رواية ونس ووعد كاملة جميع الفصول

رواية ونس ووعد للكاتبة روان احمد هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية علمتني الحب، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.

رواية ونس ووعد كاملة جميع الفصول

رواية ونس ووعد من الفصل الاول للاخير بقلم روان احمد

_دخليلي الي هتعمل الانترفيو
-حاضر يفندم حالا
-انسه وعد يلا ادخلي
=تمام عن اذنك
“دخلت المكتب ب ضهري قفلت الباب وفضلت وقفه دقيقه صمت”
=ي يارب انا عبيطه والله اقف معايا
_ايه ياانسه الباب عجبك لدرجه؟؟
=هه حضرتك ازيك
_حضرتك ازيك؟مش كانت ازي حضرتك؟
=اي ده متعرفش أنهم غيروها
_ياشيخه؟
=طبعا اومال
_اتفضلي ياانسه..وهاتي السيفي بتاعك
“اديتو السيفي وكل ميقرا يبصلي ويبرق لحد موترني ف قولتله”
=هوا في هما كاتبين كلام قليل الادب ف السيفي بتاعي وله ايه!!
_ضحك وقلي لا ابدا بس هيئتك متقولش انك بتفهمي ف كل ده؟
=اه مهو تحت الحساوي دهاوي
_تحت ايه ياختي؟
=تحت القهاوي قواهي
_انتي متوتره وله عبيطه ب الفطره؟
=ونبي يخويا معرف بس ماما بتقول عليا عبيطه إنما بابا بياكد كلامها اختي بقا واثقه فيا دايما واخويا بقا
_باااس هوا انا هخطبك ياانسه متهمدي
=هه سوري معلش
_…
=طب انا كده مقبوله وله مرفوضه
_السيفي بتاعك مبهر بس شخصيتك اعبط من كده!!
=لالا انا ف الشغل جد الجد شغلني وقسما بالله هبهرك
_مش مرتاحلك بس هكسب فيكي ثواب
=الله يخليك يارب يعلي من مراتك ويبقو ٣ مرات وتنام مرتاح ويارب تروح البيت تلاقي مامتك عملالك فراخ محمره ويارب تلاقي
_باااااس باس ياست الحجه بس مش مديكي 5 جنيه انا عشان تقولي كل ده
=شكرا يافندم شكرا باي باي
“وقفت سلمت علي وجيت عند الباب ف ندهلي”
_انسه وعد اشمعنا فراخ محمره؟
=اصلي بحبها اوي انت مش متخيل بتبقي حلوه مع الرز والملوخيه ازاي
_رز وملوخيه؟؟
=اه سوري شكلك من ايجبت قصدي مع رايز وجرين سوب
“لحظه صمت ولقيته انفجر من الضحك وقلي امشي عشان ميرجعش ف كلامو”
=ماماععععععععع زغرطي ياوليا بنتك هتشتغل ف شركههههه
-وده مين الموكوس ابن الموكووووسه الي هيشغلك
=ياست سوسو انتي مستقليه بيا بس انا جوهره
-جوهره الرقاصه؟
=دانتي ست طموحه جدا نفسك بنتك تبقا رقاصه
-ياريت تبقا ليكي فايده يااخره صبري تعالي هنا تعالي
“جريت عليها وحضنتني وباست خدي ميغركوش انها مش طيقاني بس نبع الحنان بتموت فيا”
=عملالنا غدا ايه يست الكل
-فراخ محمره و
=وراز وجرين سوب؟
-ج ايه يختي؟؟؟
=سوري يماما سوري افتكرت حاجه كده هغير واجي
“دخلت غيرت وغسلت وشي ولميت شعري وفتكرت ضحكه المدير العسل بلزمه مينفعش يحصل مشكله ويطردني ويرجعني ويحبني ويتجوزني زي الناس التركيين دول وله انا حظي زي قعر الحله المصديه وله ايه”
“اليوم خلص وصحيت لبست بنطلون اسود وتيشرت ابيض وبليزر اسود ع الكوتش وسيبت شعري وايه الحلاه والطعامه والسكر ده يبت يوعد تغزلت ب نفسي شويه ونزلت عشان اركب توكتك يوصلني فككو من البرستيج الموصلات مولعه”
=يامساء الانوار علي اجمد سكرتيره
-مساء الانوار علي اروش مساعده مدير
=بقولك ايه انا حبيتك احنا هنبقا صحاب خلصانه
-كده كده بقينا صحاب من بدري نفسي ف حد مرووش زيي
=ف الاستراحه هجيلك نولع ف الشركه سوا
-متفقين يابرنس
“وقفنا نهزر شويه ولقينا حد بيزعق وبيقولي ادخل لمستر ونس بسرعه”
=احيه انا خايفه ياشمس
-خدي نفس عميق وادخلي هوا يوم اسود كنتي طيبه اوي ياوعد
=متقطعيش الجوابات بقا متنسنيش ونبيي
