رواية عذاب عاشق جنات وعاصي للكاتبة اماني المغربي هي حكاية تنبض بالمشاعر وتفيض بالصراعات الداخلية والخارجية، حيث تتقاطع الأقدار وتتشابك المصائر في قصة حب مختلفة لا تخضع للمنطق أو الزمن.في رواية عذاب عاشق، يعيش القارئ حالة من الانجذاب العاطفي والتوتر النفسي، وسط أحداث متسارعة تكشف أسرارًا مدفونة وقرارات مصيرية تغير كل شيء. الرواية لا تقدم حبًا مثاليًا، بل واقعيًا، مليئًا بالتحديات والتضحيات.
رواية عذاب عاشق من الفصل الاول للاخير بقلم اماني المغربي
بما أنا مهزءة ومش عارفة أذاكر حبيت اكتب حاجة حزينة????????????????
في مكان يعمة الفرح والبهجة وتتعالي أصوات الزغاريط
تدخل هي وتنظر إلي العريس بنظرات حزن وألم لتأخذ نفس عميق وتتصنع الابتسامة
جنات …. الف مبروك ي عاصي
عاصي بقسوة …. انتي إي إلي جابك مش قولت ليكي مش عاوز اشوف تاني
جنات بحزن وتبلع ريقها …. انا اسفة لو كنت أزعجتك بس مقدرتش امنع نفسي إني أحضر خطوبتك وأبارك ليك
خلود بكرة …. بلاش دور مكسورة الجناحين دا والنبي ي جنات عاصي خلاص عرف وشك الحقيقي
جنات بكبرياء…. اولا انا مش مكسورة الجناحين ايو انا ابويا واخويا وكل حاجة ليا مات النهاردة لتنظر إلي عاصي بلوم بس مش مكسورة الجناحين لان ربنا موجود معايا لتنظر إلي خلود بحقد .أما دور اني امثل وأعمل حركات فا دا تخصصك انتي
خلود بدموع …. شفت ي عاصي جاية تخرب علينا سعديتنا مكفهاش انها كانت السبب اننا بعدنا عن بعض سنتبن لا جاية كمان تمثل دور الضحية عشان تستعطفك
جنات وقد تناست انها في شبكةوان الجميع بداء يتجمع حواليهم بسبب اصوتهم لتهجم عليها وتمسكها من شعرها …. بقا انا ي حقيرة إلي بمثل بقا انا الي بخرب عليكوا سعدتكوا
ليبعدها عاصي عن خلود وهوووب
طخخخخخخخخ
ليشهق الكل وتضع جنات يدها علي مكان الصفعة لتنظر له بصدمة
ليننظر عاصي لها ثم يدية ليغمض عيونة بألم فكيف استطاع أن يمد يدة عليها
بينزل عاصي إيدة ويقبض علي كفة بغضب … اطلعي برا ي جنات اطلعي برا كفاية فضايح
كانت جنات تنظر له بصدمة لا تصدق إلي الآن أنة ضربها وعشان مين عشان الحرباية إلي دمرت حياتة وأكثر ما وجعها انها رأت نظرة الشماتة في عيون خلود
لتنظر إلي عاصي نظرة تخبرة أن كل إلي بنهم خلاص اتكسر ليقراء الكلام في عيونها ليغمض عينة ويعطيها ظهرة
لتخرج جنات جري من القاعة ويخرج ورائها امها وام عاصي التي نظرت إلي ابنها بلوم
كانت تجري لا تدري اين ستذهب فلقد فقت اليوم كل ما تملكة كل ما تجري كل ما بتذكر لحظات وهما سوا
جنات … عارف لو فكرت يوم تسيني هعمل فيك إي
عاصي وهو بينظر لها …. هههههه احنا هنهزر اسيبك و أروح فين دا البيت في البيت انتي قدري إلي مش هقدر أفر منة
جنات بغرور ….. طب كويس انك عارف
لتمسح دموعها وتكمل جري
جنات بغضب … عاصي انا مش حبيت البنت إلي عرفتني عليها
عاصي .. ههههه انتي من امتة بيعجبك البنات الي بعرفك عليهم
جنات … لا دي غير مش حبيتها
عاصي … ههههه بطلي غيرة بقا وبعدين انا كلك ومحدش يقدر يبعدني عنك انتي قدري إلي مش هقدر أفر منة
لتقف في منتصف الطريق و تضع يديها علي ركبتيها وتبكي وتبكي وتأخذ نفسها بصعوبة….. لييييييييييييي انت قولت اني قدرك ومش هتقدر تبعد عني ليييييي دلوقتي طلعتني من حياتك ليييي
لتقف وتمسح دموعها وتبداء بالجري من جديد لعلها تستطيع الهروب من ذكرايتهم معا
جنات … احم احم ممكن ادخل
عاصي … دا علي أساس انك مش دخلتي انجزي عاوزا إي
جنات …. تؤ تؤ تؤ أخس عليك ي عصعص انت تعرف عني كدا انا بس جاية اطمن عليك
عاصي … اممم عصعص وجاية اطمن عليك امم يبقا عملتي نصيبة جديدة
جنات بتمثيل …. انا لا لا انت واخد فكرة عني غلط خالص
عاصي بقلة صبر … جناات اخلصي عملتي إي
جنات بسرعة …. في بنت ضايقتني في الجامعة شديدت شعرها ومرمت بكرامتها الارض
عاصي .. ها وبعدين
جنات … ها مفيش بس كدا
عاصي بحدة … جناااات
جنات وهي بتاخد نفسها…… وهي حاليا في المستشفي مكسور زراعها وتضحك وتقريبا كدا هتركب بروكة ههه
ليقف عاصي فجاءة…. نهار ابوكي اسود انتي عاملتي إي في البنت
جنات ببراءة …… عملت إي يعني مش هي إلي غلطت فيا
عاصي بضيق …. تقومي تعملي فيها كدا
ليبداء بزق زراعها… قدامي نشوف إلي هببتية في البت دي
جنات … طب مش تزق بس
عاصي … عااااا انا معرفش عملتي إي في حياتي عشان ربنا يبليني بيكي
جنات …. اكيد عملت كنافة بالشوكولاتة عشان انا بحبها
عاصي بيضرب كف بكف …. هههههه عمرك ماهتتغيري هتفضلي انثي بعقل طفلة
جنات … ههههه إذا كان عاجبك
عاصي … خير ي دكتور طمني علي البنت
الدكتور…. للأسف حالة البنت مش كويسة خالص وللأسف أهل البنت يعملوا بلاغ
لينظر عاصي الي جنات بغضب … لي ي دكتور هي البنت مالها
الدكتور …. عندها ضلعين مكسورين غير الزراع والرجل ودا غير وش اللبنت متشلفت
ليمسك عاصي جنات …. نهار ابوكي اسود انتي عملتي إي في البت
جنات بخوف…. ما هي إلي غلطت فيا
عاصي بغضب ….. تقومي تموتيها إي مربي بلطجية
جنات بدموع…. والله ي عاصي انا ماكنتش هعمل كدا بس هي نرفزتني
ليشخط فيها عاصي …. تنرفزك تقومي تشلفطيها وتكسري عظمها
جنات …. طب اسمعني الاول واعرف إلي حصل
عاصي بحدة …… مش هسمع حاجة انتي هتيجي معايا دلوقتي تعتذري الاهل البنت ولما تفوق البنت تترجية تسامحك
جنات بغضب …. انا مش هتأسف لحد هي الي غلطت
عاصي وهو بيرفع ايدة ليضربها… جنااات
جنات بدموع… وقفت لي اضربني
بينزل عاصي إيدة ويحدثها بهدواء …. جنات ي حبيبتي انتي لازم تفهمي لو مش اعتذرتي هتروحي السجن
لتمسح دموعها كالاطفال… بس انا مش غلطانة هي إلي غلطت
عاصي بحنان … احنا ي حبيبتي مش في مين غلطان دلوقتي
لان مهما عملت البنت ليكي مكنش ينفع تعملي إلي عملتية فيها البنت دا دلوقتي بين الحياة والموت
جنات … بس
عاصي … جنات سمعتيني انا قولت إي
جنات … حاضر
عاصي … السلامة عليكوا
لينظر له الكل له لكي يردوا السلام
بنت … هي دي ي عمي البنت إلي ضربت شروق
بتهجم ام البنت علي جنات ……. وليكي عين تيجي هنا ي بنت ….. دا انا هخليكي تقعدي مكانها
عاصي … ي مدام ميصحش كدا هي عرفت غلطتها وجاية تعتذر غير أن بنت حضرتك هي إلي بداءت مع جنات
الام … بقا انتي جنات ماصحيح امك هتعرف تربي إذاي وهي اصلا مش متربية
كانت جنات سترد عليها ولكن عاصي اوقفها
عاصي ….. ي مدام مايصحش كدا انا مقدر إلي انتي فية بس مش لدرجة انك تغلط في امها
الام … هو انا قولت حاجة غلط …. مش امها كانت عايشة مع أبوها من غير جواز والله أعلم إذا كان اتجوزها ولا لأ
هنا جنات لم تحتمل وهجمت علي الست ….. وانا بقا ذي ما عملت في بنتك كدا عشان غلطت في امي انا هخليكي تحصليها
ليمنع عاصي جنات …… هي بنتها قالت كدا
لتبكي جنات …. اه وقالت كمان أن ابويا مات بسبب أنة شاف امي بتخونة وقالت كمان انا هكون ذيها وإني هكون عشقتك وتكون بنت للمتعة بس
ام البنت …. وهي بنتي غلطت في اي ما دا الحقيقة
عاصي بغضب .. اخرسيييي قسما عظما لو مش كنتي ست خسفت بيكي الارض
ابو البنت …. إي ي جدع انت مالك داخل حامي كدا لي يعني غلطنين وبجحين
عاصي …. البجحين دول انتوا ي حضرت مش احنا لما مراتك وبنتك يتكلموا في عرض الناس وانت سامع وساكت يبقا معلش علي الكلمة انت مش راجل
ابو شروق… بغضب …. انا راجل وارجل منك كمان وابقي خالي لسانك الطويل ينفعك لما نتقابل في المحاكم
عاصي …. طظظظظ كلمك دا ولا هز شعرة مني ابغي اقولك ي محترم انك بتتكلم مع Fox
يعني تعلب المحاكم بمعني اصح المحاكم دي تخصصي وابقي وريني مين الي هيضحك في الاخر
ليغادر ويحسب جنات معة التي مازالت تبكي
عاصي … اششش اهدي ي حبيبتي اهدي انا اسف وإني ماسمعتكيش
لتقترب منة جنات
عاصي بتوتر … جنات انا مقدر حالتك بس مينفعش تقربي مني كدا
لتمسك جنات ياقة قميصة وهههوب تمسح أنفها فية
بيبعدها عنة بقرب … يععع إي إلي عملتية دا
جنات بانتصار …. عملت إي خدت حقي
عاصي … هههههه حتي وانتي في اضعف حالاتك لازم تستعملي طرق الخبيثة
جنات .. هههه اومال عشان لما اقولك تسمعني تبقا تسمعني
عاصي … اسف حقك عليا
جنات بحزن… عاصي انت مش بتبصلي علي اني واحدة رخيصة صح
عاصي .. إي الهبل إلي بتقولية دا انا ايوا ابن عمك بس انا الي مربيكي يعني انتي بنتي واختي وامي وكل انثي في حياتي بس طبعا زوجتي لا لينهي كلامة بغمزة
جنات بغيظ….. انت تطول
عاصي ….. هههههههه مش عاوز اطول خليني ذي ما انا انا ناقص اقدي باقي عمري مع واحدة مجنونة
جنات بحزن … يعني هيجي يوم وتسيبني
عاصي بحب….. استحالة انتي قدري إلي مش ذذ أفر منة
لتتوقف جنات فجاءة عن الجري وتغمض عيونها وتصرخ…. بس انت سيبتنييييييي سبتيني وحيدة اااااااااااااااااه
كانت تصرخ من الم قلبها فأراد الله أن يريحها من هذا الوجع وتغبطها عربية
↚
لتتوقف جنات فجاءة عن الجري وتغمض عيونها وتصرخ…. بس انت سيبتنييييييي سبتيني وحيدة اااااااااااااااااه
في العربية شخص يصرخ… حاااااسبييييي
كانت تصرخ من الم قلبها فأراد الله أن يريحها من هذا الوجع وتغبطها عربية
إسلام …… ينهار اسود إي إلي عملتة دا
…. بنتي انت عملت إي في بنتي
اسلام … والله هي إلي وقفت في نص الطريق
كان يحدثها وهو بيحمل جنات ويركبها العربية
ام عاصي … ألحقيني ي عاصي جنات عربية خبطتها وهي دلوقتي ما بين الحياة والموت
ليتقع خاتم الخطوبة من يدة …. انتي بتقولي اي
ام عاصي….. بقول إلي سمعتة ي عاصي وأعرف لو حصل لجنات قلبي وعقلي غضبنين عليك
ليتحرك عاصي بسرعة لتمسكة خلود … انت هتسيبني وتروح لها
بيبعد إيدها بغضب …. انتي بتقولي اي دا جنات
ليتركها ويجري إلي المستشفي
عاصي … مرات عمي طمنيني جنات اخبرها إي
بتهجم الام علية …. انتي إي إلي جابك جاي تشوف بنتي ماتت ولا لسا
عاصي … اهدي ي مرات عمي انتي عارفة جنات بتكون إي ليا
ام جنات بغضب وحرقة….. عشان كدا هزئتها وضربتها في وسط الناس لتبكي وهي بتضرب صدر عاصي انا قولت ليها بلاش تروحي بلاش تروحي
قالت ليا إذاي ي ماما مهما إلي حصل بينا انا وعاصي هيفضل أخويا وابويا إلي بتمنة له الخير بس انت انت السبب انت السبب
بيحضنها عاصي …. اسف والله معرفش عملت كدا إذاي
بتبعد عنة بجمود … امشي ي عاصي وروح كمل خطوبتك وسبني انا وبنتي لينا رب إسمة كريم
بيأخد عاصي نفس طويل …. انا مش هتحرك حركة وحدة من هنا غير لما اطمن علي بنتي
ام جنات…. دلوقتي بنتك ومن شوية
بيجري عاصي علي الدكتور عندما وجدة يطلع من أوضة العمليات
عاصي بلهفة…. ها ي دكتور طمني جنات عاملة إي ….. بصراحة هو في خبرين خبر حلو وخبر وحش
ام جنات ….. قول ي بني بسرعة
الدكتور هو نفس الشاب إلي خبط جنات…. خبطة العربية مش سببت ليها إي كسور خطيرة بس
أم جنات….. الحمد. الله
عاصي…. بس اي ي دكتور
الدكتور…. بس الضربة أثرت علي مكان حساس في المخ ودا ممكن يعرضها لخطورة اكبر
عاصي بصدمة …. ذي أي ي دكتور
الدكتور …. أبسط حاجة انها تفقد الذاكرة او يكون عقلها عقل طفل او لسمح الله عجز كلي احنا منتظرين انها تفوق عشان نشوف ويفضل بردوا كل دا توقعات وتقول ليكيوا بسلامة
عندما سمع عاصي هذا الكلام تراجع إلي الوراء ليسند ظهرة في الحيطة لانة لسا مش مستوعب الكلام
أم ام جنات تنهار علي الارض ولكن يساعدها من معها
عاصي …. هي هتفوق امتي ي دكتور احنا دخلين علي شهرين اهو مفيش اي إشارة انها هتصحي امتي
اسلام …… بصراحة كنت في الاول خايف أن الموضوع يسبب ليها غيبوبة بس هي مأشرتها الحيوية كويسة وتقدر تفوق في اي وقت بس هي إلي كرها انها تقوم عشان كدا جيت اقول ليكوا لو في حد قريب لها يدخل يكلمها ممكن تستجيب
عاصي … انا هدخل
أم جنات….. لا كفاية قوي إلي حصل لها من تحت رأسك انا الي هدخل لبنتي محدش قريب مني ذيها
بياخد عاصي نفس طويل….. مهما انكرتي فا انا اقرب شخص لها حتي انا اقرب ليها منك ومحدش هيمنعني اني ادخل ليها
ليتركها ويدخل الغرفة
عاصي بحب…. مش ناوية تفوقي بقا انت وحشتيني
عاصي بحزن …. عارف أنك زعلانة مني و جامد كمان بس والله العظيم معرفتش عملت كدا إذاي ممكن لاني عمري ما تصورت انك كدا وإن تربيتي ليكي راحت في الهوا
ليتذكر اليوم الذي قلب حياتهم
عاصي بغضب …. انتي و اخداني وراحة فين ي خلود انا قولت ليكي علاقتنا خلاص انتهمت
خلود…. ما انت لازم تشوف وتسمع بعينك عشان تعرف مين حبيبك ومين عندوك ومين السبب في انفصلنا عن بعض باس اقف هنا واسمع بودانك حقيقة بنتك حبيبة قلبك
جنات بغضب …… مش انا قولت ليكي قبل كدا لو قربتي من عاصي تاني هنسفك
خلود ….. بس أنتي عارفة اني بحبة ي جنات
جنات …. حبك بورص ي أختي الحبتين دول تضحكي بيهم علي عاصي مش عليا
خلود …… انا مش عارفة انتي لي بتكرهيني كدا مع أني بحبك و
لتقترب جنات من خلود بغضب ….. بلاش التمثيل دا انا وانتي لو حدنا واحنا الإتنين مش بنطيق بعض
خلود بتمثيل …. طب انا ممكن بضايق منك عشان بغير علي عاصي بس أنتي لي مش بتحبيني
لتكذ جنات علي سنانها…. انا مش بكرهك انتي بس انا بكرة كل بنت تقرب علية
لتتصنع خلود الصدمة…. إي انتي بتحبي عاصي
جنات ببرود…. لا ي شيخة علي أساس انتي مش عارفة اني بحبة وبموت فيك كمان
خلود بتمثيل وبكاء …. اه عشان كدا جيتي ليا من سنتين وقولتي ليا أن عاصي بيضحك عليا وبيمثل الحب عليا و هيمثل أنة عاوز يتجوزك لحد ما ياخد إلي عاوزوا منك
جنات بصدمة …… إي الكلام إلي بتقولية دا
لتجري خلود علي عاصي …. شوفت ي عاصي البنت إلي فضلتها عليا هي إلي خربت حياتنا وانك كنت ظالمني
جنات …. عاصي انا انا والله محصل
عاصي بهدواء قبل العاصفة….. اطلعي برا مش عاوز اشوف وشك تاني ابدا
جنات بتقترب منة…. عاصي صدقني انتي انت فاهم الموضوع غلط
