبالفعل
غادر ايهاب الغرفة وتركني مقهورة ..و مسكورة الخاطر
وبعدها مقدرتش اسيطر علي حالة الغضب الي انتابتني
وفضلت اكسر في المراية
وانا ببص لنفسي فيها
و بعيط وبصرخ بهيستريا
وفضلت اهرتل بالكلام
واقول..
انا مش قرد يا ايهاب
انا مش قرد يا ايهاب
انا مش قرد يا ايهاب
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
اتفاجئت با ايهاب بيفتح عليا الباب تاني
ولما شافني منهارة اخدني في حضنة بمنتهي الحنية
وقالي.. ليه بتعملي في نفسك كدا
فا جاوبت وانا بمسح دموعي
وقلتلة.. عشان انت شايفني قرد
فا ابتسم ايهاب وهو بيتلمسني بمنتهي الشوق
وقالي...معقولة انتي قرد؟
دا لو البنات والستات شافوا جمالك زي منا شايفة
هيتمنوا يتقلبوا قرود كلهم
فا بصتلة بتعجب
وقلتلة..هو انت مش قولتلي من شوية انك شايفني قرد ؟
فا رد ايهاب وهو بيرمقني بنظرات مليئة بالرغبة
وقالي..
بصراحة انتي وحش...
ووضح التشبية بتاعة الغريب
وقال
انا شايف دلوقتي ادامي انثي متفجرة الانوثة
تاخد لقب (وحش )
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رجعتلي فرحتي تاني
وخصوصا لما شعرت بالرغبة الجارفة الي بيضمني بيها ايهاب (زوجي )
وطبعا مقدرتش امنع نفسي اني اعيش لحظات المتعة مع زوجي الي ربنا اكرمني بيه بعد عذاب و صبر سنين
واخيرا تمت دخلتي علي ايهاب زي ما كنت بحلم.. واكتر شوية
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما نمت طول الليل في حضن زوجي وحبيبي ايهاب
استيقظت في الصباح علي
وجه ايهاب الجميل وكان مازال بيدلعني وبيداعبني بنفس احساس الشوق واللهفة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اني لازم اقوم وادخل الحمام عشان اظبط لبسي ومظهري
وبعدها ارجعله و نبدء انا وهو صباحية مليئة بالمرح والمتعة
المهم
بعدما فلت من حضنة بالعافية
دخلت الحمام..ولما انتهيت من الحمام بتاعي ...
رجعت علي غرفتنا
عشان اقولة ان الحمام بتاعة جاهز
لكن الغريبة اني ملقتش ايهاب
في غرفتي..
فا روحت اشوفة في المطبخ
وبرضوا ملقتوش
فا روحت علي غرفتة المنفصلة التانية
وللاسف اتفاجئت انه راح ينام فيها تاني
فا دخلتلة الاوضة
وقعدت جنبة علي السرير
وقلتلة...
اخص عليك انت رجعت تنام هنا تاني لوحدك ؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فتح ايهاب عيونة بصعوبة
وبمجرد ما اتحقق من وجهي
اتفزع وكأنة شاف عفريت امامة
وفي الاخر ..
صرخ فيا
وقالي...انتي ايه الي جابك هنا؟
هو انا مش نبهت عليكي امبارح...وقلتلك حذار تدخلي غرفتي نهائي........؟
فا رديت وانا مزهولة من التحول الغريب الي حصلة
وقلتلة
هو انت مش كنت معايا من شوية في غرفتي ...
وبالامارة تركتك ودخلت الحمام ؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رد ايهاب بسخرية
وقالي..
ابقي اتغطي قبل ما تنامي
لان اكيد كنتي بتحلمي...
فا رديت باصرار
وقلتلة ....لا انا متأكده اني مكنتش بحلم
فا رد ايهاب بضيق
وقالي..
ريحي نفسك
انا استحالة افكر اني ادخل
غرفتك بعد ما شوفت منظرك دا
فا رديت تاني بغضب
وقلتلة...
لكن انا متأكده انك كنت نايم في حضني طول الليل
للكاتبة...حنان حسن
في اللحظة دي
رد ايهاب بغضب
وقالي..
وبعدين بقي علي التخريف الي ع الصبح دا
بقولك انا نايم هنا من ساعة ما سيبتك باليل ومخرجتش من غرفتي نهائي.......؟
وبالفعل
تركتة ورجعت لغرفتي المنفصلة وانا بكلم نفسي
واقول...
هاررررررسود
لما ايهاب بيه كان نايم في غرفتة طول الليل امبارح؟
امال مين الي تمم دخلتة عليا؟
محدش يقولي انه داغر (العفريت)
لاني اتأكدت من اعترافات المج...&رم اياه
الي اعترف وقال ان مفيش عفاريت ولا حاجة
ورجعت فكرت تاني
بيني وبين نفسي
وقلت..
يكونش ايهاب بيمثل...
لكن...هيمثل عليا ليه؟
دا ملوش اي مصلحة في كدا
طب يكونش مثلا عنده انفصام في الشخصية؟
ايوه ...اكيد الراجل دا مصاب بالانفصام
وبعدما اقنعت نفسيي بان ايهاب عنده انفصام في الشخصية وعايش بشخصيتين
روحت بسرعة علي غرفة ايهاب...
عشان اواجهة بمرضة
يمكن يعترف ويريحني
لكن...اول ما اقتربت من غرفة ايهاب
لقيت نفسي توقفت فجاءة
ودا لاني سمعتة بيتكلم مع شخص في الغرفة
وبعدما سمعت المحادثة وشوفت هو بيتكلم مع مين
فهمت سبب الن...&كبة الي انا فيها
ومش هتتخيلوا انا سمعت ايه.... ؟
↚
في ليلة دخلتي علي زوجي الجديد قالي انه شايفني ش..&به الق...&رد
ونفر مني ...وبعد عني زي ما هشام (زوجي الاول)
عمل بالظبط
لكن الغريبة ان ايهاب (زوجي الجديد) بعدما ك...&سر خاطري وهجرني
رجع لغرفتي تاني بعدها بخمس دقائق... وقضي معايا ليلة رائعة.. وتمم دخلتة عليا بالفعل
ولغاية هنا كان الموضوع عادي
لكن الي مش عادي
اني صحيت الصبح لقيت ايهاب رافضني تاني.. وبينكر انه دخل عليا في ليلة دخلتنا اصلا
ودا جنني وخلاني اعتقد بانة شخص عنده انفصام في الشخصية
وكان لازم اواجهة عشان اعرف
هو ايه حكايتة بالظبط
فا روحت علي غرفتة
لكن قبل ما اخبط علي بابة
اتفاجئت ان في شخص معاه
في غرفتة
ولما اتحققت من الصوت
لقيتة صوت سميرة
(الشغالة)
وكان داير بينهم حوار غريب
والحوار كان كا الاتي
انتي عايزة ايه دلوقتي يا سميرة ؟
فا ردت سميرة بقلق
وقالتله.. انا خايفة عليك وعايزاك تمشي من هنا ..لان انت كدا بقيت في خ...&طر
دول عرضوا عليا فلوس كتير في مقابل اني اخلصهم منك
وسالتة سميرة تاني بغضب
وقالتلة..
تقدر تقولي انت مستني ايه عشان تمشي من هنا؟
فا رد ايهاب
وقالها...مش هقدر امشي واسيب مراتي لوحدها
فا ردت سميرة
وقالتلة..واحنا مالنا بيها؟
سيبك منها ونجي نفسك من الخطر
فا رد ايهاب بضيق
وقالها ..قولتلك مية مره
اني بحبها..ومقدرش ابعد عنها
وبعدين ازاي عايزاني اتخلي عن مراتي وانا عارف ان حياتها معرضة للخ..&طر؟
فا ردت سميرة
وقالتلة..يا سيدي لو علي مراتك فا انا ممكن احميها
للكاتبة..حنان حسن
المهم دلوقتي امن تهاني واولادها وتعالي نهرب
فا رد ايهاب
وقالها..خلاص موافق اني اغادر زي ما انتي عايزة
لكن بشرط...
فسالتة
وقالتلة...شرط ايه؟
فا رد ايهاب
وقال ..
اخد مراتي معايا
فا ردت سميرة بغضب
وقالتلة... لا ..مينفعش مراتك تمشي ولا تغادر معاك طبعا
منتا عارف الي فيها؟
وكملت سميرة كلامها بنبرة حاسمة
وقالت..انسي ان مراتك تيجي معاك ولا حتي تعرف حقيقتك
الحل الوحيد انك تسيبها تروح لحالها ..
وانت تختفي من هنا فورا
وقبل ما يرد ايهاب علي كلامها
بالنفي او الموافقة
الجرس رن للاسف
وتوقفوا عن الكلام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضولي كان هيق...&تلني
وكنت عايزه اسمع باقي كلامهم عشان اعرف ايه السر الي بين سميرة الشغالة.. وايهاب بيه؟
لكن ...
جرس الباب
قطع كلامهم
وانا رجعت بسرعة علي غرفتي قبل ما سميرة تخرج من غرفة ايهاب
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيت اللالغاز بتتعقد اكتر
والمتاهة الي انا فيها بتوسع اكتر واكتر
ولقيتني بكلم نفسي من الحيرة
وبسالها اسألة جديدة
ياتري اية العلاقة الي بتجمع سميرة ب ايهاب بيه؟
ومين الناس الي عايزينها تق..&تل ايهاب؟ وليه؟
وايهاب هيهرب من ايه اصلا؟
وليه سميرة بتقول..انه مينفعش ياخد مراتة معاه ؟
وهل ياتري انا مراتة الي بيتكلموا عنها
ولا هو متجوز غيري؟
ولو كان الكلام عليا انا
فا ليه حياتي انا كمان مه..&دده؟
ومه...&دده من مين؟
وايه موضوع انه عايز يأمن تهاني واولادها دا؟
وفين تهاني ؟
ومختفية ليه اصلا؟
والسؤال الاهم بقي
هو ايهاب مريض بالانفصام فعلا
ولا هو كان بيمثل عليا ؟
وياتري ايهاب له علاقة بتمثيلية داغر و العفاريت الي انا كنت مصدقاها قبل كده؟
اسالة كتير
وللاسف معرفتش اي اجابة للاسألة دي
وفي الاخر
قلت لنفسي
يظهر اني لازم اسيبني من ايهاب دا خالص
لان واضح انه شخص مريب ووراه مصاي...&ب وحوارات
وانا بنفسي سمعتهم وهما بيقولوا ان وجودي هنا في خطر علي حياتي
يبقي لازم اهرب فورا
لان ولادي ملهمش حد غيري يربيهم
وبالفعل...
روحت بسرعة جهزت هدومي
واخدت حاجتي
وكنت خلاص هخرج من الباب
لكن..للاسف اترددت في اخر لحظة ومخرجتش
لاني في اللحظة دي
تذكرت موضوع قسيمة الطلاق
الي هسترد بيها حضانة الولاد
فا اضطريت ارجع شنطتي لغرفتي تاني
وقررت اني اتلكك لايهاب علي اي مشكلة واطلب الطلاق
عشان يطلقني قبل ما امشي
وبالفعل...دخلت علي ايهاب غرفتة
وقلتلة...ممكن قبل ما تصرخ في وجهي وتطردني كا العادة تسمع الطلب الي انا جاية عايزاه منك ؟
فا رد ايهاب
وقالي ..عايزة ايه يا غرام؟
فا رديت وانا بتألم..
وقلتلة
انا عايزاك تطلقني
فا بصلي بدهشة
وقالي . . ليه كده يا غرام؟
هو انا زعلتك في حاجة
فا رديت وقتلة ...
لا انا بس مشفقة عليك ومش عايزاك تظلم نفسك وتعيش مع واحدة شبة الق...&رد
فا رد ايهاب بمنتهي الحب
وقالي...هو جوازي منك يبقي اظلم لنفسي؟
دا جوازنا هو القرار الوحيد الصح الي اخدتة في حياتي
يا غرام دا انتي الحاجة الحلوه الوحيدة الي مصبراني علي الدنيا وبلاويها
بعدما سمعت كلامة المتناقض مع تصرفاتة معايا
سالتة..
وقلتلة..هو مش انت امبارح قولتلي...ان من الافضل كل واحد فينا يعيش في غرفة منفصلة؟
فا رد ايهاب
وقالي... ايوه حصل
فا قلتلة..وطبعا انت طلبت كدا عشان انا شبة القرد
فا رد وقالي
بالعكس انتي زي القمر وعمرك ما شوفتك زي القرد
فا رديت عليه بغضب
وقلتلة...
بص يا ايهاب
انت يا اما مريض ..
