رواية جواز بالغصب سيف وولاء للكاتبة نجلاء عبد الظاهر هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية جواز بالغصب، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية جواز بالغصب من الفصل الاول للاخير بقلم نجلاء عبد الظاهر
انتو اكيد اتجننتو انا اتجوز واحده من مصر!!!!!!
_مالهم المصريين ي استاذ سيف ؟
اتعصب سيف وهو بيطلع سجارة من جيبه
_ملهمش .بس انا مش بعد م عيشت ف اميريكا لمدة تلاتين سنه ارجع اتجوز واحده جاهله مبتعرفش تلبس ومتوحدين كمان
_انا شكلي دلعتك اووي ي سيف انا سيبتك تعيش مراهقتك بس كده كفايه لازم تستقر وتتجوز واحده محترمه
ضحك سيف جامد
_وهو يعني عشان بتلبس اللي ع دماغها اللي بتسموه حجاب ده تبقا محترمه ده جهل .. ليه تغطي جسمها ما هنا كله براحته ومرتاحين وي سلام بقا تفضل تقولي حرام وغلط ...ده على جثتي ي بابا م هتجوز جارية
_حلو اووي ي سيف ...بس من انهارده ملكش شغل عندي وخلي اميريكا تنفعك
_ي بابا ....
مشى باباه وهو نام ع الكنبة بيفكر ليه باباه مصمم يعيشه ف جحيم مع واحده شايفه انه مينفعش تسلم ع رجاله وتلبس حجاب قعد وهو متعصب
_انا عندي اشحت ولا اني اعيش مع واحده بالتفكير ده سيف نزل يدور ع شغل بس ملقاش وراح للبار عشان يسهر مع صحابه
(طبعا هما بيتكلمو انجليزي بس هكتبه بالمصري عشان نفهم)
_تخيل ي مايكل بابا عايزني انا اتجوز واحده مصريه محجبه!!!
_نعم؟! شكل باباك خرف ...بس انا سمعت ان بنات الشرق الأوسط حلوين وعنيهم واسعه وحلوه
_ي عم انت كمان بطل قرف عمرك شوفت واحده محجبه حلوه؟!!
ضحك مايكل جامد
_انا مشوفتش واحده محجبه قبل كده اصلا
جت عليهم واحده لابسه فستان سيلفر قصير وواشمه ضهرها وشعرها بينك
_تحب نشرب سوا؟!!
ضحك سيف وهو بيبص لمايكل
_حد برده يسيب الدلع اللي هنا ويتجوز ويتقيد وكمان من مصر ؟!
قام سيف يرقص معاها وشربو لحد ما بقا مش شايف قدامه ووقع
صحى تاني يوم لقا نفسه ع سرير ف بيت باباه وباباه واقف قدامه
_انا كل يوم هجيبك من جمب واحده شكل وانت ميت بالمنظر ده؟!!!
سيف تافف
_بابا بطل وسيبني ع حريتي
_حريتك انك تعصي ربنا.. حريتك دي ...وانت تلاتين سنه ومش فالح غير ف الشرب والستات
سيف بص له باستفزاز
_بس تنكر انها كانت حلوه؟!!
باباه ضربه بالقلم وسيف اتصدم
_اطلع بره بيتي ملكش لا شغل ولا بيت ومن انهارده اعتبر ملكش اب.
سيف حط ايده مكان الضربه واتعصب وخرج برا البيت
_كله بسبب زفته اللي عايزني اتجوزها ...انا سيف اللي من اغنى الشباب هنا والبنات بتجري عليا اتجوز فلاحه مصريه جاهله .
جه الليل وسيف مش عارف يعمل ايه حتى باباه طرده من غير فلوس وقفل عليه الفيزا .
قعد سيف ف الشارع اربع ايام زي المشردين .
_بابا انا موافق اتجوز البنت اللي انت عايزني اتجوزها
_عين العقل ...ان شاء الله ننزل مصر وتجوزو ع طول
_وهي وافقت؟!
_اه اكيد وقررنا معاد الفرح
دخل سيف اوضته
_يعني كمان راضيه تجوز واحد مشفتهوش قبل كده ...جاهله...بس اقسم بالله لاخليها تخلع الزفت اللي ع دماغها ده .