خلود … هتنكري انك جيتي ليا الكلية يوم ما عاصي جاي يعرض عليا الجواز
جنات … ايوا بس
عاصي …. اخررررسي اطلع برا
جنات بدموع… عاصي ارجوك اسمعني انت فاهم الموضوع غلط
بيمسك عاصي إيدها بعنف ويدفعها… قولت بررررا مش عاوز اسمع حاجة
باك
عاصي ….. اسف إني يوميها جرحتك
بيمسح دموعة تعرفي اقول ليكي سر يوميها لما اعترفتي انك بتحبيني قلبي كان هيطلع مكانة لاني بحبك ذي ما انتي بتحبيني بالظبط
بس فوقت علي قلمين الاول اني يعتبر كل حاجة في حياتك يعني ممكن دا مش حب ومجرد مجرد شعور بالأمان والتاني انك كنتي السبب في جرح كرمتي قدام كل الجامعة
تعرفي لو جيتي ليا وقولتي مش تتقدم ليها ومش تتجوزها مكنتش عاملتها
فوقي بقا مش تعقبيني بالطريقة دي
طب حتي لو أنتي لسا زعلانة مني وعاوزا تعذبيني امك ذنبها إي قومي بقا
ي قدري الذي لا استطيع الفرار منة
عندما كان يتحدث معها كانت بداءت في الاستجابة معه
لتفتح عيونها عندما نطق بجملة قدري الذي لا مفر منة
جنات …. اه لتبداء في غلق وفتح وعيونها لتعتداد علي ضو الغرفة… اه انا فين
عاصي بفرحة … جنات انتي وفقتي
جنات….. اااه
عاصي …. براحتك وانا ها نادي الدكتور
اسلام … حمدالله بسلامة ي انسة جنات
لتنظر جنات إلي الجميع وهي ممسكة رأسها ……. جنات مين وبعدين انا فين
لينظر الكل إلي الدكتور بصدمة
اسلام…. انتي عاملتي حادثة وانا الدكتور المشرف عليكي ودول اهلك
جنات … اهلي بس انا مش فاكرة حاجة
جنات بتحاول تتذكر ولكن تتألم… اااه انا مش فاكرني حاجة
اسلام…. اهدي انسة جنات الموضوع مش تفكري كتير لان الحادثة مش كانت سهلة والحمد الله طلعتي منها علي خير
أم جنات …. طب ي دكتور هي هتفضل كدا علي طول
اسلام …. احنا هنعمل ليها اشعة ونطمنك
عاصي … هي ي دكتور
اسلام ….. الحمد الله الموضوع مش صعب ذي ما انا متصور هي حصل لها فقدان ذاكرة مؤقت
مع الوقت وطبعا بمساعدة حضرتكوا انكوا تساعدوها تذكروها بالماضي و هترجع ذي ما كانت واحسن بإن الله
عاصي …. يعني هتفضل كدا لحد أمتي
اسلام … ممكن شهر شهرين سنة سنتين علي حسب حضرتكوا هتساعدوها من خلال تنشيط الذكريات ذي ذكري خلوة عندها ذي حاجة كانت علي طول بتحب تعملها وهكذا
اسلام ….. جميلتنا الحلوة أخيرا هتطلع من المستشفي
جنات بخجل … اممم
اسلام…. كدا هتمشي وتاخدي وتسبيني لوحدي بين المرضي دول
لتضحك جنات … لا اخس عليا هههه تعرف ي اسلام احم قصدي دكتور اسلام
اسلام … ههههه لي غيرتي مش احنا اتفقنا ان اسمي اسلام بس ولا اي
جنات … ايو بس
اسلام ….. مفيش بس دا احنا عشرة شهر وتلات اسابيع ي بنتي هههه
بيدخل عاصي بيشيط….. ما اجيب ليكوا اتنين لمون بالمرة
اسلام …. مش بحب الليمون ممكن مانجا
وانتي كمان مش بتحبي الليمون ي جميل انت
جنات … هههههههههه ايو انا بحب كل حاجة انت بتحبها ي دكتور لتخجل.. احم قصدي ان المانجا اجمل من الليمون
عاصي بغيظ…. طب يالي ي أختي قدامي
جنات … اوووف انت إي إلي جابك يعني العائلة الواسعة العريقة إلي انا هعيش فيها مفيهاش غيري
عاصي …. الله يرحم لما كنتي بتتحايلي علي بالساعات عشان اخرج معاكي
جنات ببرود…. اهو انت قولت الله يرحم وبعدين جنات بتاعة زمان مش هي بتاعة النهاردا لأنك بالنسية ليا مجرد ابن عم لا اكتر
بيضيق عاصي عيونة بشك….. إي إلي عرفك اني كنت ليكي اكتر من كدا
جنات … اوووف بارد وكمان غبي ياربي
ي بني مش الست الحجة إلي هي مفروض امي يعني قالت عليك انك كنت تعتبر ليا اب وأخ وابن عمي وصديق
هههه دا حتي كانت ناقص تقول حبيب وعشيق
ليقترب منها عاصي …. ما انا كنت بالنسبة ليكي كدا
جنات … يععع بقا انا افكر في واحد شبهك دا لو علي كدا احمد ربنا اني فقدت الذاكرة
ليتغاظ عاصي
لتكمل هي بخجل …. انا الي هحبة وهتجوزة لازم يكون ذي الدكتور اسلام كدا
ليخرج عاصي بغضب…. طب علي ما تخلصي غرميات مع زوج المستقبل حصليني
بيرجع لها تاني ويشد زراعها… ولا اقولك احنا ما عندناش بنات بتقف مع حد غريب
ليغبط اسلام بكرة…. اتمني ما شوفش وشك تاني
ليضحك اسلام….. ههههه ما اعتقدش
↚
عاصي … انت إي إلي جابك هنا مش قولت ليك مش عاوز اشوفك هنا
إسلام ببرود…. طب ينفع تعديني كدا لان علي ما اعتقد انت مش من أصحاب البيت
عاصي …. ومين بقا اصحاب البيت انت
اسلام… ومين عارف ههه
عاصي كان هيتهور ويضربة بس ام جنات وقفتة
الام … مين ي عاصي دكتور إسلام ي مرحب ي مرحب انت موقفة علي الباب لي ي عاصي أدخل ي بني
جنات…… دكتور إسلام إي الزيارة الجميلة
اسلام …. دا من ذوقك ي جميل
عاصي بغضب … متحترم نفسك ي جدع انت
جنات بحدة….. واش دخلك اصلا حد طلب رائيك
عاصي ….. لمي بنتك ي سماح عشان مش ألمها
جنات ….. تلم مين ي جدع انت هو انا اعرفك اصلا اش دخلك اصلا
عاصي بحدة …. انا ابن عمك ي هانم
جنات ….. والله انا مش فكرا ومش معترف بيك اصلا
عاصي … جنااااات
جنات بتقلدة… عااااصي
لينظر لها عاصي بشك ويتذكر موقف مشابة لدا
عاصي … انا قولت لا يعني لأ
جنات…. وحياتي عندك ي عاصي عاوزا اطلع مع صحابي الرحلة
عاصي … انا قولت لا يعني لأ
جنات … طب والله لراحة ها
عاصي بحدة … جنااات
جنات وهي بتقلدة….. عاااصي
باك .
بتخفض جنات نظرها لانة شعرت أنة بداء يكشفها
جنات … اتفضل ي دكتور
اسلام….. إي دا انا ازعل كدا
جنات … لي انا عملت حاجة زعلتك
اسلام … بصراحة اه وكبيرة كمان
جنات … يخبر لا اخص عليا طب قولي انا عملت إي
اسلام … قولتي ليا دكتور
جنات … هههههه بس كدا
اسلام … تعرفي ضحكتك حلوة اوي
كل دا وعاصي بيشيط…. ما أجيب ليكوا شجرة انتين لمون
جنات … مهو قالك قبل كدا مش بيحب الليمون بيحب المانجا
اسلام… إي دا انتي لسا فاكرة
جنات … إي حاجة تخصك مقدرتش انساها
عاصي … جنااات
جنات ببرود…. جنات ماتت في الحرب ودلوقتي اسمي نعمات ههه
اسلام … تعرفي ي جنات انا وانتي كابل تحفة
جنات بحب… بجد ي اسلام
اسلام….. ياااه أول مرة اعرف اني اسمي حلو كدا اة حاسب ي اخينا
عاصي مش قادر يستحمل اكتر من كدا فعدي من جانبة وغبط كتفة…. اجمد ي ابا في اي ولا الرجالة ماتت في الحرب خلاص
جنات …. لو ماتت انت لسا عايش إذاي
إسلام …. هههههه عجبتني
جنات …. دا انا اعجبك
اسلام … انتي كلك عجبني اصلا
جنات … احم طب اتفضل ي دكتور
لينظر لها اسلام بضيق
جنات … ههه اسفة اتفضل ي دكت هه قصدي ي أسلام
عاصي بيكذ سنانة ويقبض علي إيدة وعروقة بانت ….. خلي بنتك ي سماح تتلم عشان مصورش قتيل
سماح …. اعمل لها إي يبني ما انت عارف انها فاقدة الذاكرة وخايفة تزعل تسيب البيت وتمشي
عاصي … والله انا بداءت اشك انها بتعمل كدا بس عشان تنتقم مني
سماح … وهو في حد عاقل يعمل كدا
عاصي … هي بنتك عاقلة ي سماح احنا هنضحك علي بعض دا اجن مخلوق علي الكوكب
اسلام احم بصراحة ي امي تسمحيلي اقول ليكي ي امي
سماح …. طبعا ي بني يعلم ربنا من ساعة إلي عملتة مع بنتي وانا بعتبرك ذي ابني بالظبط
اسلام….. وانا ماعملتش غير وجبي
عاصي بيكذ علي سنانة…. مش هنخلص من امة الليلة دي
سماح… عاصي عيب
جنات … هو دا يعرف العيب انت إلي إلي مقعدك معانا اصلا
عاصي … حد قالك اني لأبس طرحة عشان اسيب الحريم بتاعتنا تقعد مع راجل غريب لوحدكوا
جنات … متخفش إسلام مش بيأكل بنأدمين ممكن تسبنا وتتطمن
اسلام…. لا خلية ي جنات قاعد انا اصلا الكلام إلي عاوز اقولة لازم مستر عاصي يكون موجود
عاصي ببرتمة…. اهو دا الي ناقص البيت بيت ابونا و الغرب يطردونا
اسلام … بتقول حاجة ي مستر عاصي
عاصي … بقول قول الي عندك بسرعة لأننا بنام بدري
اسلام….. عجيبة دي برغم انا جنات امبارح نايمة تقريبا الفجر
عاصي وهو بيرفع حاجبة…. وانت عرفت منين إن شاء الله
اسلام…. هه اصل احنا الإتنين كنا بنكلم بعض طول الليل
عاصي وهو بيحك انفة ويعض علي شفايفة ويهز رجلة بعصبية…. بتقولي طول لليل اممم وانتي ي سماح كنتي عارفة بالكلام دا
سماح …. ايو ي حبيبي
عاصي بغضب بيحاول يتحكم فية ….. ممكن اعرف كنتوا بتتكلموا في اي طول للليل
جنات بسخرية ….. كنت بقولة بحبك وبموت فيك
عاصي بغضب … جنااااااات
جنات بحدة …. ما تعليش صوتك يعني دكتور بيكلم مرضتة هيقولوا إي كلام حب مثلا
عاصي …. وهو في برضو دكتور بيكلم مريضتة لحد الفجر
جنات وانت مالك ي اخي من أول ما فوقت بتتدخل في كبيرة وصغيرة في حياتي كأنك جوزي
عاصي …. لاني جوزك ي هانم
جنات بصدمة وهي بتنظر إلي أمها التي هي بدورها نظرت إلي عاصي الذي حذرها أن تنفي كلامة
جنات … إي الكلام إلي بيقولة دا ي ماما
سماح وهي بتنظر إلي عاصي… اهو إلي حصل بقا
جنات .. يعني إي اكون متجوزة من البنأدم السمج دا استحالة استحالة
بتمسك دماغها وتغمض وتفتح عيونها وتقع من طولها
اسلام….. إي إلي هببتة دا ي بنأدم
عاصي … إياك تقرب منها أو تشلها
اسلام … هو دا وقتة
بيقترب عاصي ويشلها… اه
سماح … ها ي بني طمني
اسلام … الحمد الله جات سليمة
بينظر إلي عاصي … يارب ي أستاذ عاصي تكون ارتحت قولت بلاش نضغط عليها ونخليها تفكر في الماضي بس انت لا عشان ترضي غرورك كنت هتسبب فإننا نرجع لعلاجة من الأول
بيقترب عاصي منة بغل …. انتي قصدك تقول إي ها
اسلام مستعد للمواجها … قصدي انت فاهمة كويس ي عاصي و بعدين انا قولت ليك بما إنك كنت محور حيات جنات لازم تحاول تعيدوا جزء من حياتكوا مع بعض مش انت وهي طول الوقت ناقر ونقير
عاصي بغضب …. ما انت لو بس تبعد عن طرقنا بس انت عامل ذي الشوكة في الزور أحيانا بحس إنك بتتمني أنها مش ترجع ليها الذاكرة عشان تفضل قريب منها
اسلام …. بالعكس ي أستاذ عاصي أنا اكتر واحد عاوز جنات ترجع ليها ذاكرتها عشان نتجوز
عاصي … نععععععم ط إي ي اخوي تتجوزها
اسلام … مالك متعصب لي ما هي هيجي ليها يوم وتتجوز وطبعا انا مش هلاقي افضل من جنات تكون مراتي
عاصي وهو بيكذ علي سنانة … مش بتتكلمي لي ي سماح كأنك عارفة الموضوع دا
اسلام…. ماما سماح عارفة انا اتكلمت معاها وهي قالت أول ما جنات ترجع ليها الذاكرة نتكلم في موضوع الجواز
عاصي … انتي من امتي ي سماح مش بتاخدي رائي ولا تقولي ليا حاجة ذي دي ليكمل بغضب ولا خلاص مش بقيتي تعتبريني راجل البيت بتاعك
سماح … انت شايفني خطبتها الراجل التكلم معايا وانا قولت لية لما ترجع ليها الذاكرة نبقا نشوف الموضوع دا وقفلنا علي الموضوع مش حكاية يعني ي عاصي وبعدين احنا في اي ولا
جنات … اه هو إي إلي حصل
سماح ….. مفيش ي روحي انتي بس اغمي عليكي
اسلام … كدا تخضينا عليكي ي جميل
بيغبطة عاصي وهو بيمر مت جانبة….. الف سلامة عليكي ي جناتي انشل انا وانتي لا
جنات … اللهم امين الكائن دا مش جوزي صح ي ماما
سماح … صح ي قلبي صح
جنات … سمعت اتفضل بقا اطلع برا مش عاوز اشوف وشك تاني
بيقعد علي السرير ويكلمها بحنان ….. واهون عليكي يهون عليكي عصعص حبيب قلبك
بتبعد إيدها عن إيدة….. انت سخن ولا حد ضربك علي نفوخك
عاصي بحنان … ولا دا ولا دا انا عاوز ارجع بنتي واختي وامي وكل حاجة في حياتي ونرجع ذي زمان
……… عال عال عال ي أستاذ عاصي سيبني انا اضرب رأسي في الحيطة وانت هنا بتقول غرميات لست الحسن والجمال
جنات … وانتي مين إن شاء الله وإذا داخلتي هنا من غير اذن هي العمارة من غير بواب ولا اي
خلود بغل…. هو صحيح انتي فقدتي ذاكرتك بس لسانك لسا محتاج قصة
جنات …. تقصي إي ي أختي شالة ينقص اجلك انتي مين ي بت انتي
عاصي … خلود تعالي معايا
خلود بعصبية… انت مش سامع بتقول ليا إي مقصوفة الرقبة دي
جنات … لا البيت بيت ابونا والمعفانين داخلين ي شتمونا
خلود … شفت ي عاصي بتقول إي وانت ساكت
جنات … بت اما تبتك ونقطع حتة من لسانك ونرمية للفران
عاصي .. جنات
جنات … بلا جنات بلا حسنات يالي خد المصيبة إلي دخلت علينا دي وطرقنا الواحد تعبان ومحتاج راحة
يخرج عاصي ويسحب خلود
عاصي … انتي إي إلي جابك ي خلود
خلود … إي إلي جبني بدل متقول انتي وحشتنيني ما طبعا الهانم واكلة عقالك
عاصي … خلووووود
خلود … انت خليت فيها خلود انت ي أستاذ سبتني في نص خطوبتنا وجريت ورا الهانم ولا حتي رفعت سماعة الموبيل تطمن عليا سيبني بقالك اكتر من تلات شهور ولا عارف إذاي كنت عايشة ولا ميتة حتي
عاصي … ما انا قولت ليكي الظروف جنات عملت حادثة وكان لازم افضل جانبها
خلود…. و اهي بقت ذي القردة قدامك ولسانة طول اكتر ما كان طويل
عاصي ….. خلود
خلود بتمثيل الحزن…. مقدرتش تستحمل اني اغلط فيها بس لما هي غلطت فيا كنت واقف بتسمع انت عمرك محبتني ي عاصي انا بس إلي حبيتك علطول جنات هي في المقام الأول وبعدين الكل بعدها
عاصي …. الموضوع مش ذي ما انتي فاهمة هي بس عشان فقدة الذاكرة وانا قبل ما تيجي كنت متخانق معاها ووقعت من طولها والدكتور حذرنا من إي ضغط عليها
خلود بحقد … انت مصدق انها فاقدة الذاكرة دا مجرد تمثيلية اكيد متفقة هي والدكتور عشان تسرقك مني ذي ما حاولت زمان
عاصي …. وهي تعمل كدا لي
خلود … مش هنضحك علي بعض ي عاصي انا وانت عارفين انها بتحبك وعلي ما اعتقد انت سمعت الكلام بودنك
عاصي بسرحان… تفتكري انها بتعمل كدا عشان لسا بتحبني
خلود … وهي مشاعرها تهمك ولا اي ي استاذ عاصي
عاصي .. احم لا قصدي لو كان إلي بتقولية انا هيكون ليا معاها تصرف تاني وهتشوف عاصي عمرها ما عرفتة
خلود … وانا اوعدك هكشف تمثلها ليك بس هحتاج مساعدتك
عاصي … وانا جاهز بس لو طلعت فاقدة الذاكرة بجد ممكن تتأذي لو تصرفنا معاها تصرف غلط
خلود .. من الناحية دي اطمن انا مش هأذيها خالص
اسلام من الداخل… الحقي خططتنا قلبت علينا
جنات .. ههههههه مين قالك كدا هي ماشية ذي ما احنا عاوزين واكتر كمان
اسلام … إذاي دا عاصي ناوي يساعدها
جنات .. ههههههه ودا المطلوب عشان لما تسسب في إنهياري وتتأذم صحتي يبعد عنها واتدخل أنا واخليها تعترف بكل خططها القذرة