يا اما بتمثل عليا
وانا استحالة اعيش مع انسان بالشكل دا
فا من فضلك طلقني عشان اقدر استرد حضانة اولادي
فا رد ايهاب بحزن
وقالي ..عايزة تعرفي انا ليه كل شوية بحال معاكي؟
فا رديت بحسم
وقلتلة...ايوه عايزة اعرف
فا رد ايهاب والدموع بتلمع في عنية
وقالي...انا بعمل كده
عشان ... (بحبك)
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كلامة مدخلش دماغي
واتأكدت ان ايهاب شخص مريض ومحتاج علاج نفسي
ومكنش ادامي غير اني اصدقة واوهم نفسي انه بيحبني وعشان كده هو بيعمل الحاجات الغريبة دي
المهم
روحت علي غرفتي
لكن..طول الوقت كنت عمالة افكر في الحوار الي سمعتة من سميرة وايهاب
وباليل فضولي اخدني
وقلت احاول افهم حقيقة العلاقة الي بينهم
فادخلت علي سميرة
وسألتها سؤال مباشر
وقلتلها...هو انتي ايه بينك وبين ايهاب بيه؟
فا ردت سميرة بخبث وقالتلي
منتي عارفة اجابة السؤال
ايهاب بيه
يبقي صاحب البيت الي بشتغل فية
في اللحظة دي
رديت بغضب
وقلتلها ..بصي بقي انا سمعت كل الي دار بينك وبينة الصبح
وعايزة افهم ايه طبيعة العلاقة الي بينك وبين ايهاب بيه
في اللحظة دي
ردت سميرة با استسلام
وقالتلي
انا مكنتش عايزة اقولك
الحقيقة
لكن طالما سمعتينا
يبقي اسمعي بقي المفاجئة دي
انا بقي الشيخة سميرة المغربية
والي انتي اتجوزتية دا مسموش ايهاب بيه
الي عايش معانا دا يبقي (داغر)
الجن الي واقع في غرامك
فا رديت عليها
وقلتلها...بس انا سمعتك وانتي بتقوليلة اهرب
وان في حد عايز يخلص منه
فا ردت وقالتلي
ايوه اصحاب البيت هنا قرروا يجيبوا شيوخ عشان يحرقوه
عشان كده لما كان عايز ياخدك معاه انا رفضت وقلتلة مينفعش
وفضلت سميرة تقنعني باني اقعد و اهدي ومخفش
وانها بتحاول تصرفة بامان قبل ما يأذي حد
لكن انا بعدما سمعت الكلام دا
اتسللت من البيت وغادرتة فورا لاني كنت مرعوبة
المهم
نزلت الشارع
وفضلت افكر هاروح فين؟
بيت خالتي مبقاش امان بالنسبالي
وخصوصا بعدما عرفت ان زوجها بيتاجر في الاع..&ضاء
وبيت تهاني اديني غادرتة
وبيت حماتي و مقدرش اروح لبيت حماتي لانها بتطردني
وفضلت افكر
واقول... اروح فين ؟ اروح فين؟
وفي اللخظة دي
ملقتش ادامي غير بيت سمية سلفتي (القعيدة)
وقلت لنفسي
سمية طيبة وكانت ديما متعاطفة معايا
واهي جوزها مات هي كمان
واكيد مش هتمانع اني اقعد معاها يومين لغاية ما ادبر حالي
وبالفعل
روحت علي بيت سمية
ولجل الحظ الحلو اني لقيت صحتها بقت احسن
وبدات تمشي وتتكلم كمان
فا فرحت جدا بشفاءها وطلبت منها اني اقعد معاها يومين
فا ردت سمية
وقالتلي..اه طبعا تنوريني
وبعدها سالتني عن احوالي
فا سردت لها كل البلاوي الي حصلتلي
فا دمعت سمية وهي بتبصلي
فا سألتها ...
وقلتلها...هو انتي لسة خايفة من منظري يا سمية؟
فا ردت سمية بتعجب
وقالتلي...ومالة منظرك
انا عمري ما خوفت من منظرك
فا رديت باسف
وقلتلها...يظهر انك نسيتي اخر مره جيتلك فيها لما هشام جوزي قالي اني شبة القرد
انتي ضدساعتها كنتي مرعوبة من شكلي ولما سالتك ان كنتي شايفاني قرد هزيتي راسك بمعني (ايوه)
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حضنتني سمية واتأسفتلي
وقالتلي..انا اسفة بجد
انا اضطريت اكدب ساعتها عشان انقذك
لكن انتي مكنش فيكي اي شبة من القرود خالص بالعكس انتي كنتي زي القمر
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رجعت اتلخبط تاني
وقلت...هي ايه اللخبطة دي بقي
هو انا مسحورة ولا مش مسحورة؟
اصل انا لو مش مسحورة يبقي
سميرة كدبت عليا و ايهاب مش عفريت
في اللحظة دي
استوقفت سمية
وقلتلها .. يعني انتي اتفقتي معاهم ووهمتيني بان شكلي زي القرود؟
طب ليه عملتوا فيا كده؟
فا ردت سمية بنفس الاجابة
وقالتلي.. قلتلك كان لازم انقذك
فا رديت بغضب
وقلتلها ..تنقذيني ولا تدمريني ؟
فا ردت سمية
وقالتلي..لو عرفتي انا انقذتك من ايه هتشكريني
فا سألتها وانا كلي فضول
وقلتلها...انقذتيني من ايه؟
فا ردت سمية
وفجرت مفاجئة من العيار الثقيل
وقالت..........؟
↚
سمية قالتلي..
هشام وحماتي كانوا بيخ..&دعوني ..وبيوهموني اني شبة القرد.. لكن..الحقيقة كانت غير كدا
والغريبة انها بتعترف بانهااشتركت معاهم ومصممة انها عملت دا عشان تنقذني
فا سألتها
وقلتلها.. ممكن توضحي اكتر وتقوليلي..
كنتي عايزة تنقذيني من ايه بالظبط؟
فا ردت سمية باسف
وقالتلي...
عشان ارد علي سؤالك..
لازم الاول اسردلك حكاية صغيرة
وبالفعل...بدات سمية حكايتها
وقالت..
من فترة كبيرة كان لينا جارة ارملة ...الست دي جوزها مات وترك لها بنت اسمها (نعيمة)
البنت دي كانت شديدة الجمال وجسمها فاير قبل الاوان
بالرغم ان كان عمرها ١٥ سنة تقريبا
للكاتبة..حنان حسن
وعشان الست الارملة دي كانت فقيرة.. ومعندهاش مورد للرزق.. و مقطوعة من شجرة
..قررت انها تتجوز اي راجل يصرف عليها هي وبنتها
وفعلا اتجوزت
لكن..للاسف
اكتشفت بعد كده ان حظها وقعها مع راجل سيئ الخلق..معدوم الضمير ..
م الاخر
الراجل دا متركش حاجة ح..&رام الاوعملها..
وانحرافة دا اتسبب انه اتصاب بالايدز
الكارثة مش هنا
المصيبة انه اعتدي علي بنتها (نعيمة) الي عمرها ميتعداش ال١٦ عام
ولما ام نعيمة عرفت بالي زوجها عمله في بنتها قت..&لتة ..ودخلت السجن
وللاسف نعيمة طبعا اخدت العدوي
ومش كده وبس ..لا
دا نعيمة كمان اتشردت في الشوارع بعدما صاحب البيت اخد شقتة وطردها
وبمجرد ما نعيمة اترمت في الشارع
ا صبحت مطمع لك..لاب السكك
وكتير اتعرضت للاغت..&صاب
وللاسف كتير من شباب المنطقة عملوا معاها كده
واخيرا اخدوها شوية شباب وعملوا عليها حفلة بعدما ضربوها وبهدلوها كا العادة
لكن المرة دي ماتت نعيمة بين ايديهم
فا تركوها وهربوا
ولما الناس اكتشفوا جثمانها الي كان بينزف دم
اخدوها علي المستشفي
وفي المستشفي اكتشفوا انها مصابة بالايدز
والموضوع اخد شهرة كبيرة
لان نعيمة اتعرضت للاغتصاب من اكتر من رجل
وكدا المرض ممكن يتنقل لزوجاتهم
عشان كده اشاعوا الخبر
وبالفعل .. الكل عرف ان نعيمة كانت مصابة بالايدز
وتوقفت سمية عن السرد
وقالتلي
ودي كانت حكاية نعيمة
فا رديت عليها بغضب
وقلتلها...وانا ايه علاقتي بالرواية دي؟
فا ردت سمية باسف
وقالتلي..عاطف زوجي ...
وهشام زوجك
كانوا من ضمن الرجالة الي عاشروا نعيمة
بس انا وانتي ربنا انقذنا من العدوي
لان انا كنت مريضة
ودا منع زوجي من معاشرتي
وهشام زوجك ايامها كان متخانق معاكي و سايبلك البيت وبيبات عند امه
ولما خبراصابة نعيمة اتعرف
عاطف زوجي راح حلل واكتشف انه اتصاب بالايدز
فا جاني واعترفلي بكل حاجة
وكان طمعان اني اسامحة
وقالي ان هشام اخوه اتورط في نفس الغلطة
وطلب مني اني احذرك
بس انا ساعتها كنت مريضة وفاقدة النطق
لكن..الي طمني عليكي...
هو اني عرفت بان هشام عرف بامر نعيمة وراح وحلل
واتأكدت انه اتصاب هو كمان
لما دخلتي عليا وقولتيلي انه مش عايز يلمسك و بيدعي بانك شبة القرد
وفهمت طبعا ان هشام خاف علي اولاده
لان لو انتي اخدتي العدوة اولاده هيبقوا يتامي اب ..وام
وكملت سمية في سرد الحقيقة
وقالت.. لما سألتيني ان كنت شايفاكي قرد؟
ساعتها بس فهمت هو ليه كان بيقول انه شايفك كدا
للكاتبة...حنان حسن
في اللخظة دي
وقفت سمية عن السرد
وقلتلها...لكن ام هشام كمان قالتلي اني شبة القرد؟
معني كده انها كانت عارفة بالي حصل لاولادها؟
فا ردت سمية
وقالتلي.. معرفش ان كانت حماتك كانت عارفة بمصيبة ولادها ولا لا
بس عموما كده كده حماتك كانت بتكرهنا انا وانتي
وطبيعي انها تشوفنا قرود
للكاتبة ..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلت افكر في كلامها
بيني وبين نفسي
وقلت..
عشان كده هشام طلب يشوفني قبل ما يموت؟
ورجعت فكرت تاني
وقلت..
ولما انا مكنتش شبة القرود؟
ليه جوز خالتي قالي انه شايفني قرد واني مسحورة؟
يكونش جوز خالتي كان بيستغل الظروف عشان يخدعني
ويفهمني اني مسحورة؟
وطبعا اخترعلي رواية الجن داغر الي جنن امي؟
وكل دا عشان يوصل عن طريقي لتهاني وياخد ولادها ويبيعهم لطبيب الاعضاء
ورجعت فكرت تاني
وقلت...لا
الاحتمال دا مش صح
لا ن زوج خالتي اختفي
بمجرد ما داغر ظهر
ودا معناه ان داغر جن عاشق فعلا
بدليل تصرفات داغر الغريبة معايا
وكمان سميرة اكدتلي ان ايهاب هو داغر ( الجن عاشق)
ورجعت فكرت
وقلت..لكن انا ايه الي خلاني وثقت في كلام سميرة اوي كده
ما يمكن كانت بتحور عليا لسبب ما
ايوه سميره اكيد كانت بتحور عليا واكيد في بينها وبين
ايهاب اخو تهاني حاجة مش مظبوطة
وفضلت محتارة بين افكاري المتتاقضة لدرجة اني كنت هتجنن
لغاية ما وصلت لقرار
وهو اني ارجع لبيت تهاني ..
واواجه سميرة
واعرفها باني عرفت الحقيقة
وعرفت كمان انها كانت بتكدب
وتوهمني بان ايهاب هو الجن داغر
وكل دا عشان تخليني امشي واسيبها تتمتع بعشيقها
ايوه اكيد ايهاب وسميرة بينهم علاقة مش مظبوطة
واكيد تهاني اختة مكنتش راضية عن العلاقة الغريبة دي
عشان كده تهاني اختفت
ومش بعيد يكونوا قتلوها
ايوه هي دي الحقيقة
عشان كده لازم اروحلهم بيت تهاني واسود عيشتهم ...وبالمره اجبر ايهاب انه يطلقني
وبالفعل روحت علي بيت تهاني
ورنيت الجرس
وفضلت منتظرة سميرة تفتحلي كا للعادة
لكن الغريبة ان لما الباب اتفتح مشوفتش سميرة
واتفاجئت ان الي بتفتحلي الباب هي.. مدام تهاني
فا بصتلها بدهشة
وقلتلها..اخيرا رجعتي يا مدام تهاني؟
فا ردت مدام تهاني بغضب
وقالتلي...اسكتي خالص انا مش عايزة اسمع صوتك
بقي انا ائتمنك علي ولادي تقومي تسيبني في عز ما انا محتجالك وتختفي ؟
دا لولا البواب وزوجتة كانوا بيراعوا الولاد في غيابي كان زمان العيال جرالهم حاجة
فا رديت عليها بتعجب
وقلتلها..