“دخلت وخبط وكان صوته عالي بطريقه رعبتني”
=صباح الفل ياعمنا..قصدي يامستر ونس
_متاخره ربع ساعه ليه؟
=اصل عمو بتاع التوكتك قصدي بتاع التكسي اغم علي ف نص الطريق ووقفت افوقو وبنت عمتي كانت بتولد وامي مبتخلفش واتبستط بيها اوي
_!!!!
=نزلت متأخر من بيتنا
_سؤال واحد بس..يعني ايه امي مبتخلفش واتبستط بيها
=مهي امي عقيمه بعيد عنك
“ف ثانيه لقيتو وبيضحك سرحت ف ضحكتو اي الحلاوه دي يجدعان!!”
_انا عارف اني قمور بس مش لدرجه
=لا لدرجه..قصدي عندنا شغل ايه بقا
_ ابدا هننزل نسقي الزرع سوا
=حضرتك ظريف جدا
_نعم؟
=قصدي خفيف
_نعم يختي
=يووه هنهبب ايه ف الشغل
_ياصبر ايوب انا جبتو لنفسي اترزعي عشان اشرحلك
_ياصبر ايوب اترزعي عشان اشرحلك
=طب منستنا شويه ننم علي الموظفين نعمل اي جو للشركه الحقيره دي
_شركه حقيره ؟ونم؟ انا حاسس انك تخليص ذنوب اقسم بالله
=يامستر ونس
_نعم ياختي
=لا وله حاجه حسيت اني عايزه اندهلك بس
_غوري من وشي ياوعد مش معلمك حاجه غوري
=خلاص خلاص عيل وغلط امسحها فيا ياباشا
_ياست قومي من وشي متجبليش شلل
=ط طب خلاص ونبي اشرح
_لا هطردك
=لالا عشان خطري دي الوليا امي مصدقت فرحت اني اشتغلت بزمتك ههون عليك تزعلها؟
_متستعطفينيش
=طب وكده
*بصيتلو بصه كلابي كده ف تنح ف وشي وانا سرحت معاه لحد مافوقت علي صوت تلفونه”
=احم انا انا هخرج اجيب قهوه
_و وانا هرد دلوقتي
=اجبلك معايا؟
_ياريت تكسبي ثواب
=متفقين صعبت عليا
“نزلت جري جبت القهوه وطلعت تاني*
=نهارك سعيد امسك القهوه ياكش يطمر
_ياست متعتبريني زي مديرك وتحترميني شويه الاه!!
=لا والله؟
_ايوا احترميني هيا الشغلانه باظت وله ايه
=تمام يامستر ونس حضرتك التفضل القهوه وياريت تقولي عندنا ايه كمان شويه علشان اروح علي مكتبي
_اي ده لا ارجعي وعد بتاعت يابرنس معجبتنيش
=اصلا كنت عارفه وبعدين دي مش طريقه دانت لو روبوت مش هكلمك كده
_طيب ياستي خدي الملف ده رجعي قدامي دلوقتي هنا وقوليلي الأخطاء الي في وعد الملف مهم يلا
“خدتو منو ولميت شعري ب قلمو الي شديتو من ايدو وربععت علي الكرسي واندممجت ف الملف لحد ماصحبو دخل ونزلت رجلي واتعدلت”
-اي ده ياونس انت جايب بنت اختك معاك؟
=في ايه ياستاذ بنت اختو مين انا مسعدتو
-الحق دي بتتكلم زينا وكده انتي سنه كام ياشطره؟
=ولا بقولك ايه انا عندي ٢٢ سنه يعني ممكن اجيبك من شعرك
_بس اتهدو شويه مبتفصلوش
=لا انا شحنت قبل منزل هقهقهقهق
-لا جامده دي عجبتني اضربي كف ف كف بسرعه
“عملنا هاي فايف لبعض وفاجاه لقيت ونس بيبرقلنا”
=مستر ونس انت هتتحول وله ايه؟
-ونس مالك ياحبيبي دي مرحله شلل دي
_وعد كملي الملف ف مكتبك
=حا..
-لالا خليها هنا ونبي دي سكر اوي انتي مرتبطه ياوعد؟
= اي ده في ايه؟؟
_اقسم بالله ياوعد لو ممشيتي من قدامي دلوقتي مهيحصلك كويس قوميييي
“اتخضيت من شكلو بجد وخرجت من المكتب جري وسمعتو وانا عند الباب بيزعق مع صحبو ”
_ملكش دعوه بوعد ياسيف فاهم!!
-انت غيران عليها؟
_ل لا هغير ليه يعني انا بس مش عايزه هبل ف الشغل
-لا انت غيران بجد؟؟
_مش عارف ياسيف بجد مش عارف من امبارح وهيا ملغبطاني تخيل بتقولي يابرنس ويامعلم وبسبها تقولهم!!
-نهارك اسود بقا ونس الي بيترعبو منو وقع ف يوم واحد من بت شبر ونص؟!
_شكلي لبست اه بس سيبك انا مبسوط بيها اوي
“سمعت كل ده وقلبي بيدق بطريقه مرعبه وببتسم زي العبيطه دخلت مكتبي قفلت الباب وفضلت ارقص واتنطنط من الفرحه لحد مفتح الباب وقلي”