نزل سيف مصر مع باباه وكان محتقر كل الناس وشايف انهم جهلة ومحتاجين يتطورو من نفسهم...
_ناس بيئة بجد .
سيف اول مره ينزل مصر وحس احساس غريب
_المكان لطيف بس الناس خالص .
سيف فضل كام يوم ياخد جولات ف مصر وعجبته جدا بس كان طول الوقت مدايق من جهل الناس او زي ما هو شايف انهم جهلة
واخيرا جه اليوم اللي هيشوف فيها ولاء
_حتى اسمها مش مفهوم ايه ولاء دي؟معناها ايه اصلا
ضحك باباه
_وبتقول عليهم جهلة
قعد سيف مع ابو ولاء وفضل طول القعده متعصب ومدايق ودخلت عليه ولاء وياريتها لابسه حجاب دي لابسه خمار !
_ما تلفي ستارة حوالين رقبتك احسن
رفعت عنيها ليه وكانت عيونها مدمعه وحمرة اول ما شاف عنيها اتخض ...هي بتبص لي كده ليه ؟!
سابو سيف وولاء لوحدهم وفضلت ساكته طول الوقت وفضل يبص للبسها كتير وفضل يكلم نفسه
_انا هعيش مع القرف ده ...ناقص تخبي وشها .
_طيب انتي هتفضلي ساكتة كتير !!!
بصت له
_هقول ايه ...انا مش عارفه
_مثلا تعرفيني انك وافقتي ليه ؟اه او ترفضي ازاي واحد غني زيي واضح ان الستات ف كل مكان كده كلاب فلوس
ولاء قامت وضربتع بالقلم
_اياك ثم اياك تكلم عني بالرخص ده انت سامع ؟!
دخل باباه وابوها ع صوتهم
_ف ايه ؟!!
سيف ضحك بخبث وعروقه بارزه وهو بيتوعد لولاء
_مفيش كنا بنقرر بس الفرح يبقا بدري عشان اعرف اتعامل معاها احسن
ومشى ع صوت الزغاريد وهو بيقول جوا نفسه
_هربيكي ي ولاء الجاهله .،.. يتبع
↚
_هربيكي ي ولاء الجاهله .
جه يوم الفرح وكان سيف كل شويه يفتكر القلم اللي ولاء ضړبته له وهو بيتوعد انه يكسر لها انفها المغرورر ده بس افتكر عيونها
هي معقول مجبوره !
لا مجبورة ايه ي سيف واحد غني ووسيم زيك ترفضه اكيد لا
قعد جمبها وهي لابسه الفستان الابيض وخمارها الستان وعينها ف الارض
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
انتهت بانهم اخدو صورة مع بعض وروحو ..
اول ما دخلو ولاء قعدت ټعيط جامد وتشهق
_انا بكرهك .
سيف اټصدم ازاي واحدة تقوله كده.
_انا بكرهك وبكره انهم اجبروني عليك .
ودخلت الاوضه وقفلت ع نفسها وهو فضل واقف مصډوم متصنم اول مره ف حياته واحده ترفضه .... طول عمره محبوب النساء
خبط ع الباب جامد وهو بيزعق
_افتحي ي زفته انتي ...والا هكسر الباب فوق دماغك
فتحت الباب وهو وقف مذهول من اللي شافه
خارجة له بعد م اتوضت بص لشعرها البني القصير نهايتة احمر
_خير!
كان واقف بيفكر ومش مستوعب
_انتي عندك شعر!!
ولاء فضلت تضحك جامد وعنيها دمعت من الضحك
_اه معلش الجهل وحش برده حد قالك اني قرعه !
_اومال لابسه حجاب ليه!
_عشان ربنا أمرني بيه وانا بسمع كلام ربنا .
سيف كان بيسمع كلامها بزهق
طيب مش فارقه ...لحظه!!!!
ولاء كانت مټعصبه منه وم طيقاه
_ي نعم !!!!
_انتي رفضاني انا ...انا!!!
_فيك ايه عدل عشان احبك او اعجب بيك
سيف اټصدم صدمة عمره ازاي واحده تقوله كده ده كانت البنات بتجري عليه عشان وسيم وغني
_انا وسيم وغني ازاي ترفضيني !!