انا متركتش الولاد لوحدهم
انا سيبتهم للدادة سميرة الي جابها اخوكي ايهاب بيه للولاد
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رمقتني مدام تهاني بنظرة
غضب
وفضلت تنادي علي البواب وزوجتة
ولما وصلوا
لقيتها بتقولي...
اولا...انا مليش اخوات..
وثانيا..انا مشغلتش عندي اي داده غيرك
وشاورتلي علي البواب وزوجتة
وقالتلي...هما دول الي اهتموا بولادي اثناء فترة غيابي
للكاتبة...حنان حسن
في اللحظة دي
جريت علي عم ابراهيم البواب
عشان استشهد بيه
وسالتة..
وقلتلة... بالله عليك يا عم ابراهيم .. مش انت شوفت بنفسك ايهاب بيه وسميرة الدادة هنا في الشقة؟
فا رد البواب با اجابة صادمة
وقالي...
انا مشوفتش اي حد من الي بتقولي عليهم دول
واصلا شقة مدام تهاني كانت مقفولة و فاضية
وانا الي قفلتها بايدي
من ساعة ما الست تهاني تركت ولادها عندي في بيتي
بعدما سمعت كلام مدام تهاني...وسمعت شهادة البواب وزوجتة
وقفت متنحة ومزهولة
وسالت نفسي
ايهاب وسميرة ملهمش وجود ومحدش كان بيشوفهم غيري؟
امال مين الي اتجوزني؟..ومين الي اعطي شهادة جوازي لحماتي...ومين الي انقذني من المجرم الي حاول يغت...&صبني في بيت
بصوا...انا لاخر وقت
كنت شاكة ان ايهاب ممكن يطلع جن
بس هو في جن بيتجوز عند مأذون؟
ولا في جن بيطلع قسيمة زوج عشان يعطيها لحماتي؟
ولا في جن بيمسك بالمجرمين ويخليهم يعترفوا بجرايم جوز خالتي ؟
بصراحة كل الي فات دا بيأكد ان ايهاب بني ادم عادي
لكن...
كلام مدام تهاني وشهادة البواب وزوجتة
بيقول
ان ايهاب وسميرة الاتنين طلعوا الاتنين عفاريت ........
بصراحة انا كنت هتوه واصدق الكلام دا
لولا اني لمحت حاجة خلتني فهمت الحدوتة كلها
عارفين شوفت ايه......؟
↚
بعدما مدام تهاني انكرت تماما وجود ايهاب بيه.. وقالت انها متعرفش لا ايهاب ولا سميرة الشغالة
لحظتها كنت خلاص قربت اصدق انهم اشباح ..وعفاريت
لكن...
فجاءة عنيا وقعت علي الشال الخاص بسميرة
والشال كان بحطة ايدها علي الكرسي ..مكان ما بتحطة ديما
وبمجرد ما شوفت الشال
زقيت ايد مدام تهاني ودخلت لشقتها بدون استئذان
وقررت افتش بنفسي عنهم في الشقة
وفي ثواني كنت دخلت علي الغرفة الخاصة بسميرة
..لكن
ملقتش حد في الغرفة ..
فا فتشت في باقي الغرف وبردوا مكنش في لهم اي اثر...
وطبعا اتكسفت من نفسي
بعدما اكتشفت ان ظنوني طلعت غلط...
وكنت حاسة اني في قمة الخجل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سمعت مدام تهاني وهي بتوبخني.. وبتصرخ فيا بعلو صوتها
فا خرجت من شقتها بسرعة قبل ما تطلب البوليس
وبمجرد ما خرجت ..
وبقيت في الشارع
فضلت ماشية
وانا بعيط علي بختي الاس..&ود
وقعدت اقول لنفسي...
يا خيبتك التقيلة يا غرام
واضح كده ان ايهاب طلع عفريت فعلا
ودا معناه ان مفيش قسيمة طلاق...
يعني حضانة ولادي خلاص راحت لجدتهم
واديني انا كمان اتشردت ومعدش عندي مكان يأويني
هاعمل ايه بس ياربي دلوقتي؟
وفجاءة
وانا بعيط ...
شعرت بيد شخص بتستوقفني
ولما وقفت
مقدرتش اتحقق من الشخص دا لانه كان اشبة
بخيال .. او (ظل )
والظل دا ظهر فجاءة وعلي ما مسحت دموعي عشان اتحقق منه كان اختفي
واكتشفت بعدما صاحب الظل اختفي .. انه رمي عليا ورقة
ولما اخدت الورقة وفتحتها
اتفاجئت بانها ...
(قسيمة طلاقي من ايهاب)
ودا خلاني رجعت اتلخبط.. واحتار تاني
لكن..
المره دي مكنش عندي وقت افكر واحلل
فا مركزتش غير في شيء واحد
وهو اني اروح لحماتي واوريها القسيمة عشان استرد ولادي في حضانتي
وبالفعل
روحتلها...
لكن...بمجرد ما حماتي شافت القسيمة
فضلت تضحك بسخرية
وسالتني
وقالتلي...هتاخدي الولاد تروحي بيهم فين ؟
انتي عندك بيت؟
طب فكرتي هتأكليهم منين؟
ولا هتصرفي علي تعليمهم ازاي؟
ودفعت حماتي بولادي ناحيتي
وقالتلي..
لو واثقة انهم مش هيتبهدلوا معاكي اتفضلي خديهم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فكرت في كلامها واقتنعت ان الي بتقولة صح فعلا
انا معنديش شغل ولا بيت ولا وظيفة
ولا ليا حد يعولني
يبقي ازاي هاخد ولادي وابهدلهم معايا؟
انا عمري ما هيبقي ليا بيت غير لما اتجوز
لكن...ازاي هتجوز واجيب لولادي زوج ام؟
وافتكرت لحظتها ..قصة البنت (نعمة) ومصيرها الاليم
فا اتفزعت
وقلت لنفسي..
استحالة اخلي ولادي يعيشوا ماسأة زي الي عاشتها نعمة
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي
قررت اني اترك ولادي لحماتي
وخرجت من بيت حماتي وانا مليانة بالي..أس
والق...&هرة
وفضلت ماشية في الشوارع
هايمة علي وجهي
ومش دريانة بالدنيا حواليا
لغاية ما صدمتني سيارة
فا وقعت واغمي عليا
ولما فوقت...
سمعت صوت امراة بجواري..
وكان واضح انها كانت بتحاول تساعدني اني استعيد وعي تاني
وكنت سمعاها وهي بتقول للناس الي اتلموا حواليا...
خلاص كل واحد يروح لحالة.. انا اخدت رقم العربية الي دهستها
ومش هسيبها غير لما اوصلها لاهلها
وشعرت بيها وهي
بتنقلني علي الرصيف
وبعدها جابتلي.. مية وعصير
ولما فتحت عيني واتحققت منها...
لقيتها امراة في الخمسينات..ويبدوا انها كانت في طريقها للسفر لانها كان معاها شنطة سفر كبيرة
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بمجرد ما فوقت لنفسي
قمت اشوف ايه الي وقع مني
فا لقيت شنطتي جنبي
لكن..
اكتشفت ان قسيمة الطلاق اختفت و ضاعت مني
ولما سالت المراة الي كانت بتساعدني
وقلتلها
فين الورقة الي كانت معايا؟
اتكلمي ؟
مين الي اخد الورقة مني ؟
فا ردت المراة بتعجب
وقالتلي...ورقة ايه الي بتدوري عليها؟
يختي احمدي ربنا انه نجاكي من الم...وت
وبعدها مدت ايديها ليا
وقالتلي...انا مدام عايدة
من القاهرة
وبشتغل مديرة منزل
بس شغلي في الصعيد
وعطلت نفسي عن ميعاد القطر عشان انقذك
فاعيب تتهميني بسرقة اوراقك انا مش ح...رامية
فا رديت وانا بعتذر لها
وقلتلها..
وانا بشكرك انك ساعدتيني
ومقصدتش اتهمك بحاجة
كل ما في الامر ان الورقة دي مهمة بالنسبالي
لانها
..( قسيمة طلاقي)
فا ردت عايدة وهي بتعزيني
وقالتلي...ربنا يعوض عليكي يا بنتي
وسالتني عايدة بشفقة
وقالتلي
اوعي يا بت تكوني رميتي نفسك تحت العربية عشان جوزك بعتلك ورقتك؟
فا غيرت الموضوع
وقلتلها..
انتي ليه سايبة القاهرة وبتشتغلي في الصعيد؟
هو في شغل في الصعيد اصلا؟
فا ردت عايدة
وقالتلي ..ايوه طبعا
الصعيد مليانة شغل
واحلي شغل كمان
واسترسلت عايدة في كلامها
وقالت
انا بشتغل (مديرة منزل)
في بيت ناس اكابر في الصعيد
ومقيمة عندهم
باكل وبشرب وباخد مهية كبيرة اوي
وسالتني عايدة بدورها
وقالتلي
وانتي بتشغلي ولا ست بيت؟
فا قولتلها...
انا ظروفي منيلة... وبدور علي شغلانة زي بتاعتك
لكن للاسف مش لاقية
فا ردت عايدة
وقالتلي...
بصي ...
انا فعلا اعرفلك طريق شغلانة
عند الجماعة الي بشتغل عندهم
ودول ناس محترمين طالبين شغالة بمرتب كبير
لكن للاسف .. معتقدش ان الشغلانة هتناسبك
فسالتها
وقلتلها...و ليه مش هتناسبني؟
قالت..
لان الناس دول في الصعيد
واكيد انتي مش هتواققي تسافري للصعيد
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيت نفسي زي الي اترمي له طوق نجاة
وقلت لنفسي
هو انا يعني اخدت ايه من عيشة القاهرة ؟
دنا حتي مليش اي مأوي هنا
و شبطت في الشغلانة
وقلتلها..انا موافقة
وعلي استعداد اسافر معاكي الصعيد حالا
فا ردت نعمة وهي بتبصلي بتعجب
وقالتلي...معاكي بطاقة؟
قلتلها..ايوه معايا
فا قالتلي..طب يلا قومي عشان نلحق القطار
وبالفعل...
ركبت معاها القطر
الي متجه للصعيد
وبمجرد ما دخلت القطار استغربت نفسي
انا ازاي مسافرة مع واحدة معرفهاش ...وعلي بلد معرفش فيها حد
وبالرغم من اني كنت شاكة ان الرحلة ربما تكون محفوفة بالمخاطر
لكن فضلت قاعدة مستكينة ومستسلمة
طول الطريق
وانا بقول في عقل بالي...
يعني هيجرالي ايه تاني اكتر من الي انا مريت بيه؟
علي راي المثل
(ضربوا الاعور علي عينة)
للكاتبة..حنان حسن
المهم
لما اقتربنا من محطة الوصول
لقيت عايدة بتفهمني طبيعة الناس اصحاب الشغل
وبتقولي.....
خلي بالك..
صحبات الشغل الي احنا رايحين لهم ...
فيهم اللئيمة... وفيهم الكريمة
عشان كده لازم تتحمليهم عشان تحافظي علي لقمة عيشك
فسالتها
وقلتلها..وضحي كلامك معلش
لاني مش فاهمة حاجة
فا ردت عايدة
وقالتلي
انتي هتشتغلي في بيت العمدة
زوجة العمدة دي بقي ست كريمة وطيبة
لدرجة انها قررت تجيب لعروسة ابنها شغالة
ودا عشان.. العروسةمتحطش ايديها في حاجة وتفضي لاسعاد زوجها وبس
اما بقي عروسة ابن العمدة..
فا دي اسمها( هانم )
وللاسف سليطة اللسان..
وبتتعامل مع الناس بغلظة
وامها كمان متختلفش عنها كتير
با اختصار..
هانم وامها بيتعاملوا كأنهم اسياد.. والناس كلهم عب...&يد عندهم
عشان كده العروسة وامها مكروهين في البلد كلها
فسالتها
وقلتلها..
هو انا هخدم في بيت زوجة العمدة؟
ولا هخدم في بيت العروسة (هانم)؟
فا ردت عايدة
وقالتلي..ما العروسة هتعيش في بيت العمدة
يعني انتي هتتعاملي مع الاتنين
وكررت عايدة عليا الكلام
وقالتلي..
عشان كده بقولك لو عايزة تحافظي علي لقمة عيشك
فا لازم تتحملي وتشوفي شغلك بضمير..ومتقوليش غير حاضر ونعم
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اخدني الفضول
فا سالتها
وقلتلها..هوايه الي جابر العريس علي الجوازة دي؟
فاردت عايدة
وقالتلي..اصلهم قرايب والعمدة واخواته عندهم املاك واراضي ومش عاوزين املاكهم تروح لناس غريبة
عشان كده مينفعش يتجوزوا غير من بعض
فا هزيت راسي
وقلتلها..تمام انا كده فهمت
فا ردت عايدة
وقالتلي...تمام
اجهزي بقي عشان احنا هننزل المحطة الجاية
وبالفعل نزلنا من القطر
وركبنا مواصلة لغاية دوار العمدة
في الاول انا كنت فاكرة ان بيت العمدة
هيكون بيت عادي لكن الي بيميزة انه كبير اوي...