فلاش بالك
جنات . دكتور انا عاوز اقول ليك حاجة
اسلام… انك مش فاقدة الذاكرة صح
جنات … انت عرفت أذاي
اسلام … ههههههه معلش اصلي كنت بدرس سبع سنين بيعلمونا إذاي نعمل فلافل
تبتسم جنات لانها مازلت تعبانة
اسلام … انا مش هقول ليكي عاملتي كدا لي عشان حالتك يوم الحادثة قالت ليا كل حاجة
جنات …. لما فوقت سمعت اعترافة ليا بحبة بس لازم اعمل كدا عشان اخلية يسيب خطبتة الحرباية
اسلام … علي فكرة انا ممكن اساعدك بس بشرط
جنات .. اتفضل
ليخبرها اسلام بشرطة
جنات … اشطا قوي
باك
جنات .. احنا كدا داخلين علي ليف ٢ منها هنكشف الحرباية ومنها انفذ شرطك
اسلام …. احسن حاجة في خطتك أن كل العائلة عارفة وبتساعد
جنات .. ههههههه ودا احسن حاجة
خلود … ما ضحكونا معاكوا ي جماعة
جنات … انتي إي إلي جابك هنا تاني
خلود … انا اسفة ي جنات انتي اتعملت معاكي بإسلوب وحش بس حطي نفسك مكاني
بتمسك إيد عاصي وبتنام علي كتفة …. خطيبك سايبك ومش معبرك وقاعد بيهتم ببنت تانية
جنات . إي دا هو إنتي خطيبة عاصي ي سبحان الله مجمع إلي موفق يعني انتوا لاتنين نسخة انيل من بعض هههههه
سماح … جنات احترمي ابن عمك وخطيبتة هي عرفت غلطتها وجات تعتذر ليكي
خلود… اه والله ي طنط حتي بفكر نرجع اصدقاء ذي زمان
جنات … إي دا هو انا كنت مصاحبة عقربة ذيك
عاصي بحدة … جنااات
جنات … إي دا ي بطة انت بتحبها ومش قادر تسمع عنها كلمة غلط
بيحضن عاصي خلود وبينظر في عيون جنات لعل يجد نظرة غيرة تؤاكد لة انها بتمثل …. اومال مش خطيبتي و فيما بعد هتكون ام عيالي
برغم أنة قال الكلام دا عشان يلاحظ نظرات الغيرة ولكن لم تتأثر كأنها بالفعل لا تتذكر شئ
جنات وهي بتنظر إلي اسلام .. عقبالي انا وإلي في بالي يارب
لاحظ عاصي نظرتها واقترب منها. بيكذ علي سنانه٣….. ومين إن شاء الله إلي أمة داعية علية وهيفكر يقرب منك
جنات … الله وانت مضايق لي ي جدع هو انت الوحيد إلي يحق ليك تتجوز انا كمان اخف بس وارجع ليا هذة الذاكرة الملعونة عشان اتجوزة
عاصي … دا علي جثتي
جنات …. ما تبعدي خطيبك عني ي ست خلود
انت لي محساساني أن احنا كان بينا علاقة غرامية ولما بتغيري عليا لما اجيب سيرة راجل علي لساني
بيقترب عاصي منها كانة ناسي إلي حوالية
بينظر لعيونها بحب …… إلي كان بينا اقوي مت إي حالة حب او غرام انا وانتي كنا روح في جسدين و
خلود … عااااصي
بتاخد جنات نفسها وتبعد عيونها عنه
بيكمل عاصي كلامة غير مبالي بخلود … عرفتي احنا كان بنا إي كنتي ليا اخت وام واب واهلي كلها وانا كمان كنت ليكي كل عائلتك
إلي كان بنا أهم من الحب والعشق والغرام إلي بينا صلة محدش يقدر يكسرها حتي لو أنتي كان الشخص دا كان انتي
بيغادر وبيترك لهم المكان
↚
عاصي بغضب … ممكن افهم كنتي فين لحد دلوقتي ي آنسة محترمة
جنات ببرود …. الآنسة المحترمة كانت مع خ ط ي ب ه ا (خطيبها)
بيقرب منها عاصي بغضب فتبلع ريقها ولكن تتصنع القوة … مالك ي جدع بتقرب كدا لي
بيبتسم عاصي غصب وبيحط إيدة علي ودانه ويقول …. سمعيني تاني كدا كنتي مع مين
جنات … اسلام خطيبي
عاصي بغضب …. نعم ي أختي ومن امتي الكلام دا إن شاء الله
جنات ببرود …. من دلوقتي
بيمسك زراعها وبيضغط علية …. بس انا مش موافق
بتبعد جنات إيدة….. ومين انتي اصل
عاصي بحدة … انا ابن عمك ي هانم
جنات … طظظظظظ
عاصي بيرفع إيدة عشان يضربها….. جناااات
اول ما حست أنة هيمد إيدة … جريت واستخبت في حضنة وهي مغمضة عيونها
بيبتسم عاصي وبيمسح علي شعرها هو دلوقتي اتأكد انها مش فاقدة الذاكرة لان الحركة دي كانت دايما بتعملها لما تحس انة هيمد إيدة او لو غضبان منها تهدية
فلاش باك
عاصي …. غوري من وشي دلوقتي
جنات بملل …. اسمعني بس ي عاصي
عاصي …. جنااات انا قولت برا عشان ما زعلكيش
جنات ….. عاصي هو إلي جة كلمني اسيبة وامشي يعني
عاصي بيمسك زراعها بغضب ….. لا اقفي واتكلمي واضحكي كمان
جنات … عاصي انت بتوجعني
بيسبها عاصي وبيلف الناحية التانية
بتلف له جنات … ي عاصي ي حبيبي دا زميلي وكان بيسألني عن محاضرات
عاصي … يعني مفيش غيرك
جنات … ايو ي عاصي ما فيش غيري حتي لو فية واحد جاي يسألني عن حاجة ماينفعش أديلة ظهري وامشي
عاصي … لا اقفي و اتكلمي الضحكة من الودن للودن إي كان بيزغزغك
جنات … عاصي ما سمحلكش
عاصي بيمسكها جامد…. بس تسمحيلة هو يضحك ويهزر عادي معاكي
جنات … اوووف إي دخل دي في دي دلوقتي
عاصي … جنات اطلعي برا عشان مش ازعلك مني
جنات … طب خلاص ي عاصي انا اسفة
عاصي… جنات لو سمحتي برا
جنات بحزن … عاصي
عاصي بغضب … قولت اطلعي برا
جنات بتترمي في حضنة
بيقف عاصي جامد مش بيتحرك
جنات … بالله عليك خلاص بقا الولاا كان بيقول نكتة سخيفة فضحك فى قولت اضحك اجبر بخاطرة
بتبص لعاصي ببراءة…. مش جبر الخواطر علي الله اهو قولت اخد فية حسنة بدل السيأت إلي خدتها طول اليوم من النم علي الناس
بيضحك عاصي … طب اعمل انا فيكي إي دلوقتي
جنات … سامحني علي غلطة غير مقصودة
باك
بتبعد عنه جنات بعد ما لحظت الوضع وبتبص علية لقتة بيبتسم بمكر كأنة بيقولها كل حاجة خلاص انكشفت بتجري من قدامة
عاصي بيضحك ويصفر….. بديتي اللعب من غير ما اعرف هههههه تحملي نتيجة دخولي في اللعبة ي قطة
جنات بتوتر …. الو ي إسلام عاصي اكتشف اني مش فاقدة الذاكرة
اسلام … إزاي
حكت له جنات إلي حصل
اسلام … ممكن انتي إلي بيتهيأ ليكي مش اكتر
جنات … انا حافظة عاصي انا الغبية غبية كان لازم احضنة يعني اهو كشف كل حاجة
اسلام … اهدي كدا لو كان ذي ما قولتي كان وجهك
جنات..لسا متعرفش مين هو عاصي fox دلوقتي دخل اللعبة وهيستني ذي ما بدايتها انهيها
اسلام … هتكشفي كل الورق
جنات بمكر … لا طبعا هنفضل علي خطتنا واحنا تقريبا قربنا من كشف العقربة خطيبتة
ها و أدام اختار يدخل اللعبة بمزاجة ويلعب محدش هينهي اللعبة دي غيرة هههه
اسلام … هههههه انا مش عارف هي أمك كانت بتاكلك إي وانتي صغيرة
جنات … ههه عاصي
في اليوم التاني علي الفطور
جنات وهي بتاكل … كح كح بدور علي ماية بسرعة
مش هتبطل ي عاصي حركاتك دي
عاصي ببرود ….. حركات إي
جنات بعصبية… انك تحطي ليا شطة في الاكل
عاصي …… ومين عرفك اني كنت بحط ليكي علي طول شطة
جنات .. كح كح وتمسك رأسها وتقعد علي الكرسي وتغمض وتفتح عيونها … انا شكلي افتكرت حاجه حتي انا شايفة صورة سودة لبنت ولد بيضحكوا وبيجروا وراء بعض حوالين السفرا تزعلي ما اعتقد البنت دي انا عشان بتقول … انا هوريك ي عاصي عشان تحرم تبقا تحط ليا شطة في الاكل
سماح … الحمد الله ي بنتي انتي بداء ترجع ليكي الذاكرة
جنات بتمثيل التعب… الحمد الله ي ماما بس حاسة اني تعبانة انا هدخل استريح
دا كلة عاصي كاتم ضحكتة. هو كش عارف إذاي انخدع بتمثلها مع أنة واضح بيضحك ويقول في سرة … انتي لسا شفتي حاجة هطلع الجديد والقديم عليكي هههههه تعالي نشوف إزاي كان بلعب نار الغيرة بيوجع ولا لأ
واحد اتنين تلاتة
رن رن
ام عاصي … انتي مستنية حد ي سماح
سماح … لا
عاصي بيفتح … دا خلود ي ماما انا قولت ليها تيجي تفطر معانا
بتتصنم جنات مكانها وبتبص ليهم بحقد
عاصي … استني ي جنات
جنات …. عاوز إي مش كفاية جايب العقربة دي هنا بعد ما هنتني في وسط بيتنا
عاصي … ي بت اتقي ربنا اومال لو مش كنت موجود وشفت إلي حصل وانك بسم الله مشاء الله مش اتوصيتي واهنتيها وهي في بيتك وبرغم كدا خلود جاية تعتذر لحد عندك
جنات بغضب …. اعتذرها مش مقبول
خلود بمكر …. انا عارفة ان أول مقابلة لينا بعد الحادثة مش كانت لطيفة بس انا جاية لحد عندك وبطلب نكون صحاب
جنات بتبص ليها من فوق ومن تحت وبتسيبها
عاصي …. طب مش هاتبركي ليا انا وخلود
بتقف جنات وبتبص ليه وتقول بسخرية …. إي هتتجوزوا يالي كل واحد بيأخد إلي شبه
عاصي بيحضن خلود… هههههه لا لسا بدري علي الجواز انا بصراحة فكرت بما إن حفلة خطبتي انا وخلود باظت لأنك عاملتي حادثة فقررت افجائها وأعمل لها خطوبة من تاني
خلود بفرحة … بجد ي عاصي
عاصي وهو بينظر إلي جنات ….. بجد ي روح عاصي
بتبص عليهم جنات بضيق وتدخل الأوضة وترزع الباب
كانت امها عندها وراها بس
خلود … معلش ي طنط ممكن انا أتدخل ليها
سماح … بصراحة
خلود… معلش ي طنط انا عاوز اكون انا وهي صحاب من تاني ولا انا غلطانة ي عاصي
عاصي … سبيها ي مرات عمي خلود بقت واحدا من العائلة و هيكون كويس لو الإتنين بقوا صحاب
سماح .. إلي تشوفة ي بنتي
جنات بغضب … اسلام اتصرف … اسلام انا ما عرفش بقا لازم تتصرف …. حاضر ي إسلام مش ناسية شرطك بسبس انت لازم تساعدني مليش فية .. اوووف سلام ي إسلام ولو هتعرف تيجي تعالي
خلود….. تعرفي انتي واسلام ليقين علي بعض جدا
جنات … انتي إذا تدخلي من غير إذني اتفضلي تتطلعي برا
خلود … هههههه وحش طعم الهزيمة صح هههه خاصة لو كان علي يد نفس الشخص
جنات …. انتي قصدك إي
خلود … بخبث…. علي فكرا إحنا لوحدنا مش محتاجة تمثلي إنك فاقدة الذاكرة عشان ورقك كلة بقا مكشوف
بتحك جنان أنفها.وبتبص ليها بشر وبتقرب منها …. …. انتي عندك حق ورقي كلة مكشوف هههههه وورقك انتي كمان
بسرعة البرق خدت الشنطة وطلعت الفون إلي بيسجل
شفتي انتي مش بتلعبي مع إي حد دا انا تربية fox
خلود … انا هنادي عاصي دلوقتي وهقول له علي إلي حصل
خلود .. عا
جنات كتمت بوقها بسرعة ….. تعالي كدا نتخيل المشهد هيدخل عاصي وتجري علية وتقولي له اني كسرت تليفونك وتخترعي سبب هو يزعق ليا وتطلعي انتي البنوتة الرقيقة ههه برافو
تعالي بقا اوريكي مشهد اجمل بس انا في الاخر هطلع المظلومة
جنات بتصرخ وهي كتمة صوت خلود وقفات الباب بسرعة …. اااااه خلود ارجوكي ااااه خلود والله انا مش فاكرة حاجة اه لا ي خلود
خلود من بين إيد جنات … اممممم
سماح … بتعملي اي في بنتي ي متوحشة سبيها
جنات … ألحقيني ي ماما قفلت الباب اااااه
عماله تقول كلام غريب اني بوظت لها فرحتها قبل كدا ومش هتخليني اوبظ فرحتها دلوقتي
جنات بتذق خلود…. ابعدي بقا
وتجري الباب وتفتحة بعد ما بهدلت نفسها وتجري علي حضن امها وتبكي وتنهار ويعني عليها
ودا كلة خلود بتاخد نفسها ومش مستوعبة إي إلي حصل من شوية
↚
جنات بتزق خلود…. ابعدي بقا
وتجري الباب وتفتحة بعد ما بهدلت نفسها وتجري علي حضن امها وتبكي وتنهار ويغمي عليها
ودا كلة خلود بتاخد نفسها ومش مستوعبة إي إلي حصل من شوية
….. إي إلي بيحصل هنا
سماح….. إلحقني ي إسلام
بتبص لخلود بغضب إلي هي حاليا مازالت بتستوعب الي بيحصل … المفترية دي حبست جنات في الأوضة وشكلها كانت ناوية تأذيها لولا يارا ربنا
لسا بيقرب عشان يشيل جنات عاصي توجة إلي سماح وشالها وابتسم كان بيكتم الضحكة بالعفية
اسلام بغضب … ابعد كدا انا مش منبة مليون مرة بلاش ضغط عليها إي أنتو مش بتسمعوا الكلام لي انتوا عاوزين تخسروها
بتهجم ام جنات علي خلود …. هي السبب إلي شبة البليتشوا دي هي السبب يارتني مدخلتك عنها
بتحوشها ام عاصي …. كفايه ي ام جنات البنت هتموت في إيدك
سماح … تموت ذي ما كانت عاوزا تموت بنتي
عاصي … بس بقا ي مرات عمي
سماح … انت خاليت فيها عقل من هنا ورايح ي عاصي انت ملكش داعوة ببنتي يالي خد خطيبتك البومة دي واطلع برا من هنا
عاصي بيبص علية اسلام إلي قريب من جنات ويضايق … تعالي ي خلود
خلود … والله العظيم ي عاصي مش عاملت فيها حاجة دا هي إلي عاملت
عاصي … خلود مش عاوز اسمع صوتك
خلود بتبعد إيد عاصي عنها ….. بقولك انا ماعملتش حاجة هي اصل بتضحك عليكوا هي والدكتور إلي جوا وعاملة تمثلية انها فاقدة الذاكرة عشان تبعد ك عني
عاصي … خلود مش احنا قفلنا الموضوع دا وقولت ليكي جنات بجد فاقدة الذاكرة
خلود .. ي عاصي صدقني هي مش فاقدة الذاكرة حتي شوف سوف منظري ي عاصي وشوف مين فينا إلي كان بيتعرض الضرب
عاصي … طب معلش ي خلود ممكن تروحي دلوقتي وبعدين نتكلم
خلود … اه عشان تنساني وتنشغل بست جنات ودا إلي هي عاوزاة بس انا مش هسكت وهعرفك ي عاصي أن هي بتضحك عليك وعملاك العوبة في ايديها وتغادر بغضب
سماح… ها ي إسلام بنتي عاملة اي
اسلام …. مش هخبي عليكي شكلها تعرضت لضغط نفسي كبير ومحتاجة تغير جو
سماح … منها الله إلي كانت السبب بنت سوكة المسهوكة إلي شبة البرص الجعان
عاصي كان واقف علي الباب ومربع إيدة وكان بيبتسم علي حركات جنات وهي بتمثل النوم بتفتح جزء من عنها وتراقب الوضع من غير ما حد يلاحظ بس هو لاحظ
بيقرب منها
اسلام …. انت إي إلي جابك تاني مش خالتي قالت ليك ابعد عنها
عاصي بيبعدة بدون كلام
وبيبوس جبهتها… يالي قومي بسلامة عشان مسافر اسكندرية انا وانتي يومين
اسلام…. ومين هيسمحلك إن شاء الله
عاصي ببرود … مين هيمنعني إن شاء الله
اسلام…. انا هخطيبها
عاصي … هههههه هو ينفع حد يخطب واحدا مخطوبة
جنات … مين دي إلي مخطوبة ليك يابا
عاصي … هههههههه مش تتعصبي كدا انا بس حبيت أوري للكل انك بتمثلي وانا اكيد خلود مش عملت فيكي حاجة اه انا اصلا راجل خاطب ومش هبص ليكي بيطلع برا
وبتصرخ جنات . عااااااا شفتي ابنك ي تهاني عععععع
بترمي المخدات علي الأرض وكل ما تطولة ايدها
بيضحك عاصي ويصفر… هههههه انتي إلي بدائتي اللعبة استحملي بقا
اسلام … بطلي جنان بقا
جنات … انت ما سمعتش هو قال إي عااااا
سماح … جنااات انا سبتك تعملي الي انتي عاوزاة لحد دلوقتي بس كدا خلاص انا زهقت من جنانك
جنات … كلكوا دلوقتي بقا عليا وانتي ي تهاني مش عاوز تقولي حاجة انتي كمان
تهاني…. عاوز اقولك انا معاكي في اي خطوطة هتعمليها لان ابني غلط ولازم يتعاقب
سماح … إي إلي بتقولية ي تهاني
تهاني … بقول إلي حقتة بتقلب انا اصلا كنت معارضة علي جوازة من خلود بس هو اصر عليها وانا مش هسيب ابني يغرق واقف اسكت عشان كدا انا مع جنات