_ف حاجات اهم من الفلوس والشكل.....بعدين مش حلو اووي زي ما انت فاكر
ولاء دخلت الأوضه وقفلت تاني في حين ان سيف كان واقف مبلم ومشى ناحية المرايا بسرعه وهو بيبص ع نفسه وقعد يمسك شعره وبيبص ع عيونه وعضلاته
_انا مش وسيم!!
ضحك بغرور وهو بيبص لنفسه ف المرايا
_مستحيل ... انا اوسم واحد ف المجرة .
مسك تلفونه وهو بيكلم بنت يعرفها.
_هاي مونيكا ...انا ف مصر
فضل يتكلم معاها وهو مضلم الاوضه وفجاه لقا شبح حد واقف قدامه
سيف صړخ وهو بيفتح النور لقاها ولاء كانت لابسه خمار الصلاة
_ايههه مالك حد يدخل ع حد كده!!
_يلا عشان تصلي
_اصلي !!! روحي انتي انا مصلي .
_مصلي ايه بالظبط ..!
سيف اتوتر محبش يبان قدامها جاهل لانه ميعرفش حاجه عن الصلاه وميعرفش حاجه اصلا
_انتي مالك مصلي
↚
وخلاص
_طيب اكيد مصلتش قيام الليل قوم صلي معايا .
دخل الحمام وعمل نفسه بيتوضى وهو مش عارف ازاي بص وراه لقى ولاء وراه ومكشرة
_بتلخبط ساعات.
_انا برايي انك تستحمى احسن عشان ريحتك تقرف .
وللمرة الالف ولاء بتصدمه وتخليه يشك ف نفسه
قعد يشم ف التيشيرت ويشوف ريحته حلوه ولا لا
_ع فكره ي انتي ريحتي حلوة تلاقيها ريحتك انتي
_اسمي ولاء ...ثانيا ريحتك تقرف انا لسه مستحميه...ي جاهل
_جاهل!!!!!انا !انا متعلم ف احسن جامعه وعايش احسن عيشه وو...
_الجاهل جاهل بفكره مش بتعليمه ي سيف.
وزي كل مره ولاء بتمشي وتسيبه وهو بيقف عاجز
_دي جاهله !!شكلي طلعت غلطان دي افعى ثعبان حرباية
سيف بدا يشم نفسه تاني وشك ف نفسه ف دخل يستحمى بص لنفسه ف المراية حس انه مش امور
_الرخمه اللي برا دي بتعكر لي مودي
خرج لها لقاها ماسكه حاجه بتقراها
_بتعرفي تقراي
_اكيد انا اصلا دكتورة
_ايهه دكتوره ازاي!!
_ي ربي اغفر لي ....زي الناس ي جاهل .
_اممم وبتقراي ايه !!
ولاء برقت من الصدمه وهي بتبص له
_انت حتى متعرفش شكل المصحف
_ده ايه اه القرآن!
_يلهووي بجد...م مصدقه انهم جوزوني لجاهل زيك .
دخلت اوضتها ورزعت الباب وراها وهو وقف حس انه وحش اووي
_دي مطلعتش جاهله ...اوف ..
مسك المصحف اللي كانت مسكاه وبدا يقرا
_امم شكله حلو ..بيقول اي بقا
بدا يقرا وكتير من الكلمات كانت ضايعه منه
_يعني ايه ...فسيكفيك..ايهه بتتقرا ازاي دي ...فسيكفيكه...فيكفيكم
سمع صوت ولاء من وراه
_فسيكفيكهم
ولاء قعدت جمبه ومسكت المصحف
_ده بتاعي تسااذن قبل ما تاخده
_خلاص ي ستي انا اصلا مش فاهم حاجه .
ولاء فتحت المصحف على اصغر سورة يقدر يقراها
_ايه دي
_اقرا الصغيرين الاول بعدين الكبار عشان تعرف تقرا.