وفيه زرايب وبهايم كتير
حاجة كده زي الي كنت بشوفها في الافلام الابيض واسود
لكن...لما وصلنا لبيت العمدة..
اكتشفت حاجة تانية خالص
وهي.. ان بيت العمدة الي انا شايفاة دلوقتي
كان عبارة عن فيلا راقية ...
ومفيش ولا بهايم ولا زرايب
واول ما وصلنا ..
استقبلتنا واحده من الي بيشتغلوا في بيت العمدة
واول ما شافت عايدة
اذنت لنا بالدخول
البيت من جوه كان مليان بالاثاث الغالي..
والعز كان باين من فخامة المنزل
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بمجرد ما دخلنا
سمعنا صوت صراخ وزعيق
والصوت كان لامراة
بس مشوفناش مين الي بتزعق
لان الصوت كان جاي من احدي الغرف
فا عايدة سألت زميلتها
وقلتلها..هو في ايه؟
فا ردت الشغالة
وقالتلها... دي العروسة بتتخانق مع الخالة نعسة زميلتنا
اصل نعسة تعبت شوية فا جابت مراة ابنها تساعدها
فاردت عايدة
وقالتلها...وايه المشكلة ؟
فا ردت الشغالة
وقالت ..يظهر ان العروسة بتغير علي العريس
عشان كده طردت كل البنات الي بتشتغل هنا ...
وكمان اصدرت اوامر ان اي واحده هتشتغل في البيت دا
فا لازم يكون سنها فوق الخمسين
ولما العروسة عرفت ان قريبة الخالة نعسة عندها ٤٥ سنة
طينت عيشتها وبتطردها هي ونعسة زي منتي سامعة
بعدما عايدة سمعت كلام الشغالة
سالتها
وقالتها...امال فين زوجة العمدة
فا ردت الشغالة باسف
وقالت..الست لكبيرة تعبانة
وراقدة
عشان كده العروسة طايحة في الكل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
انا كنت واقفة بسمع زعيق هانم
وقلبي وقع في رجلي
لاني فهمت ان شرط السن
مش بيتوفر فيا
ودا معناه ان الشغلانة الجديدة مش هتبقي من نصيبي
وكنت ناوية انسحب بكرامتي وارجع للقاهرة تاني
لكن قبل ما اتحرك من مكاني
شوفت واحده ست جاية ناحيتي ومركزة نظرها عليا
في الاول افتكرتها مراة العمدة
لان جسمها كان مليان حبتين
والعباية بتاعتها كانت عواجيزي شوية
لكن... من كلام عايدة معاها
فهمت..
ان هي دي العروسة (هانم)
الي مفروض اني كنت هشتغل عندها
ودا فهمتة لما عايدة جريت عليها..وفضلت تقولها ..
ازيك يا ست العرايس
انا جيبت الشغالة دي بناء علي طلب الست الكبيرة حماتك
(زوجة العمدة)
واطمني خالص
الشغالة دي بت مقطوعة من شجرة
و شاطرة ولهلوبة
جربيها انتي بس وهتكون تحت ايدك زي العجينة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رمقتني العروسة بنظرة متفحصة
وبعدها صرخت في عايدة
وقالتلها...
ايه منظر هدومها دا؟
وايه الاحمر الي هي حطاه في خدودها دا؟
حد قالك اننا عايزين واحده تمثل في السيما؟
خدي البت الي شبة الراقصات دي واخرجوا بره انتي وهي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتأكدت اني مطرودة من الشغلانة
وطالما كده كده خربانة
فا قلت ارد علي الانسانة المتعجرفة الي شبهتني بالراقصات
فا قلتلها...
لحظة يا انسة..قبل ما تطرديني بره
لازم تعرفي اني انا الي ميشرفنيش اني اشتغل عندك
وعلي فكرة..
انا مش حاطة حاجة في خدودي
دا جمال رباني ...
والي انا لبساه دا مش لبس راقصات
دا اللبس الي بيليق علي الاجسام الحلوة فقط
يعني الي شبهك ممنوع يلبسوه
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
واثناء ما كنت بمسخر كرامة العروسة (هانم)
ظهرت امراة جديدة في المكان
وسالتني
وقالتلي...انتي ازاي بتتكلمي مع بنتي بالطريقة دي؟
فارديت عليها بعدما عرفت انها ام العروسة
وقلتلها..
انصحي بنتك يا ام العروسة
وقوليلها..
بلاش تطرد
الشغالات الصغيرين الي شكلهم جميل
لان دا ...
ان دل علي شيئ
فا يبدل علي...
( غيرتها منهم و..عدم ثقتها في نفسها )
وبعدما انتهيت من سخريتي من العروسة... واهانتها هي وامها
ختمت كلامي
وقلتلهم..
سلام يا...... اسياد الناس
وبعدما انتهيت منهم
اتحركت ناحية الباب عشان اخرج واغادر الصعيد كله
لكن..اتفاجئت ان العروسة وامها بيوقفوني
وفضلت ام العروسة تنادي بعلو صوتها
وبتقول...شلهوب
انت يا زفت يا شلهوب
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
ظهر راجل ضخم الجثة...
وملامحة مخ..&يفة
وواضح من شكلة انه سوابق ووش اجر...&ام
وبمجرد ما وصل شلهوب
سالتة العروسة (هانم)
وقالتلة...الي يقل ادبة ويتطاول بلسانة علي اسيادة
بنعمل فيه ايه؟
فا رد شلهوب
وقالها...ياخد علقة م..&وت لحد ما يبان له اصحاب
فا ردت ( ام العروسة)
وقالت...لا
العقاب دا مش كفاية
الي يغلط في اسيادة لازم يتق...&طع لسانة
ويترمي بعدها في الس...&جون
فا هزت هانم راسها برضا
وقالت لشلهوب
اوامر امي لازم تتنفذ
خد البت دي علي غرفة التأديب
ونفذ الي قولنالك عليه
فا رد شلهوب
وسألها
وقالها..طالما فيها قطع لسان
يبقي انا لازم ارجع للعمدة الاول
فا ردت ام العروسة بغضب
وقالت...
روح نفذ الاوامر
وان كان علي العمدة
فا انا هكلمة بنفسي...وهخلية يلبسها قض..ية
ويرميها في السجن زي الي قبلها
في اللحظة دي
فضلت اص..&رخ واست..&غيث...بعايدة
الي جابتني للم...&رار الط..&افح دا
ولما لقيت عايدة واقفة ساكتة
ومغلوبة علي امرها
عرفت انها مش هتساعدني ولا هتنقذني منهم
فا فضلت اص..&رخ واستغ..&يث واقول..الحقوني يا ناس
يمكن حد يسمعني وينقذني من شلهوب
الي واخدني و معرفش هيعمل فيا ايه
المهم
فضلت اص.&.رخ ..واص.&..رخ
ويبدو ان صراخي جاب نتيجة
لاني سمعت صوت مزلزل بنبرات قوية
و الصوت كان لراجل
وصاحب الصوت كان بيسأل شلهوب بنبرة غاضبة
وقالة..مين الست دي يا شلهوب؟
وواخدها ورايح بيها علي فين؟
وبرغم اني كنت مازلت في قبضة شلهوب ...
و لسة مشوفتش صاحب الصوت
لكن الي فهمتة لحظتها
ان تأثير الراجل كان قوي علي شلهوب
لدرجة.. ان شلهوب اتوتر و نزلني من علي اكتافة بسرعة وهو بيرتجف
والاغرب ..ان هانم وامها كمان كانوا واقفين بيرتعشوا... ومرعوبين منه
المهم
رد شلهوب بسرعة علي السؤال
وقالة...
لامؤخذة يا (داغر بيه)
انا كنت بنفذ الاوامر
بعدما سمعت اسم( داغر)
افتكرت العفريت اياه
وقلت لنفسي
معقولة ...يكونش داغر دا يبقي العفريت اياه؟
ورجعت تاني افكر مع نفسي
وقلت...
ياريت داغر يطلع العفريت
وميطلعش هو العمدة الي بيرمي الناس في السجون بالباطل
المهم..
لما سمعت اسم داغر
اخدني الفضول
اني اشوف مين الراجل الي اسمة غريب... و كلهم بيترعبوا منه دا ؟
وفعلا بصيت علي صاحب الصوت
وبمجرد ما شوفتة
اتفزعت وركبني الخفيف
اصلي اتأكدت لحظتها...
ان الراجل الي شوفتة حالا دا يبقي..........؟
↚
بعدما اخدتني عايدة للصعيد...لقيت نفسي اتورطت في خناقة مع العروسة وامها...وللاسف العروسة قررت تن..&تقم مني اشد انتق...&ام
ودا لما امرت شلهوب بقطع لساني والزج بيا في السجون...
في اللحظة دي اتدخل شخص اسمة داغر وانقذني منهم
وطبعا انا اول ما سمعت اسم داغر
اتجهت بنظري في الاتجاه الي جاي منه صوتة
وفي اللحظة دي
اتفاجئت ادامي با( ايهاب بيه)
ايوه الشخص الي انقذني من شلهوب
هو.. ايهاب بيه
بس ليه هو معروف هنا باسم داغر؟
يكونش داغر وايهاب شخصية واحدة؟
المهم..
بعدما اتأكدت اني واقفة ادام داغر... او ايهاب ( طليقي)
لقيت نفسي بستنجد بيه
وقلتلة...الحقني يا ايهاب اقصد... يا داغر
انقذني منهم ارجوك
وكان مفروض داغر يرد عليا
لكن...
داغر فضل يبصلي ويتحقق مني شوية
لكن للاسف مردش عليا
وبعدها ..وجه سؤالة لشلهوب
وقالة...مين البنت دي ؟وواخدها علي فين كدا؟
فا رد شلهوب
وقال... انا عبد المأمور
و كنت بنفذ الاوامر
الهوانم قالولي روح بيها علي غرفة التأديب..واقط..&ع لسانها وانا كنت رايح ا نفذ الامر
في اللحظة دي
اقترب داغر مني داغر
وسألني ...
وقالي...انتي مين ؟
وعملتي ايه عشان ياخدوكي للتاديب
فا رديت وانا مستغربة انه عامل نفسة مش عارفني
وقلتلة...
انا عايدة جابتني البيت دا عشان اشتغل عند زوجة العمدة
وفجاءة لقيت العروسة (هانم) بتشتمني وتطردني هي وامها
فا بصراحة بقي.. رديت عليها
واخدت حقي ..زي ما هي اهانتني
وهو دا السبب الي خلاها تأمر شلهوب انه ياخدني لغرفة التاديب
وكانت عايزة تقطع لس..&اني.. وتحب...&سني
بعدما استمع داغر لدفاعي
سال العروسة
وقالها..ممكن اعرف انتي باي صفة بتصدري الاوامر هنا في البيت دا؟
فا ردت العروسة وهي بترتجف
وقالتلة..البت دي كدابة
هي مكنتش جاية تشتغل ولا حاجة
دي حرامية وانا بنفسي ضبطها وهي بتسرق
حتي اسأل امي
فا ردت امها بدون ما حد يسألها
وقالت..ايوه حصل وانا شاهدة ان البت دي حرامية
في اللحظة دي
انا قولت هيصدق عروستة وامها..
الي هي اصلا تبقي عمتة
(اخت ابوه)
واكيد هيسلمني للشرطة علي اني حرام..ية
لكن..الي حصل
ان داغر اقترب من عايدة (مديرة المنزل)
وسالها وهو بيشاورلها عليا
وقالها..البت دي دخلت البيت هنا ازاي؟
فا ردت عايدة وهي مرعوبة من التبريقة الي في عنية
وقالت..بصراحة بقي انا الي دخلت غرام البيت هنا
بهدف انها تشتغل..
و دا كان بناء علي طلب الست الكبيرة (مراة العمدة)
ويعلم ربنا ان غرام لا سرقت ولا عملت اي حاجة غلط من ساعة ما دخلت هنا
في اللحظة دي
حمدت ربنا ان داغر اتأكد من كدب عروستة..وافتراء امها
وبعدما ظهرت برائتي
حاولت انتهز الفرصة دي واهرب بجلدي من الصعيد كله
فا طلبت منه انه يسمحلي اني امشي
لكن داغر وقفني
وقالي..للاسف مش هينفع تمشي
لاني خلاص وافقت انك تشتغلي هنا
فا رديت بدهشة
وقلتلة..
يعني انا هشتغل عند عروستك بعد كل الي حصل دا؟
فا رد داغر (ابن العمدة) بحسم
وقالي.. لا
معدش في شغل عند العروسة
لانها هتغادر البيت النهاردة هي وامها
فا ردت عمتة (ام العروسة)
وقالت..
خلي بالك انت كده بتطردنا من بيتك يا ولد اخويا
فا اكد داغر علي قرارة
وقالها..