جنات بمكر….. في اي حاجة ي تهاني
تهاني … ايو في اي حاجة لازم اكسر غرورة إلي هيودية في داهية
جنات بخبث … خاليكي فكرا عشان مافيش تراجع بعد كدا
اسلام …. انتي ناوية علي إي
جنات … هههههه علي كل خير إن شاء الله
اسلام … مش مستريح ليكي
جنات … هههههه لا استريح
سماح …. لا دا جنان انا مش هشارك فية
جنات …. لي ي سموحة انتي عاوز البت إلي شبة البليتشوا دي تيجي وتعيش وسطينا وتفرقنا عن بعض وتعمل مشاكل
سماح … ما بدل ما تلفي ودوري وقولي انك عاوز ليكي
جنات …. اه عاوز ليا
سماح … تعرفي انا مش عرفت اربي
جنات … اكدب يعني وبعدين مش أنتي إلي ربيتي عاصي هو إلي رباني
سماح … وياريتة عرف يربي
جنات …. امي بتحبني قوي ههههه
باليل علي سطح البيت
عاصي …. واقفة لوحدك لي
سمعت صوتة من هنا وقررت انها تغادر
بيمسك عاصي إيدها …. استني
جنات بحزن …. عاوز إي ي عاصي
بيقربها منة ويهمس … عاوز اعرف نهاية اللعبة الي بتعمليها دي هتخلص امتي
بتبعدة جنات … لعبة إي انا مش فاهم انت بتقول إي
وتغادر
عاصي بيعلي صوتة …. تمثلية فقدان الذاكرة
بتقف مكانها هي كانت عارفة أنة عرف بس متوقعتش أنة يواجها بالسرعة دي
بيقرب منها عاصي … سكتي لي
جنات بتعيط…. عاوزني أقولك إي عاوزني اقولك ايوا انا بمثل عليك عشان افضل الحرباية إلي أسمها خلود أقولك اني مش قدرت اكرهك برغم كل الإهانة إلي سببتها ليا عاوز تعرف إي كمان عاوز تعرف اني بحبك وهفضل احبك وانت جبل مش بتحس وكل مرة بتوجعني اكتر من الاول
عاصي … اشششس اسف والله العظيم اسف انا اكتشفت خلود وعرفت الحقيقة عشان كدا جاي بطلب السماح
بتبتعد جنات…. واعتذارك مش مقبول ي حضرة المحامي
كانت لسا هتمشي بس هو شدها في حضنة …. اسف صدقيني ندمان سمحيني بقا واوعدك اجبلك شوكولاتة ونسافر اسكندرية نقضي شهر عسلنا
جنات … مش بالسهولة دي هسمحك
عاصي….. اعملي إلي انتي عاوزة طلما هتكوني مراتي وفي بيتي مستعد استحمل جنانك وغضبك وزعلك بس وانتي مراتي
بيقعد علي الارض ويقدم لها خاتم تقبلي تتجوزيني ي جنات
بتعيط جنات وبتبتسم وتهز رأسها … ايو ايو
سماح بغضب ….قومي فزي ي ختي شوفي اخر خططك الي عملت فينا
جنات بفزع…. إي في اي حرام عليكي ي ماما كنا انا وعاصي خلاص هنتجوز
سماح بسخرية….. طب قومي ي أختي اهو عاصي برا بنفسة وشكلة مش طايق نفسة شوفي انتي عاملتي إي خالتية بقا كدا
جنات بتبلع ريقها …. هقوم ما قومش لي يعني هخاف يعني ولا هخاف
جنات …. أي في أي حد يجي عند حد الصبح بدري كدا
بيقترب منها عاصي بغضب …. انتي تخرسي خااالص إي إلي هببتية دا ها
جنات بترجع لورا وتبلع ريقها …. اي مش شايف دا صوري انا واسلام
عاصي بيكذ علي سنانة…. ما انا متنيل شايف ممكن تفهميني اي الكلام المكتوب تحت الصورة دي
رجليها غبطت في الكرسي وقعدت عليه …. اهدي بس ي عاصي انا مش عارفة اي إلي مضايقك في الموضوع يعني
عاصي بهدواء ما قبل العاصفة …. مضايقني في اي امممم لما الهانم تعمل لقاء صحفي من غير ما تقول لأهلها
جنات بسرعة …. ماما عارفة
بيبص عاصي لسماح بغضب
سماح …. احم معلش ي عاصي مقدرتش ارفض لها طلب انت عارف انها فاقدة الذاك
عاصي بصوت جوهري ….. بطلوا كدب بقا بطلوا
بيمسك جنات من إيدها بغضب ….. إي مش زهقتي تمثيل انا سيبتك براحتك بس لما تعملي حاجة من ورايا ذي دي يبقا مش هسمحلك وأكسر دماغك كمان
بتبعدة جنات بغضب …. وإي كمان ها متموتني وتستريح وكلنا انت عارف اني بمثل ماجتش وقفتني لي
عاصي ببرود … لاني كنت عاوز اعرف نهاية لعبتك
بيوطي عليها… بس لما توصل انك تعلني معاد خطوبتك من دكتور الحمير دا يبقا مش هسمحلك
جنات بقوة… هتعمل إي يعني ها وانت مالك اصلا اعلن ولا مش اعلن انت بتكون مين
بيمسكها عاصي من كتفها ويقربها منة … انا عاصي ولو مش عارفة عاصي بيكون انا هفكرك
جنات وهي بتحاول تتحرر منة …. طظ انت مجرد ابن عمي وبس ولا اكتر ولا اقل وكلنا امي عارفة وراضية يبقا خلاص ملكش تدخل
بيتركها عاصي …. ماشي ي جنات خد هي بقت كدا طب اعملي حسابك بقا انا هعدي عليكي باليل عشان هتروحي تعتذري لخلود ذي ما اهنتيها
جنات … دا علي جثتي
↚
عاصي ….. ابتسمي كدا متخليش البنت تحس انك جاية مغصوبة
جنات بغضب هامس … دا علي أساس اني جاية بمزاجي
بيضحك عاصي و بيتذكر
جنات كانت قاعدة وبتتفرج علي مسرحية العيال كبرت وبتاكل لب وشبسي وشوكولاتة
وبتضحك
عاصي ….. ينهارك مش فايت انتي لسا مش لبستي
جنات بتبص له …. انا قولت مش جاية هههههههه تعرف المقطع دا بيموتني ضحك كل ما شوفة هههههه الغبي بيطلع وبيكشف خطتهم هههه
عاصي … جناااااات
بتقفل التلفزيون بعصبية…. إي في اي بتزعق لي مش عارفة اتفرج علي المسرحية
عاصي بحدة ….. جنات مش انا قولت ليكي اننا خارجين ولازم تكوني جاهزة
جنات ببرود بعد ما فتحت التلفزيون….
وانا قولت ليك مش جاية معاك
عاصي بيحك انفة…. اخر كلام
جنات بتبص علي الشاشة… اخر كلام
هههههه مش قادرة والله تعال اقعد وسيبك من الحرباية خطيبتك واتفرج معايا
عاصي … جنااااات
جنات .. إي غلطنا في البخاري
عاصي .. ماشي ي جنات
جنات … ماشي لي ما انت مظلمنا شوية ههههه
عاصي بخبث… لا متخفيش انا قاعد معاكي شوية
بتبص له جنات بترقب نبرة صوتة بتوحي بنصيبة
عاصي … امممممم انتي قولتي ليا جنات مجموعة بتاعتك من الالعاب دي فضلتي كام سنة بتجمعي فيها
جنات …. ٤ سنين
بيبتسم عاصي بمكر وبيخوفها أنه هيكسرها
جنات بتقفذ علي الكنبة…. عاااااصي لا
عاصي بمكر …. هتلبسي وتيجي معايا
جنات بخوف علي أشيائها الثمينة … لا
عاصي …. ماشي امممم دا علي ما اعتقد أول لعبة اشترتيها إسمة إي باظ يطير صح هههههه تعالي نشوف إذا كان بيعرف يطير ولا لأ
جنات بجنون … عااااصي لااااا انت مش هتعملها وتكسرة
عاصي … جربي ها هتلبسي ولا هتخليني اجرب إذا كان بيطير ولا لأ
جنات بتبلع ريقها …. خلاص هلبس هلبس وأجي بس ابعد عن مجموعة الألعاب انت عارف إني اتعذبت لحد ما جمعتهم
عاصي …. يالي ادخلي ألبسي الاول
جنات …. حاضر
وتجري وتخرج من البيت
عاصي … اه ي بنت المجنونة الأوضة من هنا مش برا
كان لسا هيخرج وراها لقاها قدامة
عاصي … جنات إلي الكرة دي انتي عارفة انها غالية عليا
جنات ….. طول ما انت مش هتأذي لعبي مش هقطعة حتة حتة قدام عينك
عاصي … جنات سيبي الكرة
جنات … لما تبعد عن حاجاتي وتوعدني انك مش هتلمسهم تاني
عاصي …. بوعدك بس هاتي الكرة انتي عارفة انها اخر ذكرا من ابويا
جنات … اوعدني بحياتي الاول ي عاصي
عاصي …. وحياتك عندي ي جنات مش هلمسهم ولا هقرب منهم
جنات … واوعدني انك مش هتجبرني اروح معاك عند ام صرم بتاعتك دي
بيقرب منها عاصي … ههههه ومش هجبرك تروحي معايا عند ام صرم دي
جنات … هههههه كويس انك اعترفت
عاصي … انا اقدر انكر بردوا إي كلمة انتي بتقوليها
بتبتسم جنات وفجاءة بتحس نفسها طيرة
بيستغل عاصي انشغلها وبيشلها
جنات … عاصي انت بتعمل اي نزلنييييي
عاصي … هههههههه هنزلك ي روحي هنزلك بس في العربية
جنات … عاااااا نزلني ي عااااصي مش عاوز اشوف ام صرم بتاعتك دي
بيركبها عاصي العربية … ههههههه هتشوفيها وهتعتذري كمان ي روحي
جنات بغضب … مش هعتذر لحد ي عاصي فاهم مش هعتذر لحد
بيأخد عاصي نفس …. جنات انتي بتحبيني
بتبص له بحزن
عاصي بيمسك إيدها… لو بتحبيني بجد لازم تعتذري من خلود
بتسحب ايدها وبتبص له بكسرة …. حاضر ي عاصي حاضر هعتذر
بس سيبني الاول انزل اغير هدومي
بيشغل عاصي العربية …. مفيش داعي هنشتري ليكي طقم واحنا في الطريق
بتبعد عيونها عنة وبتبص للشباك وبتمسح دمعه نزلت منها
باك
خلود بشماتة….. انا مصدتقتش نفسي لما عاصي قال انك جاية عشان تعتذري مني
بتبص لها جنات بكرة
بيبتسم عاصي لها وبيزق جنات لها … يالي اعتذري ذي ما انتي قولتي ليا
بتبص له جنات بغضب
عاصي … مش تتحرجي ي روحي مش عيب لما نغلط ونعتذر
مش هتصدقي ي خلود كنت قاعد في المكتب وفجاءة لقيت جنات دخلة عليا بتقولي أن خلود مظلومة و ان هي إلي بداءت الخناق معاكي وعاوز تعتذر ليكي
جنات بصدمة … انا
خلود بضحكة صفراا… هههه مفيش داعي تتكسفي ي حبيبي عادي
وبعدين ي ستي مش عاوزاكي تعتذري انتي ذي اختي الصغيرة
عاصي … طول عمرك قلبك كبير ي خلود كل يوم بتثبتي ليا اني بجد عرفت اختار
خلود …. حبيبي ي عاصي وعشان اثبت ليك اني مش زعلانة هبداء انا واحضنها
كل دا جنات وقفة وهترجع من كتر العشق المقطوع إلي بيحصل قدمها
بتحضنها خلود وتهمس في ودنها …. تعرفي انا اسعد واحد في العالم النهاردا برغم انك ماعتذرتيش بس كفاية اشوف نظرة الكسرة في عيونك ههههه
بتبعد عنها … اتمني بقا ننسي إلي فاتت و نكون اصحاب
عاصي …. بجد ي خلود انتي انسانة عظيمة و قلبك طيب
جنات بتبص لعاصي بكرة وتبتسم لخلود غصب عنها …. اكيد ي حبيبتي اتشرف نكون صحاب وننسي الماضي
تحضنها جنات وتهمس لها …. الإبتسامة إلي علي وشك دي قريب همحيها واكشف حققتك الوسخة دي لعاصي خاصة اني اكتشفت وراكي بلاوي
بتحضنها خلود بغل و تبتسم. في وش عاصي إلي بيتابع في صمت ….. اما نشوف مين إلي هيكشف التاني وياتري تصرف عاصي إي لما يعرف طول الفترة دي أنة مخدوع وانك فاقدة الذاكرة
بتبتعد عنها وبتبص لها وبعدين تبص علي عاصي بستغراب وتفكر اكيد في حاجة غلط عاصي مقلش لخلود انها مش فاقدة الذاكرة طب لي غير كمان هي استغربت اصرار عاصي انها تعتذر من خلود وتصرفاتة الغريبة معاها اكيد في حاجة عشان كدا هي هتفضل ساكتة وتكتشف بنفسها السر
…. إي الصدفة الحلوة دي
جنات بتمثيل… مش معقول اسلام إي المفجاءة الحلوة دي
بيمسك عاصي إيد جنات ويمنعها ويهمس لها … انتي إلي عرفتية مكانا صح
جنات …. ايو فيها حاجة حتي ما ينفعش اطلع من غير ماخطيبي يكون عارف
عاصي بهمس … ما متقوليش خطيبك
في نفس الوقت
خلود …. صدفة حلوة ي دكتور بتقرب منة وتحضنة …. انت خسارة في جنات والله
بيبعدها عنة بقرف وبيبص لها من تحت لفوق
جنات سابت عاصي وتقول لخلود بعد ما مسكت إيد اسلام … روحي اقفي جنب خطيبك ولا عاوز خطيبي انا كمان
خلود وهي بتحضن عاصي … عاصي عندي بالدنيا كلها
اسلام بهمس… امم مهو باين
خلود … بتقول حاجة ي دكتور
اسلام بيبتسم غصب… بقول ربنا يخليكوا لبعض
خلود … يارب اس رائيك ي دكتور تعمل انت وجنات خطوبتك معايا انا وعاصي
عاصي بحدة … انتي بتقولي اي خلود لسا بيتعرفوا لسا
جنات … هههه فكرة والله يبقا انا وعاصي في يوم واحد حلم طول عمري بحلم بية
خلود …. كويس انك مكنتيش بتحلمي أن عاصي هو يكون العريس لاني مش كنت هسيبة ليكي
اسلام لحظ غضبها فحضنها…. لو علي كدا متخفيش لان جنات مكتوبة علي اسمي وعمرها ما كانت هتكون لحد غيري
عاصي قرر يغير الموضوع عشان ميخنقش اسلام في إيدة قال مكتوبة علي إسمة من زمان قال
عاصي … إي رائيك ي روحي نرقص
خلود … يالي ي روحي انت عارف اني مش بعرف ارفض ليك طلب
جنات بتقلدهم …. إي رائيك ي روحيي نرقص سوا
يالي ي روحي انت عارف اني مش بعرف ارفض ليك طلب
اسلام … هههههههه ي خربيتك اقعدي هتفضحينا وبعدين لو مضايقة قوي كدا تعالي نرقص ونغيظ فيهم
جنات بغضب …. انت شيفني بقطع في شعري يعني ما انا هدية اهو وبعدين انا مش عاوز ارقص
بعد ثواني
جنات … قوم قوم اخلص هدانا عاوز ارقص
اسلام …ههههه ما كان من الاول
جنات … انت كنت عاوزهم يقولوا اننا اتغظنا منهم
اسلام …ههههه مجنونة والله
اول ما عاصي لاحظ انها قامت ابتسم وشاور لأحدهم
اول ما طلعوا عشان يرقصوا الاغية اتغيرت لأغنية التبديل (((مش عارفة اسمها بس هي أول ما بتشتغل كل واحد بيرقص مع شريكة وبعدين بيدبل الشريك يارب تكونوا عرفتوها )))
خلود … الله انا بحب الاغنية دي
عاصي وهو مركز مع جنات … وانا كمان
اسلام … تعرفي الاغنية دي جميلة
بتبتسم له جنات ومش بترد
كل واحد يلف شريكة
فعاصي بيلحق ياخد جنات ويرقص معاها
وفجاءة النور يقطع
↚
خلود … الله انا بحب الاغنية دي
عاصي وهو مركز مع جنات … وانا كمان
اسلام … تعرفي الاغنية دي جميلة
بتبتسم له جنات ومش بترد
كل واحد يلف شريكة
وفجاءة النور يقطع
بتحصل حالة هرج في المكان والكل بيسأل إي إلي بيحصل وبيحول ينور بالكشافات
جنات بتحس بحد بيكتم نفسها بتحاول تدافع عن نفسها بس للأسف هو كان أقوي وعرف يسيطر علي حركتها ووقعت مغمي عليها
فعاصي ….. اسف ي روحي بس دا الأفضل ليكي
في مكان يعمة الظلام
فعاصي …. الو ي خلود .. ها انا في مشوار ضروري … اسف ي حبيبتي مش قدرت أقولك لان كان ضروري … روحتوا …. جنات لا مش معايا لي …… تلاقيها روحت …. طب خلاص انا هتصل علي البيت واطمن … ها اسلام اتصل وسماح قالت إنها روحت تمام خلاص سلام
بتفتح جنات عيونها ببطئ… اااه
فجاءة افتكرت ان في حد في الحفلة كتم نفسها فقامت معدولة بعد ما كانت نايمة علي أرضية من قش بتبص حواليها لمحت من الشباك إلي في الكوخ نار
طلعت براحة تتسحب لقت عاصي في وشها
جنات …. انت
عاصي…. كويس انك صحيتي ويسبها ويطلع برا
بتخرج وراءة
جنات …. ممكن افهم إي إلي بيحصل هنا وإي المكان إلي جايبني فية دا
عاصي ببرود …… المكان حلو
جنات بحدة.. إي البرود إلي انت فية دا ي اخي بقولك انت جايبني هنا لي وإي جو إلي خادتني قوي دا
عاصي بنفس البرود …… مش انتي بتحبي الجو دا حبيت احقق ليك طلبك واعيشك الجو دا
جنات …. عاااصي
عاصي بغضب ….. ما تعليش صوتك
بيمسح وشة بعصبية وبيعطيها ظهرة
هي عرفت دلوقتي ان وراء البرود دا بركان وهي لازم تتطلعة هي عاوز تفهم كل حاجة إي إلي بيحصل وإلي هو كل شوية بيتعمد يأذيها
بتلف له وتقف قصادة ….. لا هأعلي صوتي واصرخ كمان لحد ما تفهمني إي إلي بيحصل هنا
عاصي بياخد نفس طويل ويقترب منها وبيمسكها من زراعها …. هفهمك وحياتك عندي هفهمك بس