مسك المصحف وبص للسورة هو عمره ما قرا عربي اووي بيعرف يتكلم مصري شويه بلع ريقه بتوتر بيكره يبان جاهل قدام حد
_مش عايز
بصت له ف عنيه
_اقرا ي سيف مفيش مشكله لو غلطت
بدا يقرا وهي تصلح له بعض الأخطاء
_قراءتك حلوه ي سيف..محتاجة شويه تظبيط .
_مش محتاج اقرا ...
_جعان!
_مفيش حد نطلب منه اكل دلوقتي
_انا هعمل هتاكل ولا لا
_ماشي
ولاء خلعت الاسدال ووقفت ف المطبخ وهي لابسه فستان قصير بينك ورابطه شعرها ولابسه النضارة
سيف فضل يبص لها
_اممم مش وحشه...اومال ليه دايما بيتكلمو وحش عن البنات اللي لابسه حجاب .
كان واقف بيبص عليها وهي مش واخده بالها وفضل يكلم نفسه
_ولما هي حلوة كده ليه تخبي نفسها ...
فضل يكلم نفسه وحس ان ولاء دي بنت غامضه
_ع نفسها هخليها تبوس رجلي وتقولي بحبك ي سيفوو .
دخل المطبخ وهي اتخضت منه واتكسفت
_اطلع برا
_ما اكيد هشوفك كده ايه المحرج !
_اول مره اقف قدام حد كده
عمل نفسه مش مهتم وفتح التلاجه وخد ميا وشربها وهو برده بيبص عليها
قرب منها ولمس شعرها
_شعرك حلو اوي
مسكت ايده بعصبية
_تؤ ايدك متلمسنيش
_ايه منا جوزك ...ولا دي كمان حرام
لفت عينها بملل
_بس انا مش بستلطفك وم متقبلاك انت مش نوعي المفضل.
سيف حس ان الكلام جرحه واتهان اووي فخرج برا وهو متدايق .
قعد يهز ف رجله وفتح الكاميرا بتاعة الموب
_انا وحش ف ايه... عيني الزرقا دي تترفض
قعد حاطط ايده ع خده وهو زعلان عمر ما حد كلمه بالاسلوب ده وطول عمره محبوب من الناس كلها بس قعد يفكر مع نفسه طب ما انا
جواز بالغصب
↚
كمان كلمتها قبل كده وحش ... بس انا مش وحش
ولاء جابت الاكل وحطته قدامه وحطت له بيبسي وبصت عليه لقته قاعد زعلان فزعلت لان حتى لو بتكرهه مكنش ينفع تقوله كده ف وشه
قعدت جمبه بحزن هي كمان لان عارفه ان علاقتها بواحد زي ده هتكمل ومش دي حياتها اللي اتمنتها ومش قادره تنسى انها دخلت لقته بيكلم بنت وواحد زي ده مش هيتعدل
_انا اسفه ي سيف بس تخيل ان حد يجبرك ع حد عشان مصلحه
_طب ما انا كمان بابا اجبرني انت يعني مبسوط !
_خلاص انا اسفه ...بعتذر عن كلامي الۏحش بس اتمنى تراعي ان انا مش هستحمل انك تقرب مني باي شكل كان
سيف حس ان قلبه وجعه ليه يترفض فيه ايه وحش اتلكم بغصه
_خلاص ي ستي لو يعني عشان قولت لك لابسه ستارة ف انا اسف ...
_سيف ...انت عمرك م هتركب معايا ولا انا هعرف اركب معاك .. احنا اتنين مختلفين .
سيف بدا ياكل وهو مدايق ولاول مره يحس انه قليل ومرفوض وفضل يفتكر كمية البنات اللي كانت بتحبه وكان بيرفضهم خلص اكل ودخل الاوضه وقفل ع نفسه .
ولاء كلت ولا كان حاجه حصلت بس وقفت اكل فجاه
_اوف انا كده كده حياتي باظت ما افرح شويه وخلاص....لا ي ولاء اوعي تحبي واحد زي ده
كل واحد دخل اوضته ونام ع السرير وهو بيفكر ف حياته الجايه ويعملوا اي بعد كده
سيف صحى تاني يوم قام وهو بيفتكر ايه حصل .
قام وغسل وشه وغسل اسنانه وبص للمراية انا ليه حاسس انيي زعلانه ليه حاسس بحزن ف حاجه كاتمه على نفسي من ساعة م جيت هنا وانا مدايق.