بيت العمدة له قوانين لازم تحترم
وانتي وبنتك يا عمة اخترقتوا كل القوانين
والي زيكم ملوش مكان هنا
في اللحظة دي
غضبت ام العروسة
وهددت بانها هتنقل كل الي حصل دا لاخوها العمدة
وبعدها اخدت بنتها (هانم) وغادرت بيت العمدة
وبصراحة رحيل العروسة وامها من البيت خلاني اشعر بالاتياح
هما صحيح مارحوش بعيد واتنقلوا لبيتهم الي كان ملاصق لبيت العمدة
لكن ..اتمنعوا من دخول بيت العمدة نهائي
ودا اداني فرصة اني ازوال عملي براحتي ..
وقدرت اتعرف علي كل الشخصيات الي في البيت واتعامل معاهم
هو صحيح العمدة كان صعب
لكن...
بصراحة مراة العمدة كانت ست طيبة
وكانت بتعاملني بطيبة وحنية
وكأنها امي
اما بقي عن داغر فا دا الي كان غريب بجد
لان انا اول ما شوفت داغر افتكرتة ايهاب بيه من الشبة المتطابق بينهم
لكن لما عيشت في بيت العمدة وبدات اتابع داغر
لقيتة شخصية تانية خالص
داغر كان راجل شديد وحاسم
وكل البلد بتعملة الف حساب
وكلمتة ماشية علي الكل زي العمدة ابوه بالظبط
وفي نفس الوقت كان بار بامة وبيتعامل معاها بحنية
كمان لاحظت انه بيخاف ربنا وبيصلي الوقت بوقتة ..وسمعت انه بيعمل خير كتير
ومشوفتوش بيظلم حد
اما عن علاقتي انا بيه
فا كان واضح انه ميعرفنيش قبل كده ...وكلامة معايا كان قليل جدا
بس احيانا كنت بتخيل انه بيبصلي ومركز معايا انا بالذات
بس كنت بكدب نفسي
لان ظاغر كان شخص محترم ومعروف عنه انه بيغض البصر
بصراحة كل الصفات دي عجبتني... و خلتني اركز معاه.. واتابعة باستمرار
لغاية ما وقعت في غرامة وبقيت مجنونة بيه
بس طبعا كنت عارفة ان الاعجاب كان من طرف واحد
وراضية بكده
لان استحالة ابن العمدة هيبص للشغالة الي عندهم
المهم
فضل الوضع علي كده
لغاية ما في يوم
عايدة طلبت مني...
اني ادخل انضف غرفة داغر بيه
بمجرد ما يغادر البيت هو و ابوه العمدة كا العادة
وبالفعل نفذت الاوامر
وبمجرد ما سمعت صوت المحرك بتاعة عربية العمدة
اعتقدت ان داغر غادر الفيلا
فا دخلت علي غرفة داغر بيه
بدون ما اخبط
لكن بمجرد ما فتحت الباب اتفاجئت ان داغر مازال في غرفتة
وبصراحة المفاجئة كانت تخض لان داغر كان بيبدل ملابسة وواقف في الغرفة وهو عاري الجسد
وبالرغم من ان الموقف كان محرج ... وكان مفروض اني اغمض عنيا واغادر الغرفة فورا
لكن انا اتسمرت في مكاني
لما شوفت الوحمة الي في جنبة
اصل الوحمة دي انا عارفاها كويس وشوفتها كتير في جسم ايهاب
ايام ما كان زوجي
في اللحظة دي
داغر اول ما شافني واقفة متنحالة... ستر نفسة بالبشكير
وسالني
وقالي...انتي واقفة كده ليه ؟
فا رديت بتوتر
وقلتلة... ابدا مفيش
فا رد وقالي
طب قولي للسواق يجهزلي العربية عشان خارج دلوقتي حالا
فا قلتلة ..حاضر
وبسرعة انصرفت من امامة
وانا بفكر في حكاية الوحمة الي في جسمة
وللاسف ملقتش اي تفسير
المهم...
لما نزلت من غرفة داغر روحت علي عايدة
وقلتلها اني منضفتش لان داغر ما زال في الغرفة
فا قالتلي...
خلاص خدي صينية الاكل دي
وطلعيها للسواق الجديد
وبالفعل اخدت الاكل وخرجت علي الجراج
ادور علي السواق
لكن مكنش في للسواق اي اثر
ولما ملقتوش
بصيت جوه العربية
ولحظتها شوفت ادامي شاب نايم بداخل السيارة
وكان واضح من مظهرة انه متعلم لان لبسة كان متناسق وشعرة بيلمع
ومعاه موبيل غالي
واول ما ناديت عليه
لقيتة فتح عنية وبعدها ابتسم وسالني
وقالي.. انتي حورية؟
فا قلتلة حورية مين؟
فا قالي..معلش اصلي كتت بحلم اني دخلت الجنة
ولما فتحت عنيا ولقيتك ادامي
فا افتكرتك حورية من الجنة
في اللحظة دي
عرفت انه من النوع الي بيقسم وبيسرح بالبنات
لكن بطريقة اوفر
فا تجاهلت كلامة وتلزيقة
وقلتلة .. انا بشتغل هنا في بيت العمدة
وجيبالك الاكل دا
فا قرب مني وهو بياخد الصينية من ايدي
وقالي..اسمك ايه؟
فا قلتلة..اسمي غرام
فا رد وهو مازال متشبس بالصينية
وقالي ...الله
اسمك جميل اوي
زيك يا غرام
في اللحظة دي
سمعت صوت داغر وهو بينادي عليا بعصبية
وبيقولي... انتي ايه الي جابك هنا؟
و بتعملي ايه عندك ؟
فا رديت بهلع
وقلتلة...
عايدة طلبت مني اني اوصل الاكل للسواق
فا جيت وجيبتهولة
فا بصلي داغر بغضب
وقالي..
طب ادخلي جوه وابعتيلي عايدة
وبالفعل دخلت وقولت لعايدة ان داغر عايزها في الجراج
وبعد ما عايدة خرجت لداغر سمعت صوت زعيق داغر
وكان واضح انه بيعاقبها هي والسواق
لان عايدة جت بعدها ونبهت عليا اني مخرجش بره الفيلا تاني...
ولا اتعامل مع السواق ولا اي جنس راجل
ونهت كلامها بجملة زعلتني
لما قالتلي..
حاولي تبقي محترمة
وسيبك من شغل بنات بحري دا لانه مش هيناسب عادتهم وتقاليدهم هنا
في اللحظة دي
اتضايقت لان داغر فهم عني حاجة غلط
وفضلت صاحية طول الليل
لغاية ما رجع
واول ما شوفتة دخل غرفتة
خبطت علية
ولما فتحلي
بصيتلة وانا بعيط
وقلتلة...
حضرتك ظلمتني
السواق هو الي كان بيستظرف
وانا والله ما عملت حاجة
في اللحظة دي
مد ايده ومسح دموعي
وضمني لصدرة بمنتهي الحنية
لحظتها شميت نفس ريحة البرفان بتاعة ايهاب بيه
فا ابتعدت عنة
وسالتة
وقلتلة...هو انت داغر ولا ايهاب؟
عفريت ولا بني ادم؟
انا مبقتش فاهمة حاجة
فا بصلي داغر بتعجب
وقالي... ايهاب مين ؟ وعفريت ايه؟
انا مش فاهم انتي تقصدي ايه؟
وطبعا مكنش ينفع اشرحلة
قصدي
فا سكت وسيبتة ومشيت
لكن الغريبة ان داغر بقي لطيف معايا من بعد الموقف دا
وبقي مركز معايا اوي
لدرجة اني بدات اشعر انه بدء يحبني
ومش كده وبس
لا دنا سمعت كمان انه فسخ خطبتة من عروستة
المهم
بعد كام يوم
التعب زاد علي الهانم الكبيرة (زوجة العمدة )
واستدعوا الطبيب وكتب لها علي ادوية للقلب ..
والطبيب نبه عليا اني اكون حذرة وانا بعطيها نقط الدوا..
لان اي نقطة زيادة هيكون فيها خطر علي قلبها
وبالفعل..سهرت بجانب زوجة العمدة
وبدات اعطيها الدواء با انتظام
وكل شيئ كان تمام
لغاية ما العروسة وامها عرفوا بامر مرض زوجة العمدة فا استأذنوا العمدة
وجم يزوروا الهانم الكبيرة
وطبعا انا تركتها معاهم وروحت اجيب خاجة اقدمهالهم
لكن الغريبة انهم منتظروش لغاية ما ياخدوا واجبهم
وفجاءة نزلوا العروسة وامها وهما في عجلة من امرهم
ولما رجعت للست الكبيرة لقيتها نايمة
فا تركتها وقولت اصحيها علي ميعاد الدواء
لكن لما جه ميعاد الدوا وجيت اجهزلها النقط
اكتشفت ان الزجاجة مفتوحة و فاضية ومفيهاش ولا نقطة
فا اتفزعت..
وروحت بسرعة افوق زوجة العمدة
لكن للاسف ..الست الكبيرة مكنتش بتتحرك
فا جريت بسرعة علي داغر وقلتلة ان امه قاطعة النفس ومش بتتحرك
فا اتصل داغر علي الدكتور فورا
في اللحظة دي
كنت مرعوبة وشكيت في العروسة وامها
وقلت ممكن جدا يكونوا اعطوا لزوجة العمدة الدواء
عشان يخلصوا منها
وانا طبعا الي هشيل اليلة
فا حاولت اتخلص من الزجاجة لكن ملحقتش
لان
الدكتور كان وصل مع داغر
فا دسيت الزجاجة في صدري بسرعة
المهم
بمجرد ما الطبيب كشف علي زوجة العمدة
سألني عن زحاجة الدواء
في اللحظة دي مكنش ادامي غير اني .....؟
↚
بعدما اتفاجئت ان الست الكبيرة( زوجة العمدة ) فاقدة الوعي
روحت اجيبلها الدواء بتاعها
فا اكتشفت ان في جرعة كبيرة من الدواء مفقودة والزجاجة مفتوحة وفاضية
فا عرفت ان العروسة وامها هما الي ورا المص..&يبة دي
وفهمت كمان انهم عملوا كده عشان يخلصوا من زوجة العمدة الي كانت سبب وجودي في بيتهم... وبالمرة يلبسوني انا التهمة ويخلصوا مني للابد
وبمجرد ما ادركت المك..&يدة لقيت نفسي لازم اتصرف واخلص من زجاجة الدواء
وقلت يمكن الموضوع يعدي عليهم ..
و يعتقدوا ان الوفاة طبيعية
لكن للاسف الوقت مكنش في صالحي
لاني اتفاجئت بداغر والعمدة جايبين الطبيب وداخلين عليا
فا اتصرفت بسرعة ودسيت الزجاجة في صدري
ودي كانت اكبر غلطة انا عملتها
لان بمجرد ما الطبيب شاف لون الجثة الازرق
شك في الامر
وسألني ان كنت زودت جرعة الدواء؟
وطبعا انا مردتش عليه
لان العمدة بمجرد ما شك في وفاة زوجتة...
هددني ..وحذرني من الكدب
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيت نفسي بين نارين
اولا..
انا لو انكرت
وقولتلهم.. معرفش مكان زحاجة الدواء
هزود الشك في دماغهم من ناحيتي والعمدة ساعتها ممكن يتهور ويق..&تلني
وثانيا..
لو طلعت الزجاجة من صدري
هيكتشفوا ان بصماتي عليها بالفعل
وهتثبت عليا لوحدي
لان اكيد طبعا العروسة وامها مسحوا بصماتهم من علي الزجاجة
للكاتبة...حنان حسن
في اللحظة دي
اتجمدت في مكاني
وفضلت ابص علي داغر وهو حاضن امه ومنهار من البكاء
لحظتها مبقتش قادرة ارد
ولا عارفة حتي افكر
والي زود من هلعي اكتر
لما شوفت العمدة وهو بيكشر عن انيابة
وبيصرخ فيا عشان اعترف
واقولة ...فين زجاجة الدواء
وكان مفروض اني ارد واقولهم الحقيقة وخلاص
لكن ...انا بمجرد ماسمعت اتهام العمدة ليا.. وشوفت ملامح الغضب علي وجهة القاسي
لقيت نفسي وقعت من طولي وفقدت الوعي
وبعد شوية..
لقيتني رجعت فوقت تاني
لكن
للكاتبة ..حنان حسن
في اللحظة دي
سمعت الطبيب بيحاول يهدي العمدة عليا
وبيقولة...اهدي يا حضرة العمدة ..
وسيب البت بدل ما تموت في ايدك ..
وكده هتبقي قتلتها هي والي في بطنها
وان كان علي سبب الوفاة فا احنا هنعرفة بطريقتنا
للكاتبة...حنان حسن
في اللحظة دي
اتفاجئت باني حامل
يلهوي حامل ؟
حامل ازاي ؟ و من مين؟
وكنت هتجنن من التفكير لولا اني فوقت علي
رد العمدة الي كان في منتهي القسوة
لان العمدة لما لاحظ اني فوقت من الاغماءة
احكم قبضتة علي شعري
وقالي...