جنات ….. بس إي ي عاصي
بيمسك عاصي وجهها بحزن …. خايف إلي هحكية ليكي ميكونش مبرر كافي للجروح إلي جرحتها ليكي
بتبعد عنة جنات وعيونها بتلمع بدموع ….. يعني يعني انت كنت عارف انك بتجرحني يعني كنت قاصد أنك تجرحني بتتراجع بعض الخطوات لأستيعاب كلامة تهب رياح بسيطة لعلها تطفئ من النار التي اشتعلت في صدرها بتبص له بكسرة وتشاور علي قلبها…… يعني انت كنت بتتعمد توجعني دموعها بداءت بالنزول كشلال بتضحك وسط دموعها .ههههه لا بجد ونعم الاب والاخ والصديق بتلم شعرها إلي الوراء وتبتسم بكسرة ونعم السند إلي كان بيتمتع يشوف وجعانا
بيقترب عاصي منها …. جنات ارجوكي خاليني افهمك
بتتحول نظرات جنات إلي قسوة وبتوقفة بإيدها بيقف عاصي مكانة ……. ارجوكي ي جنات اسمعيني طيب
جنات بجمود …. اسمع إي اسمع إزاي كنت بتفنن بتعذيبي اسمع إزاي كنت بتجرحني عن عمد إزاي كنت بتخليني محط استهزاء للهانم بتاعتك اسف مش عاوز روحني ي عاصي وانسي انك تعرف حد اسمة جنات
بيقرب منها عاصي بغضب وبيمسكها من زراعها بقوة …… دا علي أساس أنك مكنتيش بتتعمدي أنك تجرحيني لما تقربي من سي زفت بتاعك دا
جنات بزقة بغضب مع اشتداد الرياح نسبة بسيطة وتطاير خصلات شعرها علي وجها وبتصفق ….. لا برافو ي عاصي عرفت تقلب التربيزة و طلعتني انا الظالمة وانت المظلوم
بتقرب منة وتضربة في صدرة ….. ايو انا الظالمة ظالمة ما ظلمت نفسي اني احب واحد زيك اناني مش بيحب حد غير نفسة
كل ما كانت بتضربة كان بيرجع خطوة إلي الوراء ليس من شدة الضربة ولا دفعها له كأنة يخطط لشئ ما في دماغة
جنات بتعيط بقهر….. ايو ظالمة لما حاولت أني اكشف ليك الحرباية خطبتك برغم أنك جرحتني ظالمة لاني ظلمت نفسي لتاني مرة رجعت احبك من جديد وقررت انسي كل حاجة ولو كان قصدك بقا اني كنت بتعمد اقرب من اسلام عشان اجرحك ايو كنت بقرب منة عشان احساسك لو جزء بسيط من إلي خالتني احسة يوم ما قتلت جنات في يوم خطوبتك خالتني اعيش شعور اليتم من جديد بس المرادي كان طعمة أمر لأني مش أبويا إلي مات يوميها بس دا كان أخويا وأبويا وامي وصديقي وحب حياتي ودا كله كان بيتلخص فيك انت
بيمسك عاصي إيديها إلي كانت بتضربة وفي حركة سريعة منة ثبتها علي جدار الكوخ
لما عمل كدا هي مش قومتة هي فتحت في العياط وصوت شهقاتها ارتفعت
خدها عاصي في حضنة وغمض عيونة وخد نفس طويل ومسح دموعة إلي نزلت منة بعد ما حس أخيرا فداحة الألم إلي سببة لها مسح دموعها وهي بتشبث بهي اكتر وبتبكي
فضلوا علي هذا الحال اكثر من ساعة لحد ما هديت
عاصي بهدواء وهو بيملس علي شعرها…. احسن .
بتبعد عنة وتهز رأسها بنعم
بيعم الصمت المكان وكل واحد فيهم بينظر لنقطة معينة في الفراغ
ممكن بكائها واعترفها له بكل إلي بيوجعها وقد إي هو جرحها هدي النار إلي جواها شويه عشان كدا قررت تسمع مبرراتة بس في نفس الوقت في نار تانية اشتعلت نار الانتقام ذي ما خلاها تتألم عن قصد هتخلية يعرف الألم إلي بجد محدش يقولي إلي بيحب حد بيسمحة وينسي كل حاجة عاملها فية لمجرد أنة بيحبة
احب اقولك إنك غلطان لان الشخص إلي جرحك دا كان في يوم من الأيام النفس إلي بتتنفسة بتكذب علي نفسك لو قولت هسامح من غير ما عاقب لأنك في أول موقف هيحصل بينكوا هتكون حاطط وراء ظهرك سكينة مستني إي غلطة له وهتطلعة عشان تطعنة وساعتها انت إلي هتكون غلطان لانة طلب سماحك وانت سمحت من غير ما جرحك يشفي يبقا ما تجيش بقا في أول موقف بنكوا تجرحة بنفس الطريقة لان ساعتها انت إلي هتخسر كل حاجة فاياريت ي جماعة إلي موجوعة من حد مش عارف يسمحة يبعد احسن الحياة مش مستهلة اننا نعيش في دوامة انتقام الحياة أبسط من كدا احنا ضيوف فيها فا مش مستهلة اننا نقف لبعض علي الوحدة لو حد جرحك ابعد ولو مش قادر اصبر لحد ما تعرف تشفي جروحك وارجعوا لبعض طلاما هو ندم وعرف غلطة بس لازم نعرفة غلطة ويعرف إن الغلطة قد إي كانت ممكن تدمر العلاقة بينكوا وبعدين ارجعوا وعيشوا حياتكوا صدقوني مش مستهلة اننا نزعل الكلام دا مش للزوج او الزوجة بس قصدي علي الصحاب إلي فجاءة تلاقيهم مبقاش عرفين عن بعض إي حاجة بعد ما كانوا مايقدروش يستغنوا عن بعض ما تخليش كبريائك يمنعك انك تسامح او تدي فرصة تانية لشخص عزيز عليك ((اسفة خرجت عن محتوي الرواية هي حقت الكلام كان في البارت الاخير بس انا كتبتة هنا مش عارفة لي مين عارف ممكن حد يكون محتاج الكلام دا اه الكلام إلي قولتة دا ملهوش داعوة بألي جنات هتعملة في عاصي ها محدش يخلي الشيطان يتحكم فية ويروح يجرج الناس إلي جرحوك خاليك احسن منة وقول حسب الله ونعم الوكيل وخلاص يالي بينا نكمل روايتنا ونعرف أسباب عاصي اسف كمان مرة لاني فصلتكوا عن الرواية )))
بيعم الصمت المكان وكل واحد فيهم بينظر لنقطة معينة في الفراغ
بعد فترة عاصي بيعتدل في جلستة وبينظر لها وبيمسك إيدها عشان تنتبة له ….. الموضوع بداء لما خلود رجعت من جديد حياتنا كنت يوميها قررت أن افاتح امك عشان انا وانتي نتجوز
بتبص له جنات بصدمة …. نتجوز
عاصي بحب … ايو نتجوز مالك مستغربة
جنات … مش مستغربة بس انت عمرك ما لمحت ليا حتي أنك نفسك تتجوزني ايو طول عمرك بتعملني علي أني جوهرة غالية عندك بس للأسف كنت دايما محساساني إني صديقة وبس من كتر البنات الي كنت بتعرفني عليهم
بيأخد عاصي نفس طويل …. بصراحة كنت بخاف أن مشاعرك ناحيتي تكون مجرد فترة مراهقة هتروح بمجرد تعرفك علي ناس جديدة
بتبعد جنات إيدها وتقف …. ياه للدرجادي شايفني سطحية وإني تافها لدرجة اني مقدرش احدد مشاعري إزاي كان انت دايما بنفسك بتقولي إني دماغي اكبر من سني وإنك تقدر تعتمد عليا في أي حاجة ودلوقتي بتقولي خايف مش منطقي علي فكرة كلامك
بيقف عاصي قصادها…. لا منطقي منطقي خالص كمان الخوف بيخلينا نفكر مليون مرة قبل ما نبداء خطوة
جنات بتاخد نفس طويل …. ماشي ي عاصي خاليني وراء الكداب لحد بابا الدار
بيمسكها عاصي من كتفها… انا مش كذاب ي جنات انا بقول ليكي احساسى ساعتها ولو هتبدائي تكذبيني من دلوقتي فامبقاش له لازمة الكلام او أن احكيلك حاجة
جنات بتبص له وتبعد ايدة وترفع كتفها … براحتك يالي نروح
قدمت خطوتين لحقها عاصي وقفها
خد نفس طويل …. بس انا عاوز احكي مش عاوز الجدران إلي بقت بينا دي تفضل موجودة عاوز عاصي وجنات يرجعوا زي ماكانوا واحسن كمان
بتبعد جنات عيونها عنة
بيمسك عاصي ذقنها وبيخليها تبص له …. متبعديش عيونك عني
بتاخد نفس طويل …. كمل ي عاصي
عاصي … تعالي نقعد الاول لان كلمنا لسا هيطول
عاصي …. لما ظهرت ومثلت انها مظلومة واتهمتك أنك السبب في انفصلنا عن بعض وأنها هتخليني اسمع بودني بصراحة مش اهتميت اصلا لأن الغبية متعرفش أنك علطول كنتي بتعملي مقالب عشان تبعديني عن البنات بس قولت اشوف هي عاوز توصل لأي
في مرة شفتها نزلة من شقا ومعاها راجل شكلة مش غريب عليا ركبوا العربية وانا مشيت وراهم لحد موصلوا لقصر راجل الأعمال…….. إلي انا ماسك قضية الاغتصاب بتاعتة ابنة
دورت وراها وعرفت أنها طلعت بتشتغل مع محامي الدفاع إلي مأجرة راجل الأعمال دا
جنات …. لي مش جيت وحكيت ليا لي خبيت عليا وخليت الموضوع يوصل بينا لكدا لي اصلا موجهتاهاش وطلعتها من حياتنا
عاصي …. كنت هعمل كدا بس للأسف اكتشفت أنا الموضوع اكبر من سرقة ملف يخص القضية كنت قاعد مع صديق ليا مروان انتي عارفاة اخو شهد صاحبتك
جنات ….. هما رجعوا امتي من السفر وإي علاقة مروان بالموضوع اصلا
عاصي ….. رجعوا من شهر تقريبا اما علاقة إي بالموضوع دا رواية تانية هكتبها بعد الإمتحان ???? مروان أول محكيت لة الموضوع و بصدفة بوارية صورتها قالي شاف البنت دي اكتر من مرة خارجة من قصر ناس بيتاجروا في مخدرات واعضاء بشر وغيروا من البلاوي دي
جنات بستغراب …. غريبة إي داخل مروان مع ناس ذي دي مع أنة طول عمرة بيبعد عن القضايا إلي تعرضة هو واختة لخطر
عاصي ….. بسبب حياة
جنات … مش معقولة حياة طول عمري بقول لها إن جننها هيعرضها لخطر واهو وصلها لناس خطيرة
عاصي …. سبحان الله شوف مين بيتكلم عن الجنان وهو أصل الجنان
جنات …… هههههههه معلش اصلك معذور ما تعملتش معاها قبل كدا إذا كنت أن مجنونة وتفكيري شيطاني هي بتكون أم الجنان والشيطان يقعد كد ويتعلم من خططها الشرانية
عاصي ….. سمعت عنها من مروان
جنات في سرها … ولا هنرج لايامك ي حياة وخططك المجنونة
جنات لعاصي …. علي فكرا ي عاصي أنا وإسلام تقريبا وصلنا لحاجة ذي كدا عن خلود بس ماكنش في إيدنا دليل نقدمة ليك بس انت طلعت عارف اكتر من كدا بكتير
عاصي ….. مع إن سيرة الزفت دا بتعصبني بس مش وقتة الخايبة مش خلود الموضوع طلع اكبر من كدا بكتير بقا واجب عليا عشان احمي بلدي من الذئاب البشرية إلي مش عندهم ولا دين ولا رحمة
جنات ….. بس لحد دلوقتي مفهمتش انت لي مش قولت ليا
↚
جنات ….. بس لحد دلوقتي مفهمتش انت لي مش قولت ليا
عاصي ….. للأسف كل حاجة جات بسرعة من أول خطتها الحقيرة عشان توقع بينا وبعدها بيصمت عاصي لأنه مش عاوز يفتح في الماضي لانة ماصدق انها بتتكلم معاه وتتناقش بهدواء
جنات بحزن ….. وبعدها جة موضوع الخطوبة إلي هنتني فيه وكسرتني بتمسح دموعها
عاصي …. صدقيني ي جنات يوميها الأمور خرجت عن السيطرة انا كنت يوميها بعد الخطوبة أجي وأعترف ليكي علي كل حاجة لانها من ساعة ما فرقت بينا وهي مش بتسبني لحظة واحدا وعرفت أنها مرقبة التليفونات
انتي يوميها هجمتي عليها كان لازم امد إيدي عليكي عشان اخليها تصدق إني بقيت بحبها هي
ماكنتش أعرف أن الموضوع هايوصل لحد كدا
بتقف جنات وبتعطية ظهرها…. مفكرتش ساعتها إي هيكون إحساسي مفكرتش ساعتها إني في لحظة مجنونة أفكر اموت نفسي مفكرتش في عواقب إي إلي هيحصل ليا من بعد إلي عملتة فيا
عاصي بيأخد نفس وبيقف وبيلفها له ويمسح دموعها….. أن يوم مرفعت إيدي عليكي اتمنيت يوميها أنها تنقطع نظرة الكسرة إلي في عيونك كانت هتخليني اسيب المهمة إلي موكولة ليا كنت عاوز اجري وراكي واقولك سامحيني غصب عني بس مسكت نفسي بالعفية وفكرت في بلدنا إن مصلحة مصر أهم واكيد لما تعرفي اسبابي هتسمحيني بس مكنتش متصور أن الموضوع يوصل لكدا وانك تتعرضي للخطر بالشكل دا لما سمعت إلي حصل ليكي انا سبت كل حاجة ونسيت اصل إي حاجة معاد انتي وإني السبب في إلي حصل ليكي
بتمسح دموعها …… لي مش قولت ليا بعد كدا بعد
عاصي …. أنتي نسيتي تمثلية فقدان الذاكرة وقربك من الدكتور السمج دا
بتبتسم جنات ….. بعد ما عرفت اني بمثل لي مش صرحتنيش بكل حاجة لي كنت بتعاند لا واخر حاجة خاليتني اعتذر من الحرباية إلي أسمها خلود
عاصي …. بصراحة انا كنت هموت من الغيظ منك ومن الدكتور إلي إسمة اسلام دا وبصراحة حبيت طريقت بهدلة خلود علي إيدك كنت بستمتع بذلتها كدا
جنات … تستاهل بس لي اجبرتيني إني اعتذر لها
عاصي …. دا علي أساس انك اعتذرتي يعني
جنات …. عاصي
عاصي … عيونة
بتبص له بغيظ
عاصي … هههههه خلاص هقول ليكي هما سبابين الأول اعرفها إذا أن انتي فاقدة الذاكرة او لا هي الاهم عندي وكرمتها من كرمتي لاني كنت خلاص وصلت معاها لنقطة هتوصلني للناس إلي شغالة معاهم بعد ما للأسف طلعت ابن راجل الأعمال براءة
جنات بصدمة ….. انت بتقول إي
عاصي …. كان لازم اعمل كدا عشان ادخل وسطهم ويصدقوا إني واحد منهم بجد وكنت بحاول علي قد ما اقدر ابعدك عن السكة دي ومش هكدب عليكي موضوع الصحافة وإنك انتي وإسلام هترتبطوا علي قد ما كنت عاوز اموتك بس بعدها عرفت أن الموضوع فدني كتير
جنات … إزاي
عاصي ….. لأنها أول ما سمعت الخبر جات جري عشان تقول ليا وتحمي فيا وانا قولت ليها إن مفيش داعي لكلامها دا لأنك أختي وإسلام راجل محترم وإنك هكون مبسوط وانا بسلمك له ومن خلال كلامي تأكدت اني مش بحبك بس إلي مش عارفة هي لي عاوز تكشفك ليا بأي شكل برغم انها تأكدت إني مش بحبك وإن جوازك من اسلام هيكون في مصلحتها
جنات …. مش محتاجة مفهومية هي من أول يوم شفتها بتكرهني وغير كد شكلها مستكترا اسلام عليا نظرتها له طول الحفلة كان واضح
عاصي …… ليقين علي بعض
جنات …. عاصي مسمحلكش تتكلم علي اسلام بالشكل دا
عاصي بغيرة….. إي لتكوني بتحبية بجد
جنات …… مين عارف
بيمسكها من زراعها ….. جنات الحاجات دي مفهاش هزار دا اكون مموتك قبل ما يحصل كدا
بتبعد ايدة…. بهزر ي مرسي إي مش بتهزر
عاصي …. الحاجات دي مفهاش هزار
جنات … خلاص اسفة ناوي تعمل مع خلود إي وإي السبب التاني إلي خالتني اعتذر لخلود بسببه
عاصي …. السبب التاني اني اقدر اجيبك هنا من غير ما خد ياخد باله كان لازم تعرفي الحقيقة لأني مقدرتش اشوف نظرة الكسرة والحزن في عينك اكتر من كدا
جنات … وخلود
عاصي ….. مش هقدر اعمل اي خطوة جديدة غير لما يدوني إشارة انفذ انا لحد دلوقتي ما اعرفش غير راجل الأعمال دا بس هو طبعا وثق فيا نوعا ما لما طلعت له ابنة بطريقة اسهل مما كان يتوقعها
بس إلي عرفتة من مروان أن خلود دي مش أسمها اصلا الحقيقي أسمها الحقيقي أماني
وليها صلة كبيرة بالمافيا دي انا عرفت كمان انها دكتورة
جنات …. دكتورة دا باين عليها حتي محصلتش بياعة شاي
بس في حلقة نقصة في الموضوع لي قربت منك مت الاول خالص وبعدين لما انت قررت تقدم خطوة وتتجوزها هي رفضتك مع إنك ساعتها ما كنتش لسا مسكت أي قضية مهمة
عاصي …. عندك حق انا فكرت في كدا كتير وعرفت من مروان السبب لاجابتي خلود او أماني إي كان أسمها كانت بتلعب علي واحد تاني دور العاشقة عشان تقدر تدخل للقصر بتاعهم في نفس الوقت كانت ماشية معاها ولما البوص بتاعها اكتشف الموضوع خالها تبعد عني لانة كان خايف إن الخطة بتاعتة تبوظ.