_بسم الله انتي ملبوسه يبت انتي؟
=ههه لا ده بور ده حضرتك عايز حاجه!!
_حضرتي انتي سخنه وله ايه المهم يلا عندنا مشوار كده
=شغل؟
_اكيد مش هخطفك ماشغل طبعا يلا
“لبست الشنطه ونزلت ركبت جمبو وطلعنا علي نادي في اجتماع واحنا مشيين حصل الي مش متوقع أو متوقع بس بنحب المحن”
-الله ايه الحلاوه دي!!
=!!!
-ايوه انتي يامزه
_المزه دي تبقا امك ياروح امك تعلالي وووووو
=ونس؟
_اه يوعد انا عايز اتجوزك
“تنحت شويه اه كان نفسي يحصل زي المسلسلات بس مش بسرعه دي هوا سلق بيض يجدعان!!!”
=بس
_مبسش مش انا بحبك وانتي بتحبيني
“لسه كنت هرد اقول لا لقيتو بيبرقلي ف قولت”
=ي يقطعني اه بنموت ف بعض يابابا مش قادره اقولك يعني
-طب ياحبيبتي علي بركه هسبكو شويه سوا
_تعالي اترزعي كنتي هتفضحينا
=ولا ياونس هوا ابويا شربك حاجه صفرا؟
_لاء
=طب حاجه بيضه؟
_توءتوء
=طب شربك ايه خلاك تقول كده انت بدبس نفسك يابني مش هنفعك
_ مانا لقيتك مسليه وبتاع وعندك حورات كتير ف قولت اكسب ثواب
=لالا ياعمررررري فوق لنفسك يابا دانا الف مين يتمناني اه انت فكرني مين و..
_اخرسي الله يحرقك
=بهزر اصلا محدش يعرف غير الحج والحجه
_مانا عارف ياختي عارف
=طب انت ليه عملت كده بجد؟
_مش عارف بس دوشتك عجباني حكياتك وهيئتك وحواديت ام عبير ملت عليا حياتي مش عارفه ياوعد
=….
_اي ده انتي مبلمه ليه
=انا اول مره حد يقولي كده قبل كده
_ياشيخه؟
=اقسم بالله
_طب وبعدين متقولي حاجه حلوه الاه
=روح ياشيخ ربنا يغنيك مايفقرك ينضفك مايوسخك يضحكك مايكشرك ي..
_بااااس ياعمي تعاله انا غيرت رائي
=لا والله
_انتي ليه محسساني اني بخطب خالتي؟
=فشر دانا قمر خالتك مين
_قمر ب الستر يادلعادييي
=احيه انت اتعديت مني وله ايه لالا رجعولي ونس
_انتي الي يعاشرك يومين ينسا اصل اللغه ياوعد يحبيبتي
=قول يحبيبتي تاني كده
_يسلام دانتي واقعه بقا
=واقعه والنعمه انت عرفت منين
_يننهار ابيض بجد
=ايوا والله امبارح وانا جايه الشركه يخويا اتزحلقت علي وشي
_ياعمااااااااي الحقوني هيجيلي جلطه يجدعان
“فضلت اضحك وبابا وماما جم فعلا*
-مالك يابني بتشد ف شعرك ليه
_ياعمي انت جيبها منين دي وله نفس الشكل وله نفس السان
-والله يابني حولنا نظبط لسانها مصر يتعوج
٠بقولكو ايه انا بنتي زي الفل اه
=ايوا بقا ياما دلعيناااااييييي
٠بس الحق يتقال ربنا يكون في عونك ياضنايا
=انا هنسحب لانكو مش مقدريني هنا
_اقعدي بس
=مش قاعده
_بقولك اقعدي
=قولت مش قاعده
_انتي شايفه كده يعني يااستاذه؟
=اه و…
“ملحقتش اكمل بابا وماما كانو فطسانين ضحك لحد ماالباب خبط وو..”
-هفتح واجي استنو المسرحيه دي متخلصوهاش
“ضحكنا ونكشنا شويه لحد ما لقينا بابا جاي ووشه اصفر”
=مالك يابابا في ايه؟؟
_مالك يااعمي في مشكله؟
~اه انا المشكله
“لقينا حد طويل وطخم جاي من ورا بابا بيتكلم ”
_انت مين يانجم؟
=نجم اي انت بتعرف تشرشح زيي؟
_شش اخرسي دلوقتي
~انا خطيب الانسه وعد وله ايه ياعمي؟
=خ خطيب مين؟؟؟؟؟؟
~خطيب وعد بنقول سلامه ودنك
=ب بابا قول حاجه انا معرفوش مين ده!!
_اهدي وتعالي هنا دلوقتي
“شدني ورا ضهرو لما لقينا التاني بيبرق مسكت ف تشرت ونس”
_متخفيش
=قولتلو ب همس..متيجي نهرب
_متخفيش قولت
_فهمني بقا خطيبها منين؟؟
~متكلم عليها وجاي عشان نتفق علي الفرح
_فرح مين ياحبيبي وعد مراتي وله ايه ياعمي
-اه يابني ونس مراتك
وووووو🤣🤣

خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇

تعليقات