قومي يا بت وقري بالحقيقة بدل ما اقطع من لحمك انتي والي في بطنك
وسألني تاني
وقالي.. اعترفي وقولي..
فين زجاجة الدواء؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اضطريت اني اخرج زجاجة الدواء من صدري
عشان احرر شعري الي كان هيطلع في قبضة ايده
وبمجرد ما طلعت الزجاجة من صدري ولقوها فاضية
اتأكدوا كلهم طبعا اني انا الي
قت..&لت الست الكبيرة
للكاتبة...حنان حسن
وفي اللحظة دي
حاولت ادافع عن نفسي ...
و افهمهم الحقيقة
وفضلت اقسملهم
واقولهم ..صدقوني مش انا الي زودتلها الجرعة...
الي عمل كده هي.. عروسة ابنك ..واختك يا عمدة
فا رد العمدة عليا العمدة بمنتهي الغضب
وشت..&مني باقذر الالفاظ
وبعدها حذرني
وقالي...حذار تجيبي سيرة اسيادك يا مج..&رمة
ولما لقيته مش مصدقني
اتجهت بنظري وتوسلاتي لداغر
وقلتلة
صدقني يا داغر بيه ..
حماتك ..وبنتها هما الي اعطوا لامك الجرعة الزيادة..
وهما الي كانوا قاصدين يقت..&لوها
وبرغم كل توسلاتي
لكن ..للاسف
داغر محاولش حتي يدافع عني
وكل الي عملة..
هو انه طلب من (ابوه) العمدة
.. انه يأجل قتلي
لغاية ما يتحققوا من كلامي
واصر داغر علي التروي
لغاية ما تثبت ادانتي بالدليل
واقترح انهم يرفعوا البصمات من علي الزجاجة ..
ولو وجدوا ساعتها بصمات عروستة.. او ...امها
فا دا هيأكد لهم برائتي
..انما
لو ملقوش غير بصمتي انا فقط
علي الزجاجة
فا العمدة ساعتها هيبقي له الحق انه يقتلني
انا ...والي في بطني
وبرغم ان العمدة وافق علي اعطائي فرصة اخيرة لغاية ما يتحققوا من الدليل
الي هيثبت برائتي من عدمها
لكن العمدة كان بيبصلي بغيظ
واقسملي بالله انة لو ملقاش الدليل علي كلامي
لا هيخرج ابني من احشائى ويقط..&عة قدامي قبل ما يقتلني..
وبعد ما العمدة هددني وتوعدني
نادي علي شلهوب وامره انه ياخدني علي غرفة التأديب
وقالة يرميني هناك لغاية ما تظهر نتيجة فحص البصمات
وبالفعل
اخدني شلهوب ورماني في غرفة مظلمة وريحتها وحشة اوي
وفضلت قاعدة بترعش ومنتظرة
(نتيجة فحص البصمات)..
ودي كانت الدليل الوحيد ... الي ممكن يبرئني...
او يثبت عليا التهمة
وكان الوقت بيمر ببطء شديد
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما مرور وقت طويل
لمحت الباب بيتفتح
وشوفت شخص داخل عليا غرفة التاديب الي كانت مظلمة
في الاول افتكرتة شلهوب
لكن..
لما سالته
وقلتلة ..هو انت جاي ليه؟ وعايز مني ايه يا شلهوب؟
فا اتفاجئت بصوت حد غير شلهوب
بيقولي...متخافيش يا غرام
انا ايهاب
وفتح نور الموبيل بتاعة عشان اطمن
وفعلا لقيتة ايهاب
ايهاب ...؟
ايوه الي ادامي كان ايهاب
مش داغر
وعرفت اميز بينة وبين داغر
عن طريق اللبس الي كان لابسة..وتسريحة الشعر المختلفة
ايوه...هو دا استيل اللبس بتاع ايهاب الي كان بيلبسة لما كنا متجوزين
للكاتبة...حنان حسن
المهم
اول ما شوفت ايهاب
قلتلة...هو انت روحت فين؟
وليه بتختفي وتظهر فجاءة كده؟
وهل انت عفريت؟
ولا بني ادم عادي؟
وليه....؟
وقبل ما اكمل المليون سؤال الي في دماغي
لقيتة وقفني
وقالي...سيبك من الاسألة دي
وركزي معايا
انتي حياتك في خطر يا غرام
بعدما سمعت التحذير الي قالة
رجعت افتكرت المصيبة الي انا فيها
فا استغت بيه
وقلتلة..ايوه فعلا
انا متورطة في جريمة قتل و...
فا قاطعني ايهاب
وقالي...انا عارف كل حاجة
وعارف كمان ان حياتك مرهونة بفحص البصمات
ودلوقتي النتيجة طلعت
وللاسف.. لقوا بصماتك لوحدك علي الزجاجة
والمشكلة انهم ملقوش اي اثر لبصمات العروسة وامها
ودلوقتي العمدة عرف النتيجة وكلها دقايق وهيكون هنا
وهيخلص عليكي عشان ياخد ثأر زوحتة
عشان كده انا جيت عشان افتحلك الباب..واخليكي تهربي
فا سالتة
وقلتلة...وهو انت مش هتيجي معايا؟
فا مد ايهاب ايده ناحيتي بشنطة كبيرة
وقالي..
خدي الفلوس دي
اشتري بيها بيت واصرفي منها علي ابني الي في بطنك
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رديت وسالتة
وقلتلة...انت كمان عرفت اني حامل؟
فا تجاهل ايهاب سؤالي ومردش عليا
وكل الي عملة انه ضمني لحضنة وقبلني من جبيني
وبعدها...اعطاني شنطة الفلوس
وقالي...يلا مفيش وقت
اهربي بسرعة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بصيت علي المفتاح الي في ايده..
وقلت لنفسي
ازاي ايهاب معاه مفاتيح الغرفة دي ؟
وازاي بيتحرك في البيت براحتة؟
يكونش ايهاب يبقي...
( قرين داغر) ؟
ولا يكونش داغر بيمثل عليا
وبيتقمص
شخصية وهمية ومسميها (ايهاب)؟
بصراحة مكنش هاممني ساعتها هو هيطلع ايه
لان سواء الي ساعدني دا طلع داغر
او طلع ايهاب
فا في الحالتين دا في مصلحتي
لاني كده لقيت الي هيخرجني من المصيبة الي انا فيها
واثناء ما كنت واقفة ببصلة وشاردة بذهني
لقيت ايهاب استعجلني
وقالي..يلا بسرعة مفيش وقت
انا هبعد عنك شلهوب
علي ما تخرجي
وبالفعل...اخدت الفلوس
ونجحت فعلا اني اخرج من غرفة التأديب
بس بعدها اكتشفت ان بتواجهني مشكلة تانية
وهي..اني عشان اوصل للباب الرئيسي للفيلا
كان لازم امر من الريسبشن لان غرفة التاديب كانت بداخل الفيلا
ودا كان فيه خطورة عليا
لان..
العمدة ... والعروسة.. وامها
كلهم كانوا موجودين في الفيلا
و لو حد منهم لمحني هيقبض عليا
بس للاسف كنت مضطرة اني اعدي واتجاوز الريسبشن عشان اخرج من الفيلا واهرب
وبالفعل
جمدت قلبي وقلت لنفسي
اكيد ايهاب او.. داغر
هيحميني لو كشفوني
وجمدت قلبي و دخلت علي الرسيبشن...
وكنت خلاص بدات اتوجه للباب
لكن ..اثناء ما كنت باجتاز الريسبشن...اتفاجئت بالعروسة بتوقفني
وبتقولي...اقفي عندك واوعي تتحركي
فا توقفت بالفعل
ورديت بعدما ابتلعت ريقي
وقلتلها...عايزة ايه؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
لقيتها هجمت عليا هي وامها
وبعدما احكموا قبضتهم عليا
اخدت الشنطة الي معايا وفتحتها
والغريبة انها لقيت في الشنطة الذهب الخاص ب...
( ام العمدة)
وكمان لقت فلوس كتير
وطبعا العروسة مصدقت مصيبة تحصلي
وفضلت تصرخ وتنادي علي العمدة ...وعلي داغر
عشان يجوا و يتأكدوا اني حر...&امية و مقفوشة بس...&رقتي
وبالفعل
وصل داغر علي صوتهم
فا قلت الحمد لله اكيد داغر جاي ينقذني منهم
وانتظرت انه يساعدني عشان اكمل في الهرب...
او يعمل اي حيلة ويهربني هو منهم
لكن الغريبة
ان اول ما داغر شافني ماسكة شنطة الدهب والفلوس
فضل يزعقلي ويتهمني باني حرامية
ومش كدا وبس
دا اتصل كمان بالعمدة
الي كان بره البيت في الوقت دا وفضح امري
وطلب منه يجي فورا عشان يحقق معايا بعدما ضبطوني متلبسة بسرقة الدهب والفلوس
خلاص كدا ويسكت داغر ويتهد ؟
لا ابدا
بعدما انتهي من مكالمة ابوه
لقيتة بيتصل برقم مراة العمدة الي ماتت
وبيتكلم بحماس
وبيقولها..خلاص اطمني يا (امي) لقينا فلوسك والذهب بتاعك
والبت غرام طلعت هي الي سرقتهم
ايوه والله يا امي انا كمان مكنتش اصدق ان غرام تطلع حرامية
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
انا استغربت من موقف داغر الصادم...
وقلت دا اكيد اتجنن ولا جري لدماغة حاجة بسبب وفاة امة
لكن صدمتي الاكبر
كانت لما فتح الاسبيكر
وسمعنا صوت امة وهي بترد عليه من خلال الموبيل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سمعت صوت امه بوداني وهي بتقولة....
لو غرام طلعت حرامية فعلا
يبقي لازم تقول للعمدة يا ولدي عشان يعاقبها
فا رد داغر
وقالها...انا فعلا اتصلت بالعمدة
وهو جاي حالا
واطمني يا امي الدهب والفلوس بتوعك هيفضلوا معايا
وبعدما قفل مع امة
فضلت واقفة متنحالة
وانا واقفة زي الهبلة ومش فاهمة حاجة
وفضلت اسال نفسي
هو ليه ايهاب جاني وهربني من غرفة التأديب وانقذني من الاعدام
وفي نفس الوقت اداني شنطة فيها دهب مسروق وفي الاخر تركهم يمسكوني بيها ؟
وياتري الحمل الي في بطني دا من الجن... ولا... الانس؟
طب ايهاب وداغر شخص واحد ؟
ولا شخصين مختلفين؟
ولو ايهاب هو نفسة داغر
يبقي ليه فضح امري عند العمدة
وليه اتصل بامة وعرفها اني حرامية؟
وبعدين ازاي اتصل با امة اصلا؟
هو مش الدكتور قال ان مراة العمدة ماتت بجرعة زايدة من دواء القلب؟
وفضلت الاسألة الي ملهاش اجابة ...تروح وتيجي في دماغي
لغاية ما دخل شخص علينا واحنا واقفين
وبظهور الشخص دا
لقيت رد علي كل الاسألة الي محيراني
ومهما جمح خيالكم
استحالة تتوقعوا مين الشخص الي دخل علينا ............؟
↚
بعدما داغر فضح امري عند العمدة..
وقالة.. اني حرامية
وكلم امة ( المتوفية)
وقالها...
اني سرقت دهبها وفلوسها
لحظتها انا بقيت واقفة تايهة.. ومش فاهمة اي حاجة
من الي بيحصل
وكان مفروض اني اسأل داغر واقولة...هو ازاي انتوا حبستوني بتهمة قتل امك
(زوجة العمدة)
والست امك كانت بتكلمك في الموبيل دلوقتي؟
وغيرها كتير من الاسألة
لكن ..
قبل ما اوجهلة اي سؤال
اتفاجئت بدخول شخص علينا في الرسيبشن
وبصراحة انا اول ما شوفت الشخص دا (اتصدمت )
اصل استحالة كنت اتوقع اني اشوف الشخص دا عند العمدة
ولا اشوفة في الصعيد من الاساس
لان الشخص دا يبقي..
( زوج خالتي)
ولقيتني بقول لنفسي...
ايه الي جاب القلعة..
جنب البحر ؟
وحيرتي زادت اكتر لما شوفت زوج خالتي بيجسوا علي ركبتية
وبيطلب الصفح من داغر
وبيقولة .. ابوس ايدك تعتقني لوجه الله
فا رد داغر بغضب
وقالة...
لو صارحتني بالحقيقة هعفي عنك
انما لو كدبت عليا ؟
فا هيكون جزاءك زي الكلب دا .
وهتخرج من هنا جثة هامدة ...
فا سألة زوجك خالتي
وقالة..حقيقة ايه الي عايز تعرفها ؟
فا رد داغر
وسألة ..
وقالة..عايزك تعترف بجريمتك وتقولي ..ليه هجمت علي بيتنا وليه كنت عايز تسرق العمدة؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
رد زوج خالتي..