طلع برا وهو حاسس انه خلاص بيتخنق وھيموت من الخنقه
ولاء كانت خارجه من اوضتها وشافت سيف واقف وشه احمر وساند ع الكرسي
_انت كويس !
_امشي..امش..امشي ...ملكيش دعوه.
ولاء حاولت تسنده بس هو حس انه بيتخنق وبيموت خلاص واغمى عليه
_سييف!
صحى لقى نصه ع الارض ونصه على رجل ولاء بټعيط استغرب
_بتعيطي ليه
_اتخضيت بس عشان معرفتش اشيلك اوديك لدكتور
ضحك
مش انتي دكتورة ولا ضحكتي عليا !
ولاء اټصدمت
_انت عارف انا دكتورة ايه!
بلع ريقه
_اوعى يكون اللي ف بالي !
_هو
_سييف اتسكف وقام وهو حاطط ايده على راسه
_احم انا كويس انا شكلي بس نسيت اخد الدوا بتاعي
_خلي بالك من نفسك ويلا عشان تفطر
دخل سيف الاوضه ومسك علبة الدوا وخده وهو بيفكر
_انا اول مره يغمى عليا .. هو الدوا معتدش بيعمل مفعول
خرج تاني على صوت يمكن اول مره يسمعه صوت هادي صوت جميل والكلام حلو قعد يفكر ان الصوت ده يمكن اجمل حاجه سمعها ف حياته غمض عنيه
_ايه الراحة دي ...ده شكله القرآن اول مره اعرف انه حلو اووي كده زي م بقولو
_الصوت جميل مش كده !
فتح عينه على ولاء اللي بتكلمه
_ايع!اه جميل اوي .. اوي
ابتسمت ولاء بلطف له وحطت الصينيه علي الترابيزه
_دي سورة القصص بصوت ماهر المعيقلي .
ابتسم وغمض عينه تاني وهو بيسمع الكلام بتمعن ومبسوط بالجمال ده
_لو كنت اعرف انه بالجمال ده كنت سمعته من زمان ....زي السحر بيسحر اوي.
_طيب كل يلا
بدا سيف ياكل وهو حاسس بشعور غريب اول مره يحسه حاسس براحه وشعور دافئ.
فجاه ساب الاكل وبص لولاء وهو متغاظ
_على فكره انا مش وحش
↚
ولاء كانت سرحانه وبتاكل
_ايه!
_انا مش وحش وشكلي امور
_حد قالك حاجه!
_قولتي اني وحش وشكلي وحش
_لحظة لحظه مستحيل اقول شكلك وحش لان مفيش حد ربنا خلقه وحش راجع كلامي كويس هتلاقي اني قولت انك مش زي ما انت شايف بس
_طيب كل واحد يعتذر انا اسف اني اهنتك اول يومم شوفتك فيه
ابتسمت ولاء
_ماشي ...انا كمان اسفه اني قولت انك مش امور ي امور
ضحكت ولاء فجاه
_بس اي امور اللي انت ماسك فيها دي !!
_مش عارف قعدت ف الفيس مع ناس مصريه فكانو بيكتبو شكلي مش امور
ضحكت ولاء جامد وكل شويه تبص له وتضحك
_دي كوميكس ...محدش بيقول ع نفسه امور او مش امور اه بجد تعرف انت عسل اووي
_عسل! طيب وانا هعرف منين انا جديد هنا
ابتسمت ولاء
_تعرف كنت متوقعه انك ساڤل وكده
غمز سيف ليها
ولاء كشرت ف وشه فراح ساكت
_طييب عندي فكره ...احنا نتعرف ونبقى صحاب ويمكن يعني ...
_نحب بعض !
_ نحسن العلاقة
سييف قلب وشه وقال
_موافق . انا سيف تلاتين سنه
_انا ولاء خمسه وعشرين سنه
_انا سيف عيشت تلاتين سنه ف اميريكا اتعودت ان كل حاجه عادي سواء ستات ..خمر ..وشوم ..اي حاجه تتخيليها ...معرفش اي حاجه دينيا انا صريح يعني م بعرف اصلي ومعرفش القرآن ..و يعني انا محدش علمني عشان كده معرفش ..يعني مختارتش ابقى وحش بايدي.