جنات …. انا مش مصدقة بقا دي يطلع منها دا كلة عشان كدا من أول يوم ما استريحتش لها
عاصي …. للأسف ي جنات انا قدرت اكتشفها بس للأسف الشخص التاني إلي بتضحك علية لسا ماكتشفش حقيقتها عشان كدا حياة طلبت مني إني اطول التمثلية عليها عشان نكشفها له ويرجع لمراتة
جنات …. البنت دي مش رحمة حد هدفها الوحيد في الحياة انها تخرب العلاقات بس ماقولتش ليا إي دخل حياة بالناس دي
عاصي … ما انا قولت ليكي دي رواية تانية أسمها حياة ملناش داعوة بيها دلوقتي المهم قولي ليا انتي هتسمحيني وتساعديني نتخلص من خلود وتساعد بلادنا
بتهز جنات رأسها … ايو هساعدك
عاصي بيمسك إيدها …. طب سامحتيني
بتهز برأسها بمعني .. ايو
عاصي بيحصنها…. كنت عارف إنك لما تعرفي اسبابي هتسمحيني
بتحضنة جنات وتقول في سرها…. اسفة ي عاصي مش بالسهولة دي ممكن لو إي حد غير كان سمحك بالسهولة دي بس أنت لازم تدوق من إلي دوقتة ليا
بتمر الأيام وجنات وعاصي بيكملوا تمثليتهم علي خلود عاصي طلب من جنات انها متقولش الإسلام حاجة عن المهمة لأنها سرية هي احترمت دا بس اصرت تقول له عن مقابلتهم مع بعض ويساعدهم في كشف خلود بدون ذكر إي حاجة عن المهمة ودا ضايق عاصي بس لازم يصبر لان أخيرا علاقتهم بداءت ترجع ذي الاول بس وجود اسلام منغص علية حياتة بس هيستحملة وخلال الأيام دي جنات بداءت تمثل أنها رجعت لها الذاكرة عشان خلود مش تشك في حاجة
في يوم من الأيام
خلود …. بصراحة مكالمتك فجأتني
…. هههههه لي مع إنها كانت متوقعة بعد رجوع جنات لها ذاكرتها
خلود … مش هنمثل علي بعض ي دكتور احنا عارفين كويس قوي انها مش فاقدة الذاكرة اصلا
إسلام…. تعرفي انا تعجبني الست الشاطرة إلي بتفهمها وهي طايرة قدرتي تكتشفي إنها بتمثل من أول نظرة
خلود …. أنا مش أي حد بردوا ي دكتور
إسلام…. حصل ي دكتورة
خلود …. دكتورة ههههههههههههه انت شكلك قابلت أختي التوائم أماني
إسلام…. اختك التوائم استحالة دا انا لما كنت في مستشفي الصياد شفتك نفس الضحكة نفس طريقة الكلام
خلود … هههه مش بقولك توائم
إسلام…. سبحان الخالق
خلود …. بس ما قولتش لي طلبت نتقابل ولا كمان خالتني أخلي المقابلة سر
إسلام…. سؤال مش في محلة من ست ذكية ذيك
خلود …. مش بحب اللف والدوران الكتير ي دكتور ياريت تدخل في الموضوع علي طول
بيبتسم إسلام بشر ….. محتاج مساعدك إننا نفرق بين جنات وعاصي
خلود … اممممم وانا هستفاد إي
إسلام…. هتستفيدي امممم هتستفيدي أن عاصي يكون ليكي لوحدك ذي ما انا عاوز جنات ليا لوحدي
خلود …. فكرتك بتحاول تساعدهم عشان يرجعوا لبعض
إسلام…. مش هنكر في الاول كنت بعمل كدا عشان يرجعوا لبعض بس إي حد يقرب مت جنات لازم يقع في حبها
خلود بضيق …. انا مش عارفة البنت دي مالها ساحرة ليكوا إي حد تقرب منة يحبها
إسلام …. شكلها كدا بتعمل سحر هههههه
بتنظر له خلود بضيق …. طلع ليك حس فكاهي ي دكتور
إسلام…. طول عمري صدقيني بس دا مش موضوعنا هتساعديني
خلود … انا قولت ليك هستفاد إي
إسلام… ما انا قولت ليكي
خلود … مش كافي اصلا عاصي بقا بين إيدي ايو عاصي لما مثلت انها رجع لها الذاكرة عاصي بقا قريب منها و بيعمل إي حاجة ليها بس دا مش مأثر بعلاقتي بية خاصة اننا هنعمل حفل خطوبتنا من جديد بدل إلي باظ
إسلام…. طب انا لو قولت ليكي
↚
بيبتسم إسلام بشر ….. محتاج مساعدك إننا نفرق بين جنات وعاصي
خلود … اممممم وانا هستفاد إي
إسلام…. هتستفيدي امممم هتستفيدي أن عاصي يكون ليكي لوحدك ذي ما انا عاوز جنات ليا لوحدي
خلود …. فكرتك بتحاول تساعدهم عشان يرجعوا لبعض
إسلام…. مش هنكر في الاول كنت بعمل كدا عشان يرجعوا لبعض بس إي حد يقرب مت جنات لازم يقع في حبها
خلود بضيق …. انا مش عارفة البنت دي مالها ساحرة ليكوا إي حد تقرب منة يحبها
إسلام …. شكلها كدا بتعمل سحر هههههه
بتنظر له خلود بضيق …. طلع ليك حس فكاهي ي دكتور
إسلام…. طول عمري صدقيني بس دا مش موضوعنا هتساعديني
خلود … انا قولت ليك هستفاد إي
إسلام… ما انا قولت ليكي
خلود … مش كافي اصلا عاصي بقا بين إيدي ايو عاصي لما مثلت انها رجع لها الذاكرة عاصي بقا قريب منها و بيعمل إي حاجة ليها بس دا مش مأثر بعلاقتي بية خاصة اننا هنعمل حفل خطوبتنا من جديد بدل إلي باظ
إسلام…. طب انا لو قولت ليكي أن عاصي وجنات بيعملوا عليكي تمثلية عشان يجيبوا رجلك انتي ورجال الأعمال الي انتي شغالة معاة
خلود بغضب …. انت بتقول أي
اسلام ببرود …. تحبي تسمعي بودانك
فتح لها الفون علي فديوا
جنات ….إي الخطوة الجديدة ي عاصي انا زهقت من التمثيل اكتر من كدا
عاصي …. استحملي يومين كمان وكل حاجة هتنكشف يوم الخطوبة ونخلص من خلود ونرجع حياتنا تاني
جنات …. يارب ي عاصي يارب
خلود بتقفل الفون بغضب ….. ماشي ي عاصي بقا تضحك عليا انا مش هخليك تتهني بحبيبة القلب
بيمسك اسلام إيدها بغضب …. لو قربتي من جنات هيكون موتك علي إيدي
بتبعد إيدة بستهزاء ….. خاف علي نفسك لأنك لسا متعرفش مين انا
خرج إسلام وراها….. جنات ملهاش ذنب عاوزا تنتقمي انتقمي من عاصي
خلود ….. عاصي ههههه عاصي هخلية يدفع تمن اليوم إلي فكر فية يلعب معايا فية اااااه
اسلام …. خلود
///////////////Amany Elmaghraby
…… انتي اتجننتي بتقتلي حفيدتك
……. حياااااة إلزمي حدودك وأعرفي انتي بتكلمي مين
حياة بغضب ….. أنتي مفكرة كدا أنا هخاف مثلا
….. حياة مش هحذرك تاني
حياة…. إي هتقتليني ذي مقتلتي خلود
…… … خلود بقت كرت محروق بالنسبة لينا والحكومة عرفتها إي عاوزاني استني لحد متلف حبل المشنقة حوالين رقبتنا
حياة …. انتي عاوز تعرفيني إن انا لو اكتشفت ذيها هحصلها
…… انتي غير ي حياة انتي نسخة مصغرة مني اما بالنسبة لخلود طول عمرها غبية كانت هتضيعنا كلنا
حياة …..وإي ضمنك أننا مش ضعنا خاصا هي وضعت عاصي في أول الطريق
……. عاصي ميعرفش غير سعد وسعد خلاص الحكومة قبضت علية وقبل ميطلع علية نهار جديد هيكون مات وبالتالي إي حاجة كانت ممكن توصلهم لينا اختفت
حياة …. بس انا لسا مش مستوعبة إزاي جالك قلب تقتليها ممكن كنتي تتخلصي من إي دليل من غير ماتموتي حفيدتك
…… أول قانون لازم تعرفية في عالمنا مفيش وجود للمشاعر وبعدين خلود متهورة ولما تفقد اعصابها مش بتسمع لحد كان لازم نتخلص منها
حياة .. بس
….. حياة الموضوع انتهي انتي دلوقتي لازم تاخدي حذرك من مروان
حياة باستغراب…. ابن المستشار
…… ايو لأني عرفت أنة يعرف عاصي ولو قرر يبحث في الموضوع ممكن يوصل ليكي
بتبتسم حياة ….لا من الناحية دي متخفيش لان عاصي ومروان عارفين بعض من زمان وعارفني كمان استحالة يشكوا فيا لو حتي واحد في المية
…… أول طريق الفشل الثقة الزايدة في النفس فلازم تاخدي حظرك ولازم تعرفي إزاي كانوا وصلوا لأي معلومة ممكن تضرنا ولا لأ
حياة…. تمام
///////// عذاب عاشق Amany
جنات بصدمة…. انا مش مصدقة إلي سمعتة ماتت
اسلام …. للأسف في غمضة عين لقيت رصاصة بتخترك قلبها ومفيش اثر للضربها
عاصي …. وانت إي لوصلك ليها
اسلام…. انت سألت وانا جاوبت قبل كدا اتقبلنا صدفة في cafe شربنا قهوة مع بعض واحنا طالعين حصل الب حصل
جنات … خلاص بقا ي عاصي هو تحقيق المهم دلوقتي إننا خلصنا منموضوع خلود بس للأسف خسرت دنيتها وآخرتها
عاصي بيبص لاسلام بحدة …. كل واحد بياخد إلي يستحقة مهما طال الزمن
جنات ….. بس انا خايفة ليفكروا يأذونا
بيحضنها عاصي …. متخفيش محدش يقدر يقرب منك طول ما انا عايش بعدين هما مش بالغباء دا انهم يفتحوا علي نفسهم أبواب جهنم
هما حاليا بيحولوا يخفوا إي أثر ليهم لاني عرفت إنهم قبضوا علي راجل الأعمال واتقتل في نفس اليوم ودا كان كل إلي نعرفة عن الموضو ع كأنهم بيقولوا لينا الموضوع ميخصكش اطلع منها
جنات ….. واحنا بالسهولة كدا هنسيبهم يدمروا بلدنا
اسلام ….. مش في إيدينا حاجة نعملها ي جنات وبعدين دلوقتي الموضوع في إيد الأمن الوطني والمخابرات
عاصي …. اسلام معاه حق احنا كل إلي كان هيوصلنا ليهم اختفي نسيب الموضوع للمختصين لأننا مش قدهم وانا بصراحة مقدرش اخسرك
باليل
عاصي …. اخير أخيرا خلصنا مالي إسمها خلود برغم طريقة موتها بس الحمد الله
جنات….. صح هم وإنزاح بقولك ي عاصي
عاصي …. إي روح عاصي
بتبتسم جنات ….. بمناسبة اننا طلعنا من الموضوع دا بسلامة فأن عملة ليك مفاجأة
عاصي … مع إن المفروض أنا إلي أحضر ليكي بس مش مشكلة انا كمان مجهز ليكي مفاجاءة وعارف انها هتخليكي طايرة من السعادة
جنات بإبتسامة شر ….. وأنا واثقة إني مفاجأتي هتصدمك
عاصي …. هاتصدمني
جنات … هههههه ايو من كتر حلاوتها هستناك بكرا في المكان …. الساعة … مش تتأخر
عاصي … مش هتاخر
بيتوجة عاصي للمكان في المعاد المحدد المكان عبارة cafe في الهواء الطلق تفاجاء بوجود ناس كتير وصوت الأغاني بيعم المكان بيبتسم عاصي علي مجنونتة إلي هتفاجاءة وشكلها ناوية تخطبة هي بس اسف يجناتي انا مش هتفاجاء لاني حفظك بيدخل بسرعة وسط الناس وبيحط إيدة علي جيبة كأنة بيقول للخاتم واخير هتروح لصاحبتك
بس فجاءة لما قرب إبتسامتة بداءت تختفي اول ماوصل لجنات إلي كانت ماسكة إيد اسلام وفرحانة قرب منها عاصي اكتر
جنات بتسيب إيد اسلام وتبتسم لعاصي …. إي رائيك في مفاجأتي خطوبتي انا وإسلام النهاردا
عاصي من كتر الصدمة مش عارف يرد هو حس بصوت قلبة إلي انكسر مليون حتة
عاصي بصدمة ….. جنات بطلي هزار عشان الهزار دا سخيف
بيقرب اسلام منها وبيحاوط كتفها….. هي المواضيع دي فيها هزار بردوا ي عاصي انت مش شايف الكل بيهني وبيبارك لينا ولا ي
عاصي ما كنش مركز مع ولا كلمة كان بيقولها كان كل تركيزة علي إيدة إلي محطوطة علي كتف جنات
وإلي وجعة اكتر أن جنات ماكنتش حزينة بالعكس مسكت إيدة وفرحانة
كل إلي قدر يقولة… الف مبروك
هو ماعرفش إزاي خرج وإزاي وصل للعربية بتاعتة ركب العربية وساق بسرعة البرق دا كلة وهو لسا ما ستوعبش إي حاجة ولا حاسس بأي حاجة الحاجة الوحيدة إلي بتأكد له أنة عايش نفسة السريع إلي بيأخدة بصعوبة
وصل لمكان شبة مقطوع وقف العربية ونزل يأخد نفسة لانة تقريبا بيروح منة حاسس بخنقة حاسس بوجع في قلبة بيزيد بس دموعة محبوسة مش راضية تنزل جربت إحساس الوجع وتكسير القلب من شخص كان قاعد يوهم وينسج الأحلام معاك عن مستقبلكوا سوا وفجاءة يطعنك في قلبك وانت عاجز مش قادر تبعدة جربت إحساس إن قلبك ينجر بسكين تيلمة أن قلبك يبكي بدل الدموع دم وعيونك حجر مش راضية تنزل دمعة واحدا أحساس إن الاكسجين بيقل وانت مش عارف تتنفس أن روحك بتنسحب
كل المشاعر والأحاسيس اتجمعوا في عاصي في نفس اللحظة
عاصي …. ليييييييييييييييييي ووقع علي الارض لي بداءت الدموع تنزل كشلال
وآه من دموع رجل نزلت كشلال علي حبيبة خادعة رجلا ذو كبرياء انجرحت كرامتة من فتاه عشقها حتي الجنون اه من دموع الرجال عندما تنزل بسبب فتاة
الالم إلي حسة عاصي في الوقت دا صعب يتوصف هو بايتحس بيتحس بس دي فرحة انكسرت ذي ليلية العريس إلي بيموت يوم فرحوا واتحول الفرح لجنازة فرحة اهل مستنين ابنهم يوصل بعد غياب ويرجع لهم محمول علي نقالة
هو دا كان احساس عاصي
عاصي بعد مصرخ و عيط سند رأسة علي العربية بيبص للفراغ كأن روحة راحت حتي النفس بقا قليل غمض عيونة وشاف فرحت عيونة إلي انكسرت لما شاف جنات تقولة رائيك في مفاجأتي خطوبتي انا وإسلام النهاردا مفاجاءة صح ومنظر إسلام وهو حاطط إيدة عليها وفرحتها دا كلة مش قادر يستحملة إزاي جالها قلب تكسر قلبة كدا
↚
جنات ببكاء……. انا خايفة علية قوي ي إسلام اسبوع اسبوع ومش عارفين عنه حاجة
إسلام….. هيكون بخير ي جنات عاصي مش اهبل للدرجة أنه يفكر ينهي حياتة عشان حد
جنات ….. يارتني معملت كدا كان فين دماغي يوم مفكرت اجرحة بالطريقة دي
اسلام ….ماخلاص بقا ي جنات
جنات … في اي ي إسلام
اسلام …. مفيش سلام دلوقتي لاني عندي حالة
رمت الفون وفضلت تبكي علي إلي عملتة وعمالة تأنب نفسها يارتني معملت كدا لو الزمن يرجع وأسمحة لو ولو لو رجع هترمي في حضنة و طلب السماح ونرجع ذي ما كنا بتحضن نفسها لي لو فعل ماضي والندم مبقاش ينفع فكر مليون مرة قبل متأذي شخص بيحبك لان الندم بعد كدا بيكون سم بطيئ بيأكل فيك لحد ما تموت