وانكر تماما انه دخل لبيت العمدة عشان يسرق
وبمجرد ما داخر سمعة وهو بينكر
خرج سلاحة من جيبة ...واطلق علي زوج خالتي طلقة وقع علي اثرها قتيل وقطع النفس
وبمجرد ما شوفت الي حصل لزوج خالتي
فضلت الطم و اصرخ بهستيريا
وبصراحة مكنتش لوحدي الي بصرخ
دا العروسة وامها كمان اتفزعوا وكان صراخهم اعلي مني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صرخ فينا داغر
وامرنا اننا نقف صف واحد
جنب بعض احنا الثلاثة
وقالنا...
اسمعوا بقي انتوا كمان..انا عرفت حقيقة كل واحدة فيكم
ولازم اسمع اعترافاتكم
والي هتفكر تحور وتكدب عليا هدفنها جنب الكلب دا
وبدء بيا داغر
وقالي..سؤال واحد وعايزك تجاوبي بدون ما تكدبي
فا رديت وانا برتعش
وقلتلة.. من قبل ما تسألني
انا اقسم بالله... ما ليا اي علاقة بجرعة الدواء الزيادة الي امك اخدتها ...
فا رد داغر
وقالي..ايوه منا عرفت من امي انك بريئة فعلا
لكن انا بسأل دلوقتي علي حوار السرقة
و حذرني تاني داغر
وقالي..
هو سؤال واحد
وعايز له اجابة مختصرة
حصل...او محصلش
فا قلتلة..اسأل
فا سألني
وقالي.. العروسة وامها قفشوكي فعلا من شوية.. وانتي بتهربي بالفلوس والدهب بتاع امي؟
فا رديت بمنتهي الانكسار
وقلت...ايوه حصل
لكن انا......
وقبل ما احاول اكمل في دفاعي عن نفسي
وقفني داغر
وقالي...تمام
طالما جيتي دوغري ومحاولتيش تكدبي .. واعترفتي بالحقيقة بدون ما تحوري
فا خلاص .. انا عفيت عنك
عارفة لو كنتي كدبتي؟
انا كنت هقتلك لاني عارف الحقيقة كلها
وبعدها بص للعروسة وامها
وعاد عليهم نفس التحذير
وقال.. سؤال وعايز عليه اجابة بصدق
فا ردت ام العروسة
وقالتلة..اسأل يا ولدي
فا قال...
حصل؟...ولا محصلش ؟
انتوا ليه وضعتوا الجرعة الزايدة ل (زوجة العمدة) ؟
وهل الهدف من كده كان انكم تقتلوها ؟
فا ردت ام العروسة بخجل
وقالت...
بصراحة يا داغر يبني احنا فعلا..
الي وضعنا الجرعة الزايدة في الدواء
بس اقسملك ان مكنش في نيتنا اذية امك
احنا بس كنا عايزين نثبت ان البت غرام مقصرة في شغلها فا تطردوها
وكملت العروسة بدل امها
وقالت..
وبصراحة بقي احنا عملنا كده لما لقيناك مهتم بغرام وخوفنا لا تتجوزها ...وساعتها الشغالة هتورث الفلوس والاطيان بتاعتنا
بعدما استمع داغر لاعتراف عمتة وبنتها
اتفاجئنا به وهو بينادي علي العمدة
وبيقولة..
اظن دلوقتي سمعت اعتراف اختك وبنتها يا عمدة ؟
واتأكدت انهم هما الي قتلوا امي؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فهمت..
ان كل الي حصل دا كان تمثيلية من داغر والعمدة ...عشان يوصلوا للحقيقة؟ ويعرفوا مين الي قتل زوجة العمدة
واكتشفت كمان ان الطلقة الي خدها زوج خالتي كانت
عبارة عن سهم به مخدر
اطلقة داغر من من مسدس صوت...
و دا عشان يجبر ام العروسة علي الاعتراف بالجريمة
المهم
ظهر العمدة من خلف الجدار الي كان متداري خلفة
وكان باين انه صدق وامن بالي سمعة
بس كان واضح انه ناوي ع الشر
بدليل انه استدعي شلهوب وامره انه يعيد لزوج خالتي وعية و وينقلة علي غرفة التأديب
وبعدما ما نفذ شلهوب الامر..
رجع شلهوب تاني
واجبرنا جميعا اننا نمشي معاه علي غرفة التأديب
ساعتها استغربت من الي بيحصل
وقلت لنفسي
يكونش العمدة ناوي يحقق في موت زوجتة بنفسة؟
للكاتبة..حنان حسن
المهم
بعدما دخلنا جميعا
لغرفة التأديب
اكتشفت ان العمدة قرر انه يحبسنا ويحتجزنا جميعا
ومش بعيد كمان يصفينا كلنا ويخلص علينا
بدافع الثأر لزوجتة
وخصوصا ان العمدة طلب من كل واحد فينا
انه يمتنع عن الحركة و يغمض عينيه
وفعلا نفذنا الاوامر انا والعروسة وزوج خالتي
لكن ...
يبدوا ان ام العروسة كانت رافضة انها تستلم لحكم العمدة
و قررت تنجو بحياتها
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللخظة دي
دفعتني بكل قوتها..عشان اصطدم بالعمدة...
لجل ما تشتت تركيزة لثواني
وطبعا استغلت ام العروسة الثواني الي العمدة وقع فيها
ولازت بالفرار...
والغريبة انها هربت بدون ما تفكر في رقبة (بنتها) الي كانت تحت سيف العمدة
وللاسف تصرف ام العروسة دا
خلي العمدة يامر شلهوب انه يروح وراها و يحصلها...
ويرجعها علي غرفة التأديب
ومش كده وبس
دا من شدة غيظة منها قرر يبدء بقتل بنتها ( العروسة)...
وبالفعل
الرصاصة الاولي كانت من نصيب العروسة... و فقدت حياتها علي اثرها
اما الرصاصة الثانية
فا اتوجهت لصدر زوج خالتي
فا فاضت روحة علي الفور
ولما جه الدور عليا
غمضت عيني وحطيت ايدي علي وداني
وفضلت انطق الشهادتين
لكن..
للكاتبة حنان حسن
في اللحظة دي
سمعت داغر بيوقف العمدة
وبيقولة..
ابعد سلاحك عن غرام يا ابويا
غرام بريئة
وانت سمعت بودانك واتأكدت انها بريئة؟
يبقي ليه عايز تقتلها؟
فا رد العمدة
وقالة..
مستحيل اسيبها ترحل لانها شافت كل حاجة
وهتبقي شاهدة علي الي حصل هنا؟
وبعدما رفض العمدة انه يسمع لتوسلات داغر
نزل داغر يبوس علي ايد العمدة
وهو بيتوسلة
وقاله.. ابوس يدك يا ابوي
انت لو قتلت غرام فا انت كده هتقتل ( ابني )
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بص العمدة لداغر بزهول
وهو بيحاول يستوعب الي سمعة
فا كد داغر تاني علي اعترافة
وقالة..والله دي الحقيقة يا ابوي
غرام تبقي زوجتي
والي في بطنها يبقي ابني
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
دخل شلهوب وقطع كلام داغر مع العمدة
وقال..
الحق يا حضرة العمدة
انا حاولت الحق ب ام العروسة
واجيبهالك
لكن ..علي ما خرجت وراها كانت اختفت وملقتلهاش اي اثر
فا رد العمدة بغضب
وقالة .. خلاص سيبك منها
انا هبقي عرف اجيبها بطريقتي
المهم .. تعالي انت دلوقتي عشان تخلصني من الجثث دي
في اللحظة دي
انا حسيت ان عقلي هنج من شدة الرعب
ومبقتش فاهمة حاجة
لاني ساعتها كنت مرعوبة وفاقدة الامل في النجاة ...
وكلها ثواني وهبقي واحدة من الجثث الي في الارض
وفعلا احساسي مكدبش
لان العمدة ملتفتش لتوسلات داغر ولا اقتنع بحوار ابنة الي في بطني
ورجع تاني يصوب مسدسة با اتجاه قلبي
لكن ...
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
داغر باغت العمدة بخبطة علي ذراعة
وبحركة سريعة وقوية كان قدر ياخد المس...&دس من ايده
وبعدما داغر استحوز علي س...&لاح العمدة
قدر يجرد شلهوب من سلاحة ..
واخد كمان مفاتيح
الغرفة الي احنا كلنا كنا محتجزين فيها
وبعدها..
اخدني داغر من ايدي وخرجنا من غرفة التأديب
وقفل الباب علي العمدة والجميع
للكاتبة..حنان حسن
المهم..
بمجرد ما بقينا خارج الغرفة
بصلي داغر
وقالي... متخافيش العمدة مش هيخرج من هنا
قبل ما تسيبي البيت و البلد كلها يا غرام
وبسرعة جابلي داغر شنطة الفلوس الي كنت اخدتها من شوية
وانا في غرفة التاديب
وقالي خدي الفلوس دي واطلعي علي محطة القطر واهربي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كان مفروض اني افرح بنجاتي واخد ديلي في سناني واهرب
بفلوسة
لكن انا رفضت اني اخرج..
ولا اتحرك من بيت العمدة..
قبل ما افهم اللالغاز
الي سمعتها من شوية
فا سالت داغر
وقلتلة...انت ليه اقسمت لابوك ان الي في بطني يبقي ابنك؟
فا رد داغر
وقالي...عشان هي دي الحقيقة
فا بصتلة بزهول
وقلتلة.. يعني انت تبقي ايهاب
جوزي؟
فا هز راسة
وقالي...ايوه انا اجوزك يا غرام
واتجوزتك لاني حبيتك بجد
وبودعك دلوقتي
برضوا عشان بحبك وخايف عليكي
وبعدما فجر داغر في وجهي كل المفاجئات دي
فضل يلح عليا اني اهرب قبل ما العمدة يخرج من محبسة
لكن
انا رفضت اخرج من بيت العمدة
قبل ما اعرف الحقيقة كلها
ولما داغر سمعني وانا بقسم بالله اني مش همشي قبل ما افك الطلاسم...واللاغاز
استسلم لرغبتي اخيرا
وطلب مني اقعد عشان يفهمني كل حاجة باختصار
وبدء داغر بالفعل في سرد الحقيقة
وقالي..
الحكاية بتبدء لما عرفت بالصدفة ان ابويا (العمدة) بيشتغل في تجارة الاعضاء
والمصيبة كمان ان الوكالة كانت تبع منظمة كبيرة
يومها اتصدمت وحاولت امنع ابويا عن الشغلانة دي...
لكن ...
العمدة قالي ان الوكالة فلوسها كتير... وفي شخصيات مهمة كبيرة منضمين للمنظمة
با اختصار مش هيقدر يتركها
يومها كان جمال صديقي واقف معانا وبيسمع حوارنا
فا استغربت ان العمدة سمح لجمال صديقي
انه يسمع الحوار الي يودي في داهية دا
لكن فهمت بعدين ان ابويا ورط جمال في الشغلانة دي
وبرغم ان جمال كان كاره الشغلانة لكن مقدرش يرفض ولا يعترض
وبعد ما جمال سمع تفاصيل الخناقة
انتظر لما بقينا لوحدنا
و صارحني بانه متورط غصب عنة وبيفكر يترك الشغل عند ابويا لانه مش عايز يتاجر في اعض..&اء البشر
وقالي..
بصراحة ياداغر ابوك..
بيستغل منصبة كا عمدة
وبيستدرج الفقراء والمشردين
لانة عارف ان محدش هيسأل عنهم في البلد ..
بحجة انه بيدخلهم ملاجئ وفي الحقيقة انه كان بيتاجر ب اجسادهم
كلام جمال دا خلاني اغضب من ابويا... واتمرد اكتر
لدرجة اني هددت ابويا
(العمدة ) وخيرتة ما بين امرين
وهما
يا اما ينهي علاقتة مع المنظمة
او... اني اترك له الشغل والبلد كلها ومرجعش الصعيد تاني
وللاسف ابويا اختار و قرر
انه هيكمل معاهم...
فاتركت الصعيد
ونزلت اعيش بالقاهرة وانا ناوي مرجعش تاني
وفضلت علي موقفي دا
لغاية ما عرفت ان امي تعبت واصيبت بمرض خطير
والاطباء قالوا انها محتاجة (زرع قلب)
والا... هتموت
وللاسف الموضوع دا كان صعب اوي
يومها اضطريت اطاوع ابويا وادخل مجال شغلة
واتعامل مع التجار اياهم عشان نجيب متبرع وناخد منه قلب وننقلة لامي
فا ارسلني العمدة لشخص اسمة (الوسيط)
والوسيط دا كان ...