_تقدر تبقى احسن مني ومن اي حد ...تقدر ترجع ف اي وقت لربنا وتتعلم ....انا ولاء عيشت ف مصر متخرجه من كلية الطب بحب القراءة جدا والروايات وبحب الطبيعه جدا .
فضلو يتكلموا فترة طويله ويضحكو وسيف اول مره يحس ان الوقت جميل كده
_طيب انا هقوم اصلي
ولاء قامت عشان تتوضى لقت سيف وراها
_خضتني
_ ما تعلميني
_تتوضى !
_اتوضى واصلي ...ازاي
وقفت وخدته وفتحت الحنفيه
_اولا انوى التوبة ...ثانيا اعمل زيي
ولاء بدات تتوضى وتعمل حركات الوضوء قدامه وهو بدا يقلدها ويعمل زيها
_ها وبعدين
_اولا لازم تغطى ركبتك وتلبس لبس محترم ونضيف وبعدين تعالى نصلي
خدته الصاله وبدات تشرح له يصلي ازاي ويقول ايه
_ايوه يعني الركوع قبل السجود
_اه بالضبط ....مثل انك بتصلي قدامي كده اشوفك حفظت ولا لا وخد الورقه دي اقرا منها القران اللي تصلي بيه لحد ما تحفظ
بدا يعمل انه بيصلي عشان يشوف حفظ ولا لا بص لولاء عشان يتأكد
_مينفعش تبص لي وانت بتصلي عينك ف الارض .
كمل صلاة للاخر وبعدين قام
_ها غلطت !
كحركات لا بس اهم حاجه النيه وذهنك يبقى صافي وتحس الكلام وانت بتقوله...يلا عشان تصلي بجد
قام وقال التكبيرة وبدا يصلي وفجاه ف نص الصلاة حس شعور غريب حس انه ندمان حس بالراحه وسجد وحس ان دموعه بتنزل وبدا يعيط ع سجادة الصلاة وهو مش عارف حاسس انه متلخبط اول مره يصلي الشعور حلو ...
خلص صلاة وبص للسجادة بتوهان
_تفتكري اقدر ابقى حد تاني ...تفتكري ربنا هيسامحني
_لا مفتكرش
زعل سيف جامد واستغرب ان ولاء بتضحك
_انا متاكده ...مش افتكر
_بجد ليه !!
_ربنا غفور رحيم ...ربنا قال ف قرآنه العزيز بسم الله الرحمن الرحيم
فقلت استغفرو ربكم انه كان غفارا .
قال رب إني ظلمت نفسي فاغفر لي فغفر له ۚ إنه هو الغفور الرحيم
وهو الذي يقبل التوبة عن عباده ويعفو عن السيئات ويعلم ما تفعلون
_آيات ربنا كلها
جواز بالغصب
↚
رحمة ومغفرة مهما كنت ومهما حصل تقدر ترجع الانسان بيغلط ويتوب يغلط ويتوب ....والتائب كمن لا ذنب له .
_مكنتش اعرف ان ربنا رحيم اوي كده و ...طلعت وحش ... ربنا بيرحم وانا مرحمتش .
_ارجع ازاي ي ولاء!
ابتسمت له حطت ايدها ع قلبه
_اولا قلبك ده لازم تنضفه وتنوي انك هتوب ومش هترجع تاني ع اي حاجه وحشه
_ولو ڠصب عني رجعت !
_تتوب تاني وترجع لحد ما ټموت.
_وكل مره هيسامحني
_كل مرة
ولاء قعدت تعلم وفيه وتفهمه حاجات كتير وحاجات كتير اووي مكنش يعرفها.
عدا اربع شهور وسيف كان قرا كتب كتير عن الدين وعن الصحابه و قرائته اتحسنت كتير ف القرآن واتغير ١٨٠درجه
سيف طول الفترة دي اكتشف انه حب ولاء وانه لازم يكمل معاها كان حاطط خاتم ف علبه قطيفه حمرا ومعاه بوكيه ورد ومخبيه .