شعور وحش أنك تندم علي حاجة متقدرش بعد كدا ترجع تصلحها لانها بقت في الماضي
ذي الإجابة الصح إلي بتغيرها للغلط وانت مبسوط ولما تعرف أنك كنت في الاول عملها صح يويلك من ذالك الشعور
وسط أحزانها سمعت صوت عاصي فطلعت تجري
ام عاصي …. بقا كدا ي عاصي اسبوع منعرفش عنك إي خبر
بيبوس عاصي رأس امة …. معلش ي ماما كان عندي شغل مستعجل عشان كدا سافرت
ام عاصي ….. شغل إي دا إلي مش مخليك تعرف ترن رنة تطمني عليك هنت عليك ي عاصي للدرجادي انا مش هماك
سماح …. خلاص بقا ي تهاني المهم أنة رجع لينا بخير وسلامة
جنات بضعف…. عاصي
بينظر إلي الصوت وبتلتقي العيون بيعتبوا بعض بيها
عاصي بيقولها… هنت عليكي
جنات …. غصب عني
عاصي … للدرجادي قلبك قاسي
جنات …. انت إلي جرحتني الاول حبيت اوصلك احساسي لما شفتك مع واحدة غيري
عاصي …. انا قولت ليكي اسبابي
جنات …. حتي لو انت جرحتني كنت هموت بسبب أنك خبيت عليا فيها إي لو قولت ليا
ام عاصي …. في إي ي ولاد هتفضلوا بصين لبعض كدا كتير
عاصي بيبتسم غصب …. معلش ي أمي اصلي مش مصدق أن بنوتي الحلوة كبرت وخلاص هنتجوز
سماح وتهاني …. تتجوز
بتتقدم جنات منة …. عاصي انا
بيحاوط عاصي كتفها ….. متخفيش انا مش زعلان لأنك خبيتي عليا بس إلي زعلني إني كان نفسي انا إلي أجهز ليكي كل حاجة بإيدي بس خلاص ملحوقة في الفرح
جنات بتبص له بحزن …. عاصي ارجوك اسمعني
عاصي بجمود ….مفيش حاجة عشان اسمعها انا سعيد جدا ليكي غير إن اسلام راجل شهم وبيحبك وهيحافظ عليكي
بينعقش شعرها….. اسيبكوا انا بقا عشان جاي من سفر وتعبان
تهاني و سماح ….. إي إلي بيحصل هنا خطوبة وجواز إي
جنات …. هقول ليكوا
/////////////////Amany Elmaghraby
بيدخل عاصي أوضتة وبيكسر كل إلي بيقبلة ….. أنتي إلي اخترتي يبقا تستاهلي كل إلي هيجري ليكي وحياتك عندي لكرهك في اليوم إلي عرفتي فية حد اسمة عاصي انا بكرررررهك بكرهههك ي جنات بيضعف صوتة بكرهك ودموعة بتنزل بكرهك وقعد جنب السرير وعيط
بيتذكر عاصي الأيام إلي فاتت قضاها إزاي
بعد مفاق افتكر إي إلي حصل معاة كانت اسواء ليلة في حياتة
سند رأسة للعربية … ياااارب
فجاءة افتكر دعوة حد دعاها علية …. حسب الله ونعم الوكيل فيك ي شيخ يارب مترتاح في حياتك وتفضل تتعذب طول عمرك
انتفض من مكانة
عاصي …. الو ي هشام معلش صحيتك من نومك … عاوز اعرف كل المعلومات عن …… واقدر ألقية فين …. تمام هستني منك اتصال
ركب العربية وبيتذكر
فلاش باك
جنات ….. عاصي انا خايفة
عاصي بحب…. ما تخفيش ي حبيبتي انا معاكي بس ما تقوليش غير إلي قولتة ليكي
…… انسة جنات اهل المدعوة شروق عبد الرحمن بيتهموكي انك اتعرضتي ليها و هي حاليا بين الحياة والموت حصل الكلام دا
جنات …. حصل ي فندي
….. ممكن اعرف السبب
جنات …. حضرتك هي اتهمتني بشرفي ومعاها ليا فديوهات كانت بتهددني بيها انها هتنشرها علي المواقع….
….. فيديوهات زي إي
بتسكت جنات وبتبص علي عاصي
عاصي …. فيديوهات ذي دي
فتح عاصي تليفونة علي الفديوهات
الفديوهات كانت عبارة صور لجنات مع شباب
عاصي …. الفديوهات دي كانت علي فون الانسة شروق وزي ما حضرتك شفت موكلتلي كانت بتحاول تدافع عن شرفها وانها كانت
…….. تمام ي استاذ عاصي احنا هنتأكد من كلامك إذا كانت الفديوهات دي كانت موجودة علي تليفون الضحية
بعد يومين
عاصي…. ازيك ي استاذ عبد الرحمن
عبد الرحمن ….. انت إي إلي جابك إلي بينا دلوقتي المحاكم
عاصي ببرود…… انا جاي اعمل معاك عرض هيكون مناسب للطرفين
عبد الرحمن…… متشكرين ي سيدي خالي عروض لنفسك لان انا مش هتنازل عن القضية
عاصي …. ههههههه شكل محامي حضرتك مش قال ليك علي الجديد
عبدر الرحمن….. انت قصدك إي
عاصي بحدة …. قصدي حضرتك بما أن المحكمة هتثبت أن بنت حضرتك كانت بتنتهك عرض موكلتي فأنا هرفع قضية عليها وبنت حضرتك ذي ما انا شايف مش حمل محاكم وبهدلة وهي في الحالة دي
عبد الرحمن….. انت عاوز توصل لأي
عاصي ….. هتتنازل عن القضية بتاعة جنات انا كمان هتغاضي عن القضية إلي هرفعها ضد بنت حضرتك
عبد الرحمن بقهر…. حسب الله ونعم الوكيل حسب الله ونعم الوكيل
جنات بفرحة ….. انا مش مصدقة انك طلعتني بالسهولة دي
بيحوطها عاصي وبيلبس النظارة بغرور….. انا مش أي حد ي بنتي انا الفوكس
جنات … هههههه طب ي عم الفوكس عملتها إزاي خاصة إن مكنش معاها فديوهات لي
عاصي… الموضوع سهل انا فبركت ليكي صور عملت فديو حبة دلع علي حب علي صاحبتها نقلت ليا الصور للموبيل شروق ولما خدوا الموبيل لقوا الفديوهات والباقي انت عارفة
ام شروق ….. حسب الله ونعم الوكيل فيك ي شيخ يارب مترتاح في حياتك وتفضل تتعذب طول عمرك
باك
…….. اقدر اساعدك ي يبة
عاصي ….. ممكن اقابل الحج عبد الرحمن
…… الاستاذ عبد الرحمن تعيش في انت
عاصي ….. طب مراتة أقدر ألقيها فين
….. ست أسماء جوا ثواني هديها خبر بس اقول ليها مين
عاصي ….عاصي النمس
ام شروق …. ادخل ي بني اتفضل
عاصي …. احم حضرتك فكراني
ام شروق …. ايو ي بني وبصراحة الحمد الله انك شفتك قبل ما أقابل وجة كريم
بتاخد نفس عميق ودموعها بداءت تنزل
عاصي … حضرتك بتبكي
ام شروق بتزيد في البكاء
عاصي ….. طب اهدي اهدي انا والله كنت جاي اعتذر علي إلي عملتة زمان وياريت حضرتك تقبلي اعتذاري وتسامحيني
ام شروق …..تعتذر انا إلي عاوز اعتذر لك انت وجنات انا غلطت في حقوكوا انا وبنتي لما قولنا علي جنات وامها كلام وحش وهتكنا في عروض الناس ربنا انتقم مننا بنتي جابت العار لينا وخربت بعد ما سواءت سمعتنا في كل ما كان وابوها مات بحسرتة وانا ذي ما انت شايف اتشليت ومش بقيت قادرة اخدم نفسي
ربنا يمهل ولا يهمل ربنا جاب ليكوا حقكوا
عاصي …. جنات خدت حقها وزيادة لما تعرضت لبنت حضرتك وخلتها بين الحياة والموت وانا عارف إني يوميها كنت ظالم ومش همني غير جنات وبس عشان كدا طالب السماح عشان ربنا يريح قلبي لان بسبب دعوتك وانا قلبي عمرة مرتاح
ام شروق …. مسمحاك ي بني كما تدين تدان انت غلطت واحنا كمان غلطنا ربما يريح قلبك ويرزقك ببنت الحلال إلي تريح قلبك
عاصي … يارب يارب
باك
بتفتح جنان الباب …. إسلام أنت جاي تعمل إي هنا
قبل ما إسلام ما يرد عاصي ظهر من خلفة
عاصي …. في حد يقول لخطيبة جاي تعمل إي
يبعدها من الباب كبيرتي وهتتجوزي اهو وهتفضلي هبلة أدخل ي إسلام
جنات بتبص الإسلام عشان تعرف حاجة
رفع ليها كتفة بأنة زية زيها
عاصي …. هتفضلوا واقفين كدا يالي أدخلوا
إسلام وجنات بيبصوا لبعض وبعدين يدخلوا وهما مش فاهمين حاجة
عاصي ….. انا عارف انتوا مستغربين إني جمعتكوا لي دلوقتي بصراحة كدا انا عاوز احدد معاد جوازكوا قبل مسافر
بتقف جنات فجاءة وتصرخ…. انت بتقول إي
عاصي بيبص ليها بتحدي وو
↚
عاصي ….. انا عارف انتوا مستغربين إني جمعتكوا لي دلوقتي بصراحة كدا انا عاوز احدد معاد جوازكوا قبل مسافر
جنات من الصدمة مش قدرت تتكلم
تهاني …..انت هتسافر هتسافر فين
عاصي …. تركية جانبي بعثة عشان اقدر اخد الدكتوراة من هناك
جنات بحزن …. طب و انا
عاصي ببرود …. انتي إي هتتجوزي الراجل إلي بتحبية وهتعيشي حياتك معاه في سعادة إي المشكلة بقا
جنات بتقرب منة بحزن ….. عاصي انت بتتكلم جد
عاصي… اومال بهزر ي بنتي دا فرصة مش تتعوض
تهاني … وانا هنت عليك ب عاصي هتسبني لمين انت عارف إني مليش غيرك
عاصي …. ارجوكي ي أمي ما تحاوليش تأثري عليا لاني خلاص قررت
بتبص أمة له بكسرة … اعمل إلي يريحك وسبتة ومشيت
نظرت له سماح بحزن وذهبت بدون إي كلامة
عاصي … حتي انتي ي سماح
بتقرب منة جنات بغضب وتبداء بلكمة في صدرة….. انت أناني لي ها عاوز تسافر وتسيبنا وانت عارف إن مش عندنا راجل غيرك نحتمي فية
بيمسك إيدها إلي بتضربة وبيبص لها ببرود …. انتي بالذات مش تتكلمني عن الأنانية بيترك إيدها بعنف و تركها وغادر ولكن قبل خروجة من الباب انا جمعتكوا مش عشان نتناقش في موضوع السفر كنت عاوز اقول ليكي حاولي تعجلي من جوازك من الدكتور عشان اعرف احضر واسلمك لية دا لو عاوزاني أحضر جوازك يعني بيسبها في وسط صدمتها بسبب تغيرة المفاجاء
لتتحول ملامحها من الصدمة إلي الجمود وبتهمس في سرها… هي بقت كدا ماشي ي استاذ عاصي خاليا نشوف هتستحمل لحظ فين
بتبص لاسلام بجمود ….. الجواز دا لازم يتم قبل نهاية الشهر
اسلام بصدمة …. أنتي بتقولي إي
جنات ببرود …. إلي سمعتة ي إسلام
اسلام بغضب …. لا انتي اتجننتي خالص
جنات ببرود اكتر …. ايو اتجننت وهتجنن اكتر لو ما نفذتش
بيضغط إسلام علي زراعها بقوة …… انا مش لعبة في إيدك تحركيها واقت ما انتي عاوز فاااهمة
جنات بتبعد إيدها عنة بجمود….. مش هنستعبط علي بعض كتير انت عاوز الجوازة دي تتم بأسرع وقت ممكن
إسلام …. بس مش كدا
جنات ….. إسلام أنت وعدتني إنك هتساعدني في كل حاجة بقولك عليها
اسلام …. هترجعي تندمي وتقولي ياريت إلي جرا ما كان
جنات بغضب ….. هو إنت إلي هتندم ولا أنا
اسلام بغضب …. ماشي ي جنات هنفذ ليكي إلي عاوزاة بس بعد كدا ما تجيش تعيطي لأنك مش هتبقي قادرة ترجعي الماضي
وبيسبها ويغادر
اليوم التالي في مكتب عاصي
…… في واحدة برا عاوز تقابل حضرتك
عاصي بتعب …. تمام دخليها
…… السلامة عليكوا ي أستاذ عاصي
عاصي …… وعليكم السلام ممكن اعرف مين حضرتك
…. انا اسمي زهرة
عاصي…… اتفضلي انسة زهرة إزاي اقدر اساعد حضرتك
زهرة…… بصراحة انا مش محتاجة مساعدة انا بس جيت عشان احذرك من إسلام خطيب جنات بنت عمك
عاصي بستغراب …. وحضرتك تعرفي جنات وإسلام منين
بتاخد نفس طويل ….. بصراحة ي أستاذ عاصي انا معرفش انسة جنان كل إلي نعرفة هو إسلام كان خطيبي سابقا بس للأسف اكتشفت أنا شخصية حقيرة بيلعب ببنات الناس لحد ما ياخد إلي عاوزة منهم وبعدها يرميهم رمية الكلاب بتمسح دموعها وللأسف انا كنت واحدة من الضحايا لما عرفت بصدفة إنة خطب فاعرفت كل المعلومات عن البنت وعرفت انك اكتر هتساعدها عشان تتخلص منة
عاصي ….. طب لي جيتي ليا كان ممكن تروحي بنفسى لجنات وعلي ما اعتقد مش هيكون صعب توصليلها ذي ما وصلتي ليا
بتبتسم زهرة … عندك حق انا فكرت كتير أني أروح ليها وأولها كل الحقيقة بس للأسف هي مش هتصدقني لان إسلام بيعرف يلعب بعقلك إي بنت كأنة منومها مغناطيسي
عاصي ببرود…. ومين قالك إني هصدقك مش ممكن تكون كذبة بتحاولي تسوائي سمعت إسلام بيها
زهرة …. انا مش هستفيد حاجة من تسويئي سمعته وبعدين انا عملت إلي عالية عشان ضميري يستريح والباقي ليك لتصدقني لا متصدقنيش عن إن حضرتك
بتدخل جنات من بابا المكتب ….. عاصي انا
آحم انا اسفة مكنتش اعرف إن عندك حد لان نوارة مش برا علي المكتب
زهرة …. مفيش داعي تعتذري ي أنسى جنات انا كنت ماشية اصلا
جنات باستغراب…. حضرتك تعرفيني
بيتدخل عاصي …. اكيد عرفاكي ما انا دايما بحكي ليها عنك
بتضع جنات يدها في خصرها ….. وتبقي مين بقا عشان تحكي ليها عني
عاصي …. خطيبتي
بتبص لية زهرة في صدمة
جنات بغضب ….. نعم نعم ي عمر خطيبة مين إن شاء الله احنا هنستعبط علي بعض عاصي انت لو عاوز تجرحني اجرحني بس بلاش بالطريقة دي
عاصي ببرود وهو بيقرب من زهرة إلي لسا مصدومة…… واجرحك لي اصلا في حد بيجرح بنتة وبعدين انا وزهرة عارفين بعض من زمان والاسبوع إلي غبتة قابلتها صدفها قربت منها اكتر منها وعرفت قد إي أننا مناسبين لبعض مش كدا ي زهورتي
بيبص لها عاصي برجاء إنها توافقة
بتهز زهرة رأسها … ها ايوا ايوا انا و استا قصدي انا وعاصي اتفقنا إننا نتجوز لاننا مناسبين بعض
بيبتسم لها عاصي بإمتنان
بتبص لهم جنات بعصبية…. هي كدا بقا ماشي
بصت علي زهرة من فوق لتحت كأنها بتتوعد لها خرجت الباب وراها بقوة
بيضحك عاصي بقوة … هههههه شرشة البت دي
زهرة بحدة … ممكن افهم الموقف إلي حطتني فية دا ولي مش قولت ليها الحقيقة
عاصي …. انا اسف بجد إني حطيتك في موقف ذي دا بس ذي مانتي لسا قايلة اسلام مش سهل وصعب إني اكشفة خاصة إن جنات عنيدة وهتفكرني عاوز اشوة سمعتة بس فأنا بترجاكي تساعديني نكشفة عشان نتخلص من شركة واوعدك هاخد ليكي حقك وحق كل بنت ضحك عليها بس إنتي لازم تساعديني ها قولتي إي