( زوج خالتك) يا غرام
ودا الي كان هيجيب المتبرع
واضطرتني الظروف اني افضل في بيتة
ودا عشان اتابع المتبرع واتابع نتائج تحاليلة والاشعات بتاعتة
فا كنت بتضطر ابات في بيت خالتك
وفي ليلة وانا في بيتة
سمعتك وانتي جاية تشتكي لزوج خالتك
وقلتي له .. بان زوجك طردك لانة بيشوف شكلك شبة القرود
يومها انا كنت اول امرة اشوفك
بس اتعمدت انك متشوفنيش
لاني مكنتش عايز اي حد يعرف صلتي بزوج خالتك
عشان كده كنت بتابع حواركم من بعيد
والي لفت نظري ليكي
هو جمالك الملفت
طيبتك وبرائتك
وقلت لنفسي
ازاي البنت دي تصدق وتأمن لواحد زي الوسيط؟
و بالرغم اني كنت شايفك جميلة وزي القمر
لكن برضوا كنت شايفك ساذجة وعبيطة
لانك صدقتية وهو بيقولك انك شبة القرد ...
وكمان صدقتي حوار...
ان الجن العاشق
هو الي بيعمل فيكي كده
للكاتبة..حنان حسن
المهم ساعتها
كنت فاكر ان زوج خالتك
بيعمل كل دا عشان...
يغتص..&بك فقط
لكن... بعدين فهمت
انه كان عايز يمسك عليكي نقطة ضعف عشان يضغط بيها عليكي فتوافقي..
انك تقتلي( تهاني ) وتسلمية ولادها
لان دي كانت اوامر من المنظمة
اصلهم كانوا عارفين ان تهاني اصبحت وحيدة بعدما زوجها اتوفي
فا كان سهل انهم ياخدوها هي واولادها
للكاتبة..حنان حسن
المهم
نرجع تاني ل..
اول ليلة شوفتك فيها...
ساعتها كان جاني اتصال من العمدة...وقالي ان الاطباء وجدوا متبرع ودا كان واحد اتوفي في البلد
فا روحت لغرفة الوسيط عشان اقولة خلاص مش محتاجين لخدماتك
لكن قبل ما افتح الباب ع الوسيط
سمعت صوت واحده معاه في الغرفة
ولاني كنت عارف بان زوجتة مسافرة
فضلت اتابعة من خلف الباب
وساعتها سمعت الي بيحصل بينك وبين زوج خالتك...
وشوفتة وهو بيحطلك مخدر في المشروب بتاعك
ولما بدأتي تغيبي عن الوعي
اتأكدت من نواياه السودة
وخصوصا لما شوفتة وهو بيجردك من هدومك
وبدء يصورك
وهو بيحاول يغت..&صبك
لحظتها انا قررت اتدخل
قبل ما ياخد غرضة منك
..فا ضربتة علي دماغة وقيدتة...
و بعدها
قربت منك عشان اشوف ان كنتي بخير ولا لا
ودي كانت اول مره اشوف
وجهك من قريب
المهم..
بمجرد ما اتحققت منك
سترت جسمك بملاية
ولحظتها قررت اني انقذك
وعشان دا يحصل
كان لازم زوج خالتك يختفي من الصورة تماما
لاني عرفت من جمال صديقي
ان زوج خالتك لازم ينفذ اوامر الوكالة
فا بالتالي هيجبرك انك تننفذي اوامره
وهيضغط عليكي سواء بالصور الي كان هيصورهالك وانتي معاه في السرير
او بحوار الجن العاشق
الي اخترعهولك وانتي صدقتية
وللاسف.. مكنش ينفع ساعتها اني ابلغ البوليس
لان العمدة
( ابويا ) كان بيشتغل معاهم
فا انتظرت لما زوج خالتك فاق واجبرتة انه يعطيني معلومات عنك وعن تهاني
ولما سردلي قصتك عرفت منة مأساتك مع زوجك
بصراحة ساعتها لقيت نفسي مشدود ليكي بطريقة غريبة ومتعاطف معاكي في نفس الوقت
وخصوصا لما عرفت انك مضطرة ترجعي لشغلك عند مدام تهاني...وهتتعرضي لمخاطر ومشاكل ملكيش ذنب فيها
ودا الي خلاني اقرر اني احميكي ...
واول حاجة عملتها
اني خطفت زوج خالتك
وسفرتة علي الصعيد
وطلبت من جمال صديقي يحتجزة في مكان امين
بدون ما العمدة يعرف
انا كان مفروض ابلغ عنة واحبسة
لكن ...مكنش ينفع ابلغ
البوليس عن المنظمة
بسبب شغل العمدة معاهم
وبعدها طلبت من جمال صديقي
انه يأجر شقة ل( تهاني).. ويحتجزها فيها
بحيث يبعدها عن بيتها
ودا عشان اقدر اكون جنبك واحميكي ...
وبالمره احميها هي واولادها
وعشان كنت عارف ان رعاية الولاد صعبة
جيبت معايا الدادة( سميرة) الي كنت اعرفها من زمن.. وكنت بثق فيها
عشان تاخد بالها من اولاد تهاني
وطبعا فهمت سميرة طبيعة المهمة الي احنا بنقوم بيها
وطلبت منها انها تعرفك بيا علي اني ايهاب بيه شقيق تهاني
عشان اقدر اعيش معاكي في نفس المكان واحميكي
ولما عيشتي معايا في بيت واحد
بدات اتعلق بيكي اكتر واحتياجي ليكي كان بيزيد يوم عن يوم...
لغاية ما لاقيت نفسي مش قادر اقاوم مشاعري ناحيتك
وفضلت حالة الهيام دي تزيد معايا
لغاية ما جه يوم وعرفت ان زوجك هشام دخل المستشفي وطلب يشوفك عشان يرجعك لعصمتة
يومها كان لازم امنع دا باي طريقة
والحل الوحيد الي كان هيمنع انك ترجعي لعصمة هشام هو انك تتجوزي
فا اتصرفت بسرعة وضربت بطاقة
وجيبت ماذون واتنين شهود ..وطلبت من جمال انه يبقي وكيلك
وبمجرد ما جمال شهد وقال..انك موافقة علي الزواج..
الماذون تمم زواجنا
وبطريقتي قدرت اوصل قسيمة الزواج لحماتك
لكن بعدما ما هشام زوجك مات
اكتشفت ان زواجي منك اتسببلك في مشكلة
وحماتك اخدت منك حضانة اولادك بسبب قسيمة الجواز
وكان قلبي بيوجعني لما بشوفك حزينة
ودا الي خلاني ابعتلك قسيمة الطلاق مؤخرا
وقلت يمكن لما ولادك يرجعوا في حضنك تفرحي
مع اني ساعتها كنت اتعس بني ادم علي وجه الارض
مش بس عشان فارقتيني
لا ..دا كمان يومها وصلني خبر بان امي تعبت تاني
وطبعا كان لازم اسافر للصعيد
وبالرغم من اني سافرت
لكن...
فضلت متابعك...وكنت موصي ناس تتابعك وامرتهم يمشوا
وراكي ويعرفوني اخبارك
ولما قالولي علي الحادثة الي حصلتلك
طلبت من عايدة تجيبك علي الصعيد
بحجة ان زوجة العمدة عايزة شغالة للعروسة
وعشان كان لازم الاقي لك صفة تدخلي بيها البيت
اضطريت اني اخطب (هانم)
الي عمري ما كنت بطيقها
عشان اقدر اطلب من امي
انها توصي عايدة علي شغالة للعروسة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
بصيت لداغر بتعجب
وسالتة
وقلتلة..
وليه اللفة دي كلها؟
وايه الي غصبك علي كده
فا رد داغر
وقالي..
انا عملت اللفة دي كلها عشان تدخلي بيت العمدة و تبقي ادام عنيا
اصل دخول الاغراب لبيت العمدة مش سهل زي منتي فاهمة
وللاسف دلوقتي هتخرجي منه ومعاكي ابني
ومش هقدر اجي معاكم
ومد داغر ايده ناحيتي بشنطة الفلوس
وقالي ..
عشان كده عايزك تاخدي شنطة الفلوس دي وتنزلي علي القاهرة
وتشتري بيت وتجيبي كل الي محتاجاه
وعلي فكر ..الفلوس دي بتاعتي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اني بشوف داغر لاول مره
شوفت شخص كان بيحميني بدون ما اعرف
كان بيساعدني في وقت ما كل الناس اتخلوا عني
طول الوقت كان بيعطيني بدون ما اخد بالي
ودلوقتي قرر يتخلي عني
ويعوضني بشوية فلوس
ودا خلاني بصتلة وانا بعيط
وقلتلة..تعالي معايا
فا بصلي بحزن
وقالي..مينفعش
فسالتة تاني
وقلتلة...و ليه مينفعش؟
فا رد وقالي..
بعد جرايم القتل الي تمت دلوقتي ابويا ورطني معاه
ومصيري بقي معروف
اما السجن...او القتل
يعني وجودي معاكي هيكون خطر عليكي
عشان كده لازم تبعدي يا غرام
ارجوكي ابعدي
روحي ابعد مكان عن الصعيد
وياريت متعرفنيش مكانك
عشان مضعفش واجيلك
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
كنت عايزة اتشبس بذراعة واخده معايا غصب عنة
لكن الي منعني
اني شميت ريحة شياط قوية
وبعدها سمعنا صوت صراخات متتالية
فا طلعنا نجري انا وداغر با اتجاه الصوت
والغريبة ان ريحة الشياط والصراخ كان جاي من اتجاه واحد
وتحديدا من غرفة التاديب
وعلي ما وصلنا للغرفة معرفناش نشوف حاجة
لان الدخان كان غيم علي المكان كلة وزاد عليه ريحة البنزين
في الوقت دا...
النيران كانت مشتعلة في غرفة التاديب وخارجها كمان
و الغريبة اننا كنا مازلنا بنسمع صوت نسائي بيطلق صراخات عالية با استغاثة
غريبة مين الي بتصرخ دي؟
دا العمدة مشي كل الخادمات والشغالات من البيت؟
عشان محدش فيهم يشهد بالي هيعملة فينا
يبقي مين الي بتصرخ دي؟
مراة العمدة... ماتت
و العروسة ...اتقلت
مين بقي الي بتصرخ ؟
وللاسف مقدرتش اصبر لغاية ما اعرف
لاني مكنتش قادرة اتنفس و الدخان كان هيقتلني انا وداغر
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
حاول داغر يدخل للعمدة لكن النيران كانت اكلت الغرفة كلها...
ولما شافني وانا بختنق
اخدني وخرجني بعيد عن النار والدخان
لكن..
اثناء ما كنت برجع للخلف
شوفت امراة ماسك فيها النار
ولما اتحققت منها لقيتها
(ام العروسة)
وفهمت لحظتها
ان ام العروسة مهربتش ومخرجتش اصلا من البيت
ويظهر انها عرفت ان العمدة قتل بنتها
ولما شافت العمدة محبوس
في غرفة التاديب
استغلت الفرصة وسكبت البنزين في الغرفة
ولما النيران اشتعلت
مسكت في ايديها الي كانت ممسكة بالبنزين
فا اشتعلت ثياب ام العروسة
عشان كده كانت بتصرخ
وللاسف داغر ملحقش ينقذها لانها ماتت في الحال
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اخدني داغر وخرجنا بعيد عن الدخان
ولحسن الحظ ان شنطة الفلوس كانت مازالت في ايدي
والنار ملمستهاش
فا اخدتها معايا وانا خارجة من البيت
المهم
فضلت النار مشتعلة لساعات
وحتي رجال الحماية المدنية
مقدروش يسيطروا عليها
وبعد كام ساعة كان البيت كله بالناس الي فيه عبارة عن شوية فحم
ولما الشرطة وصلت
وسالوا داغر عن سبب الحريق
قالهم...معرفش ايه سبب الحريق
لكن الشغالات الي في البيت شهدوا بان الكهرباء الي في البيت كانت اتسببت في حريق سابقا لكن قدروا يسيطروا عليه
فا اعتقد الجميع بان الحريق حصل بسبب ماس كهربائي
واتحفظ المحضر علي كده
والكل بقي يدعي لداغر بالعوض
وطلبوا منه انه يبدء يبني بيت العمدة في اسرع وقت
لكن داغر
رفض الفكرة
واخدني ونزلنا علي القاهرة
واول حاجة عملها
هي ..انه بلغ عن المنظمة اياها
ووبعدها اشترالي بيت كبير
و راح معايا وجابلي ولادي من حماتي
واخيرا اخدولادي في حضني
تاني...
وبقي عندنا بيت كبير
نعيش فيه كلنا
ومعانا داغر
اصل انا وداغر اتجوزنا
ودا بعدما داغر اجبر حماتي انها تتنازل عن حضانة الولاد
لكن سمحنا لحماتي تيجي تزورهم
والولاد كمان بيروحولها
ودولوقتي بقيت اسعد انسانة في الدنيا
لان الدكتور قالي ان جنس المولود الي في بطني (ولد)
ياااااه
ربنا كريم اوي يا جماعة
رزقني بداغر
وداغر جابلي اولادي من حماتي
وجابلي بيت كبير وعفش جميل
وجبلي دهب كتير
يعني الخير بقي كتير
والاهم من دا كله
انه حبني واحتواني
و اخيرا لقيت حضن كبير
خلاني حذفت من حياتي
كلمة ( احتياج ) .
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