حد خبط ع بابا الشقه افتكر انها ولاء بص ف المراية وسرح شعره ودقنه وحط برفان وعدل القميص فتح لقاها صاحبته من اميريكا اللي قطع علاقته بيها
_مونيكا !!!!!
_سيف ...ايه ده شكلك اتغير بس بقيت احلى
زقها من عليه عشان كانت راحه
_امشي من هنا
_مالك ي سيف !!
_انا متجوز وبحبها ...وكمان انا توبت
_سيف احنا صحاب انت عبيط !!
_امشي بقولك ...يلا لو شافتك هتزعل ومش هتصدقني .
_مش همشي انا جيت ليك مخصوص
_امشي بقولك.
_احنا بنحب بعض
_لا كانت شهوة وراحت بعدين انا توبت خلاص ومعتدش عايز اعرفك .... ابعدي بقا عشان ولاء جايه .
قفل الباب سمع صوت ولاء برا اتخض....سمعها وهي بتسال مونيكا
_انتي مين !
بس مونيكا مكانتش فاهمه حاجه وسالتها
_انتي بتقولي ايه !
خرج سيف بسرعه
_دي مونيكا وكانت واحده اعرفها قبل ما اجي هنا
ولاء فهمت ودخلت جوا وقفلت الباب ع نفسها
_شوفتي اهي زعلت اهي ...امشي ومتجيش تاني
دخل عدل هدومه وهو متوتر وخد الخاتم والبوكيه وخبط عليها
دخل وهو بيعرق جامد حاسس انه اول مره يتعرف ع بنت رغم انه مكنش بيتكسف خالص قبل كده بس حس انه متوتر .
_احم ولاء
_نعم ي سيف
بلع ريقه واتكلم بلخبطه
_انا ...انا عارف ان احنا اتعرفتا بطريقه م اوي ....و ..و احم ....يعني اكتشفت انك بنت رقيقه وجميله ولطيفه ...وحلو جدا شخصيتك
بص ف عنيها لقاها بتبص ليه فعرق اكتر وحس ان الكلام طار
_و ...و ... الصراحه انا ....حاسس او انا متاكد اني بحبك ...و مبسوط معاكي .
وحط الخاتم قدامها وقال بتوتر
_تيجي نتجوز حقيقي...انتي بتحبيني !
_لا ..
سيف اتصد م من ولاء جامد وحس ان الدنيا اسودت بعد ما رفضته بص على ولاء لقاها بتضحك جامد
_انا مش بحبك ....انا بمۏت فيك ههههه
سيف اتصد م وحس ان في حاجه غلط بس فرح انها كانت بتهزر
_رغم انه مش وقت هزار بس ماشي هعديها ...يعني انتي موافقه ان احنا نبقى متجوزين عن حب خلاص !
_موافقه ي سيف
سيف ولاء جامد وفتح العلبة القطيفه وطلع الخاتم وكان شكله جميل
_تحفه اووي ي سيف شكله غالى
_ميغلاش على الغالية بنت الغالي
لبس ولاء الخاتم وباس ايدها واعطاها البوكيه و كان فرحان جدا
_يلا قومي صلي وتعالي ننزل نخرج بمناسبة اننا اول يوم نعترف بالحب .
_يلا ي سيفو
ولاء لبست خمار بيج على فستان بني وكوتشي ابيض وسيف كان منبهر بطلتها وضحك على نفسه انه كان بيضحك عليها اول مره
_ليلو تعرفي
↚
_ليلو تعرفي
اول مره شوفتك باللبس ده كنت شايفك ازاي !
_عارفه ...تعرف انا كمان كنت شيفاك ايه!!
_خلاص ي ستي عارف.