زهرة … حاضر بس انا هساعدك إزاي
عاصي …. الموضوع سهل دلوقتي جنات هتقول الكل اني هخطبك فأنا هعرفهم عليكي وهتظهري قدام اسلام ومن هنا بقا هنقدر نكشفة لانة هيخاف ويتوتر وهيحاول بأي طريقة إنة يبعدك او يهددك وبعدها نسجل له وينكشف
زهرة ….. هو الكلام حلو وكل حاجة بس التنفيذ صعب
عاصي …. متخافيش دايما المجرم بيسيب أثر له مهما كان ذكي أن مش هضغط عليكي بس لو حبة تساعدي جنات بجد او إي بنت ممكن تكون ضحية لاسلام بعد كدا فلازم تساعديني
زهرة … حاضر هنبداء ننفذ من امتي
عاصي …. باليل هاجي اخدك عشان تعرفي علي الكل وإسلام هيكون كن ضمنهم ويكمل بحقد انا من الاول اصلا ماكنتش مرتاح له واخير ي إسلام الكلب هتقع تحت إيدي
//////////////Amany
جنات بتروح وتيجي في البيت بغضب
سماح …. ماتهدي بقا ي بنتي خوتيني
جنات …. اهدي اهدي إزاي عاوزاني اهدي إزاي وابن المفقعة دا ناوي يجبلي شلل
تهاني …. ونعم التربية ي بنت سماح بقا انا مفقعة
ضحكت جنات غصب عنها ….. معلش بقا ي توتو جات فيكي المرادي بس اعمل اي ابنك ناوي يشلني خلصنا من خلود هانم جات لينا زهرة خانوا
سماح … والله تستهلي كل إلي بيجري ليكي دا دا عاصي له الجنة والله
جنات بغيظ…. انا والله معرفش إنت ام مين فينا
سماح ….. مش كفاية امة الواد مطوعاكي في جنانك دا
جنات بتحضن تهاني …. دي قلبي دي والله
تهاني …..وانتي حبيبتي وبنتي إلي مش خلفتها عشان كدا واقفة معاكي لان عاصي محتاج حد يشد ودانة عشان يعقل شوية ويسيب فكرة السفر دي من دماغة
سماح بتضرب كف علي كف ….. يكون في عون الواد من حسب راية وسكينة دا
جنات بغيظ…. هو لسا شاف حاجة دا انا هطلع البلا الازرق علية وعلي ست زهرة دي
باليل
تهاني ….. بسم الله ماشاء الله اخص عليكي ي بت ي جنات انتي لي ما قولتيش إن خطيبة إني بالحلاوة دي
جنات بغيظ.. . تهاني
تهاني …. يعني اكذب يعني البت فلقة قمر زهرة وهي زهرة فعلا
زهرة …. دا عشان عيونك حلوة ي طنط شيفاني حلوة وبعدين ما إنتي ذي القمر اهو دا لولا عاصي اقال ليا أنة مش عندة اخواتك كنت فكرتك اختة
تهاني …… دا من ذوقك ي حبيبتي تعالي بقا اقعدي جنبي هنا لأنك دخلتي قلبي وحبيتك لله في الله
جنات واقفة مصدومة إي دا مش دا خالص إلي اتفقت معاها علية
عاصي خد بالة من ملامحها وفكتم ضحكتة بالعفية
بصت له جنات بغيظ لما لمحتة
امها قربت منها بشماتة…… شكل راية تخلت عن سكينة وسكينة هتفضل لوحدها
بصت لها جنات بصدمة….. وربنا ما انتي امي اكيد لقياني علي بابا جامع
بتضحك سماح وبعدها جوا …. نورتي ي حبيبتي البيت من هنا ورايح اعتبريني ذي امك بظبط انا اه مرات عم عاصي بس هو بيعتبرني امة التانية
زهرة بحب …..دا شرف ليا إني اعتبر إنتي وتهاني هانم امي
تهاني …هانم إي بس انا مش بحب الألقاب قولي ليا ي تهاني بس انا لسا صغيرة بس ابن…. لما جة كبرني
زهرة .. هههههههه بصراحة مش بين علي حضرتك اصلا انتي وماما سماح إنكوا كبار في السن يعني لو مشينا في الشارع جنب بعض هيفكرونا صحاب
سماح ….. تعالي ي استاذ جنات اتعلمي شوية ذوق بدل الدبش إلي بتطلعية
بتنظر لهم جنات بغيظ ولسا هتقفل الباب لقت اسلام دخل …. في اي حاجة فاتتني
بتهمس جنات له بغضب ….. لا وحاجة مجرد إن امي وتهاني اتحلفوا ضدي مع ست زهرة كأنها عملت لهم سحر ي جدع
اسلام… ههههههه طب تعالي ندخل عشان اخد حبة سحر انا كمان
جنات … إسلام
اسلام …. ههههههه خلاص بهزر
اول مدخلا إسلام انصدم مكانة … إنتي
↚
بيقف عاصي بغضب ….. انت مجنون مين دي إلي تتجوزها بكرا
اسلام ببرود…. في اي ي عاصي هي هتفرق بكرا من اخر الشهر حاجة يعني
عاصي بحدة …. اكيد هتفرق مهو مش سلق بيض هو
بيبص لجنات إلي ساكتة …. انتي موافقة علي الكلام دا انتي بجد هتتجوزية
جنات بتبص في الأرض ومش قادرة ترد
بيرقب منها عاصي وبيمسك زراعها بحدة …. انطقي انتي موافقة انك تتجوزية
بترفع عيونها في عيونة بحزن زبتهز رأسها
بيترك عاصي إيدها بصدمة وببرود… تمام الف مبروك وبيغادر وبيتركهم
جنات بعد ما مشي فضلت تعيط
اسلام بيقرب منها….. جنات
بتبص له بغضب وبداءت تضربة في صدرة … انا بكرهك بكرهك لي عملت كدا لي
بيمسك إيدها إلي بتضربة…. لأن دا المفرود يحصل
بتبص له بضعف
اسلام بيملس علي شعرها….. انا اسف وعلي فكرا إحنا لسا فيها لو عاوز تنهي كل حاجة و
بتبعد عنة بجمود وبتمسح دموعها….. مبقاش ينفع خلاص إني ارجع
بيبص لها إسلام بحزن وبيتنهد تنهيدة طويلة …. بلاش عشان مش تندمي في الاخر
جنات بحزن… مش بقت فارقة كتير
زهرة بخوف …. في اي ي استاذ عاصي جايبني علي مالي وشي كدا لي
عاصي بحزن …. إسلام هيتجوز جنات بكرا
زهرة بتقوم مفزوعة…. انت بتقول إي وبتهمس لنفسها .. اه ي بن المجنونة نفذت تهديدك
زهرة لعاصي بعد ما هديت…. وانت جاي هنا تعمل إي لي مش وقفتها عن إلي بتعملة
عاصي … مش بقت فرقة هي اخترتة هو
بتمسك زهرة إيدة…. لو بتحبها بجد مش هتسيبها تروح لحد تاني
بيبص ليها عاصي بحزن … بس
زهرة …. مفيش بس انت بتحبها وهي بتحبك
انت جرحتها من غير قصد عشان كنت خايف عليها
وهي كانت مجروحة عشان كدا كانت عاوز تجرحك ذي ما جرحتها غضبها وحزنها هما إلي سيطروا عليها
بيقف عاصي … عندك حق انا هروح اوقفها عن الهبل دا حتي لو هخطفها وأكسر دماغها
زهرة….. ايو كدا دا العاشق الصح إلي مش بيستسلم
عاصي … شكرا قوي ي زهرة،
زهرة…. مافيش داعي للشكر ي إلي روح لها بسرعة وسيب ليا انا اسلام
عاصي … هتعملي معاه إي
زهرة….. مش تشغل بالك انت روح للمجنونة بتاعتك وسيب الباقي عليا
عاصي… جنات جنات ماما سماح
بيدور عليهم عاصي ومش لقيهم
اسلام بيرن
تأثير… اه ي واطي ي حقير كنت عارف انك بتخطط لحاجة وربنا ما انا سيبك
جنات بهدواء.. انت بتقول إي ي عاصي
عاصي بلهفة … جنات انتي كويسة الواطي دا عمل ليكوا حاجة انتوا فين
جنات … عاصي صدقني اسلام مش ذي ما انت شايف علي العموم انا اصلت بيك عشان اقول ليك احنا كلنا روحنا مع اسلام نجهز الشقة لان بكرا الصبح الفرح في ….. هتيجي صح ي عاصي
عاصي … جنات انا
جنات بحزن … عاصي هتيجي
عاصي بحزن …. هاجي ي جنات
جنات .. سلام
عاصي … سلام
قعد علي الارض وعيط
في اليوم التاني توجة عاصي للمكان وعبارة عن حديقة واسعة كل شغال علي رجل ونص
اسلام أول ما شافة حضنة …. فرحت كتير لما جيت
عاصي بتهكم… ليك حق تفرح ما انت فوزت بيها
اسلام بيربط علي كتفة … هههههه طب يالي روح ليها في الكبينة دي ل
لانها حالفة انها مش هتحضر من غيرك
دخل عاصي ليها أول ما لحظت أنه وصل جريت وحضنتة… كنت خايفة انك مش تحضر
بيبلع ريقة وبيلمس شعرها …. أزاي محدرش فرح أغلي حد علي قلبي
جنات …. أي رائيك حلوة
عاصي … طول عمرك قمر ي قل احم قصدي ي جنات
جنات … عاصي انت مش عاوز تقول حاجة
عاصي بحزن … الكلام مبقاش ينفع يالي بقا لان عريسك مستنيكي
جنات …. اه طبعا يالي حطت إيدها في إيدة وهو بص عليها للمرة الاخيرة بحزن … يالي
كل ما كان بيقرب خطوة كان بيحس أن روحة بتروح بس كان كل ما يبص لها بيلقيها بجد فرحانة يعني مش زعلانة طب مبقاش ينفع خلاص كمان شوية هنبقا لغيرة وبإرادتها
وصل لاسلام إلي كان فرحان …. الف مبروك ي احلي جنات في الكون
بيقبض عاصي علي ايدة بغضب وبعدين غمض عيونة بوجع و ساب زراعها وقرب منها و باس راسها …. اسف ي جنات مش هقدر اكون وكيلك وسبها ومشي بسرعة
بعد ما خرج من البوابة اخد نفسة بالعافية ورجع شعرة لي وراء بغضب
… عااااااصي
بص بسرعة للصوت. لقي جنات بتجري ناحيتة .. جنات
ابتسمت له وجريت علية وهو فتح زراعة ليها جامد …. انا بحبك قوي ي عاصي
عاصي حضنها جامد ….. اه ي وجع عاصي وانا بموت فيكي
بيطلعها من حضنة وبيمسك وشها… طب اسلام
اسلام من وراهم…. اسلام هيولع فيك انت وهي لو ما خلصتوش جوا العشق الممنوع دا يالي بقا عاوز اتجوز
عاصي بصدمة . . تتجوز انا مش فاهم حاجة
ظهرت زهرة… هههه ما تفهمية بقا ي ست جنات خالينا نخلص
عاصي بصدمة … انتي انتي كمان معاهم
جنات … انا هفهمك كل حاجة
بص ي سيدي الحكاية بداءت لما انا اتفقت مع اسلام اني امثل افقد الذاكرة
فلاش باك
اسلام … علي فكرة انا ممكن اساعدك بس بشرط
جنات .. أي هو
اسلام …. بصراحة انا بحب بنت وهي كمان بتحبني بس كل ما اقدم خطوة هي بتبعد عشرة بسبب كلام فاضي كدا المهم مقابل اني اساعدك انك تجنني عاصي هتساعديني إننا نخلي زهرتي تولع غيرة عشان تعرف أنها مش هتقدر تستحمل انها تشوفني مع واحدها غيرها ها إي رائيك
جنات … اشطا قوي
باك
ومن هنا بداءت اطلع مع اسلام في المناطق إلي هي فيها وهي بداءت تغير بس انا اخى ما زهقت رحت واعترفت ليها ولينت دماغها وهي بردوا حست أنها مش هتقدر تعيش من غيرة
فاكر يوم ما قولت ليك تعال ليا في cafe …
اليوم دا ما كنش انا إلي هتخطب لاسلام دا كانت زهرة بس انا ظهرت قدامك كدا عشان اعرفك احساسي و أنت لو كنت يوميها استنيت كنت هتعرف أن العروسة مش انا
بيبص لها عاصي بصدمة … يعني إي
جنات … يعني ي استاذ عاصي لو كنت استنيت خمس دقايق كمان كنت هتعرف اني بعمل مقلب فيك
عاصي بغضب … هو الموضوع دا تمثيل انك تجرجي فيا تمثيل
جنات بحدة .. ما انا كان لازم اعمل كدا عشان اقدر اسامحك بس انت بسبب غرورك قولت إي الف مبروك واختفت اختفيت اسبوع ورجعت تقولي لازم نسرع جوازك انتي وإسلام عشان مسافر عشان كد قررت ادخل زهرة معانا اللعبة
عاصي … يعني إي يعني انتوا كنتوا بتستخفلوني طب غيرتك منك و المقالب الي عملتوها لبعض
جنات … دي كلة بردوا ما كانش في الخطة
الخطة كانت بتقول ان ظهرة هتروح ليك المكتب وتحذرك من اسلام وانا ادخل عليك المكتب وتحكي ليا و انا طبعا اتصدم وافركش الجوازة وبعدها افهمك إلي حصل بعدين بس انت كا العادة غيرت الخطة بتاعتنا لما قولت ان زهرة خطيبتك
وزهرة ما صدقت
فلاش باك
جنات بغضب … انتي هتروحي لية دلوقتي وتقولي انك مش هينفع تعملي كدا
زهرة بتبتسم ببرود …. ومين هيجبرني اعمل كدا
جنات بحدة … زهرة انتي مهمتك لحد كدا خلصت اما بقا تروحي تمثلي انك خطيبتة والكلام الفكسان دا هزعلك
زهرة … وانا بحب ازعل
جنات … ما تتتكلم ي عم انت مع خطيبتك
قبل ما يتكلم اسلام … اسمعوا انتوا الاتنين لتبطلوا الحركات إلي انتوا بتعملوها دي لاني انا كمان جبت اخري او تسبوني امثل زيكوا
اسلام … زهرة بطلي جنان هتخلصي الموضوع يعني هتخلصي
زهرة وهي بتغادر… وانا قولت إلي عندي شاااو
باك
وهنا بقا اسلام مش قدر يتحمل يوم انها تكون قريبة منك عشان كدا طلع بموضوع الجوازة دي لا انة قولت اعملها ليك مفاجاءة واطلبك عشان تتجوزني بس للأسف انت هتفضل طول عمرك غبي و متسرع
عاصي … بقا انا وانتي إي هبلة ومتهورة ومش بتفكري بدماغك
جنات … انا ي عاصي طب مفيش جواز ها
عاصي … ومين قال اني هتجوزك
اسلام … باااس أنتو مش عاوزين تتجوزوا براحتكوا انا صدقت اما البت رضيت تتجوزني بالسرعة دي مع السلامة يالي
زهرة … استني بس ي اسلام
اسلام … لو ما تحركتيش هشيلك وادخلك
زهرة بدلع … هتقدر
بيرقب منها اسلام ….. تعالي اوريكي
زهرة بضحك وجريت … ههههههه بطل ي مجنون
اسلام …. هههههه طب براحة ي اهبل خلق اخواتك هتقعي
جنات واقفة بتبص عليهم وساكتة وعاصي واقف جنبها
عاصي … احم علي فكر انتي طالعة حلوة قوي النهاردا
جنات بضيق … طول عمري حلوة وحياتك ١
عاصي… طب اي
جنات … في اي
عاصي .. احم يعني انتي لبسا عروسة حلوة وطبعا انا مش هاين عليا فلوس الفستان تروح علي فاضي عشان كدا قررت اني اتجوزك وامري لله
بتبص له جنات بضيق وتمشي وتسيبة
عاصي جري ليها ….. تصدقي انا غلطان اني بسالك اصلا
خلاص كلامة من هنا وشالها مت هنا
جنات .. عااا انت اتجننت ي عاصي نزلني
عاصي …. هههههه لازم اكون مجنون عشان اعرف اعيش معاكي
بتضربة علي صدرة بغيظ وتتعلق في رقبتة وهنام علي صدرة … انا بحبك قوي
عاصي … وانا بموت فيكي ي بنت سماح
بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
اول ما المأذون قال كدا اشتغلت اغنية
واخيرا اتجوزت وهركب الحنطور وهتحنطر ????????????????
تمت بحمدلله
خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