اتمشو على الكورنيش وشربو قصب وراحو الملاهي وقعدو يلعبو ويجرو كتير وقعدو غلى السور وهما بيضحكو جامد
_يااه ملعبتش كده قبل كده
_وانا ...اه حاسه اني تعبت
_تعرفي اكتشفت ان في حاجات اجمل من الخمر والستات والمعصيه .. انا اقدر استمتع من غير ما اعصي ربنا
_دي حقيقه ي سيفو
نامت ولاء على كتف سيف وقعدو يتكلمو ويضحكو
_هقوم اجيب لنا ايس كريم ماشي ي ليلو
_اوك
ولاء استنت سيف وفجاه جالها اشعار ع الموب من رقم غريب فتحت كانت صور لسيف وهو حاضن بنت .. لحظه دي نفس البنت اللي كانت ع السلم ...ركزت ف الصوره لقت انها صورة قديمه قبل م يربي دقنه ويشيل الوشم اللي ف رقبته. ....وكمان واضح ان المكان ف اميريكا بس معرفتش ليه حست بالغيرة رغم كل ده الرقم فضل يبعت ف صور لسيف مع بنات تانيه ...ولاء اتعصبت بس عملت بلوك
_خدي ي ستي ايس كريم
_مالك ي ولاء...حد دايقك
_لا خالص حد بس رخم عليا ع الموب
_مين !
ولاء فتحت الموبايل وورته الصور سيف اتصد م وبص لولاء
_ده رقم مين
_معرفش
سيف بحث عن الرقم ف تروكولر طلعت مونيكا اللي بعتت الصور
_صدقيني الصور دي قديمه ....قبل ما اجي مصر ...والله ما ....
_سيف انا عارفه انه قبل مصر انت لو كنت عملت كده وانت متجوزني كنت قتلتك ...انا بس ...
_حسيتي بالغيرة !
_اه
مسك ايدها وهو بيبص لها بحنان
_انا اتغيرت ومستحيل اعمل كده ومونيكا عملت كده عشان تبعدنا عن بعض
_عارفه
_طب انتي زعلانة !
_لا خلاص انا كويسه
روحو واليوم عدى علي خير تاني يوم سيف نزل الشغل وولاء فضلت ف البيت فجاه حد رن الجرس فتحت لقتها مونيكا
_استغفر الله واتوب اليه ...
قفلت الباب ف وشها بس مونيكا منعتها
وحاولت تشد ولاء من شعرها وقتها سيف جتله رساله من رقم مونيكا انها رايحه لمراته وهتموتها رجع يجري وهو مړعوپ وبيدعي ربنا انها تكون بخير ...دخل الشقه وسمع
صوت صړيخ جوا دخل بسرعه لقا ولاء ماسكه مونيكا من شعرها وبتعضها وواضح اووي انها ورتنا الويل ابتسم سيف وضحك
_جدعه ي مراتي
_تعالى خدها طلعها برا بدل ما اقطعها
مونيكا جرت برا وهي بټعيط وبتهدد سيف
_خلاص ي ليلو مشت ...
_بس انت كمان
خلاص بقا انتي قطعتي شعرها
_مش شعرها مركباه حتى بص
سيف فتح عينه لما لقى شعر مونيكا المتركب كله في أيدها
فضل يضحك جامد
_اه بحبك ي ليلو والله كده تخاف تقرب تاني
ولاء سيف
_جزاء اللي يبص لحاجة ليلو .
عدى اسبوع وولاء حست انها تعبانه وفجاه وهما بياكلو ولاء اغمى عليها
_ولااءء
سيف شالها وحاول يفوقها بس خاف يكون جرالها حاجه وخدها الدكتور
_خير ي دكتور هي كويسه !
_خير خالص ....مراتك حامل
_بجد!!
سيف فرح وفضل يحمد ربنا على نعمه ولاء صحت وهو ضحك لها وباس رأسها
_انتي حامل ي صغيره
_ده بجد ...طب حلو
_حلو اي بقولك حامل
_حامللل!! ايه ده بجد يعني انا هبقى ماما
روحو البيت وهما مبسوطين اووي
_نسميها جويريه
_افرض ولد !
_خالد!
_لا زيد احلا
_طب و عائشه
_هههه ممكن ليلى
_لا لا هيبقى ولد ونسميه معاذ
_اياد ...زياد
وقفو ف البلكونه وهما بيشربو شاي بالنعناع
_تعرفي ..ربنا عظيم ورحيم اووي كنت من سنه بعصيه وبعمل كل حاجه غلط وف الاخر رزقني الهداية وانتي وابننا او بنتنا اللي ف بطنك
_بحبك ي سيفو
_وانا بحبك خالص ي ليلو
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇
